Kehittäminen
Pitkän linjan yritys saattaa silloin tällöin tarvita tukea
siinä missä vasta-alkajakin.
Yrityksen kehittäminen
Kouvolan talouden ekosysteemin selkärangan muodostavat asemansa ja toimintansa jo vakiinnuttaneet yritykset, jotka eivät kenties kiri kasvupolulla, mutta kohtaavat silti toiminnassaan haasteita.
Pitkän linjan paikallinen yritys saattaa tarvita silloin tällöin tukea siinä missä vasta-alkajakin. Joskus tarvitaan ulkopuolisen näkemystä ja lisälihasta ongelmanratkaisuun; joskus haetaan “kriisiapua” tulehtuneeseen tilanteeseen.
Meillä on halu ja valmiudet toimia sinun yrityksesi tukena ja auttaa kohtaamaan niin pienet, keskikokoiset kuin suuretkin haasteet.
Olemme mukana yrityksen kaikissa vaiheissa ja meillä on vinkit moneen tiukkaan tilanteeseen. Varaa aika yritysneuvojaltamme!
Rahoitusneuvonta ja lisärahoitus
Yrityksen perustaminen vaatii aina rahaa. Toisinaan lisärahoitusta tarvitaan toiminnan kehittämiseen ja investointien rahoittamiseen sekä yrityskauppajärjestelyihin. Kinnon yritysneuvonta auttaa yrittäjää rahoitustarpeen arvioinnissa sekä rahoitusmahdollisuuksien kartoituksessa.
Me autamme yritystä rahoitushakemusten laatimisessa ja tarvittavien liitteiden hankkimisessa. Näitä ovat esimerkiksi rahoitus- ja tulosennustelaskelmat sekä liiketoimintasuunnitelmien tarkennukset.
Tutustu myös Yritystulkin rahoitusohjeisiin
Yrittäjälaina, kasvulaina, Finnvera-laina – Partnerina Finnvera
Parhaan mahdollisen lopputuloksen varmistamiseksi Kinno tekee kiinteästi yhteistyötä seudun rahoitusorganisaatioiden ja Finnvera Oyj:n kanssa. Keräämme ajantasaista tietoa erilaisista julkisista tukimahdollisuuksista ja järjestämme neuvotteluja sekä yksityisten että julkisten rahoittajien kanssa.
Kouvolan yrityksille suunnatussa palvelussa yrityksen rahoitustarpeet selvitetään aina luottamuksellisesti henkilökohtaisessa tapaamisessa. Samalla analysoidaan yrityksen nykytilanne ja laaditaan yrittäjän kanssa yhteistyössä tarvittavat rahoitus-, tulos- ja liiketoimintasuunnitelmat.
Linkki Finnveran verkkosivuille: Finnvera
Innovaationeuvonta
Sekä yritykset että yksityishenkilöt voivat ottaa yhteyttä Kinnoon hakiessaan apua tuote- tai palveluidean suojaamiseen, tuotekehitykseen tai sen rahoitukseen. Asiakas saa päätöksensä tueksi tietoa mahdollisuuksista ja vaihtoehdoista sekä ohjausta julkisiin tukipalveluihin. Innovaationeuvontamme on luottamuksellinen ja maksuton palvelu.
Kilpailukykyiset innovaatiot syntyvät ympäristöissä, joissa erilaiset tiedot, tarpeet ja intressit kohtaavat. Yritykset hakevat innovaatioista kilpailuetua. Innovaatiot perustuvat usein laaja-alaiseen osaamiseen ja ne auttavat yrityksiä rakentamaan kilpailukykyään ja lisäämään tuottavuuttaan. Innovaatioiden avulla kansantalouden tuottavuus ja yhteiskunnan hyvinvointi lisääntyvät.
Innovaatio voi olla uusi läpimurtotuote, tekninen ratkaisu tai tuotantoprosessi – mutta aivan samalla tavalla myös uusi liiketoimintamalli, arvoketju tai -verkosto. Uusi ja parempi tapa tehdä työtä on takuuvarmasti innovaatio.
Itse asiassa innovaation tarkka rajaaminen ja määrittely sotisi koko innovaation perusideaa vastaan.
Älä siis jää yksin pähkäilemään, onko ideastasi mihinkään. Tule Kinnoon juttelemaan, niin selvitetään yhdessä, onko innovaatio mahdollista saada siivilleen ja lentoon!
Kansainvälistyminen
Vientiin ja kansainvälistymiseen on Suomessa tarjolla runsaasti apua. Koska viennin edistäminen on koko kansakunnan etu, on apua usein verovaroin maksettua tai osittain tuettua toimintaa. Myös yksityisiä palveluntarjoajia on olemassa.
Yrityksissä kannattaakin kääntyä asiantuntijoiden puoleen jo kansainvälisen kasvun suunnitteluvaiheessa. Ensivaiheen neuvoja voi kysyä alueen elinkeino- ja kehittämisorganisaatiosta tai ELY-keskuksesta. Team Finland on yrityksille kansainvälistymispalveluita tarjoavien julkisten toimijoiden verkosto. Katso myös: Business Finland
Yrityksen polku tukiorganisaatioiden parissa
Kouvolassa Kinnon yritysneuvonta antaa apua matalalla kynnyksellä ja on tukena kehittämispolulla.
On tärkeää, että kasvua ja kansainvälistymistä suunnitteleva yritys tuntee kohdemarkkinan. Paikallistuntemusta omaavan kumppanin hankkiminen voi olla järkevä päätös. Kontakteja voi tiedustella esimerkiksi paikalliselta kauppakamarilta.
Viennin kehittämismalli Kinnon näkökulmasta
Yritysneuvonta: Kehittämispolun seuranta ja ohjaus yrittäjän tukena.
Edistäjät / tukijat: Team Finland, yksityiset asiantuntijat, kauppakamarit, ulkoministeriö, elinkeinoyhtiöt.
Osaamisen kerryttäminen: Koulutusorganisaatiot, kauppakamarit, tutkimuslaitokset, yritysverkosto.
Yrityksen vientipotentiaalin ja tahtotilan tunnistaminen
Kriteeri 1: Yrityksen tahtotila ja motivaatio vientiin ja kansainväliseen kasvuun.
Tahtotila ratkaisee, onko kasvulle, viennille tai muulle kehitykselle jalansijaa yrityksen liiketoiminnassa. Kyse on kärjistetysti valinnasta. Halutaanko vuosituloa ja työpaikka vai ostajia kiinnostavan kasvuyrityksen ja joskus muhkean exitin. Tahtotilan kasvuun pitää olla aito ja niin vahva, että kasvun eteen ollaan valmiita tekemään työtä, investoimaan ja ottamaan hallittuja riskejä.
Ohje
Tahtotilan merkitys on suurin kaikelle yrityksen kehittämiselle. Vientiä voi edistää monin erilaisin tavoin, mutta pitkäjänteisyys ja investointiin sitoutuminen on ainut tae edes jonkinlaisille tuloksille. Tästä huolimatta ”kokeilut” eri keinojen välillä ovat hyvä tapa edetä alkuvaiheessa, kuitenkin sitoutuen viennin määrätietoiseen kehittämiseen pitkäjänteisesti.
Tahtotilaa voi olla vaikea tunnistaa, se voi muuttua ja häilyä. Joskus viennin idea syntyy lyhyen tähtäimen epätoivosta löytää liikevaihtoa, ja tahto katoaa heti kun liikevaihtoa löytyy kotimarkkinasta. Välillä vienti otetaan vakavasti yhtiön strategisena päämääränä ja aiheen kehittämiseen varataan riittävästi resursseja. Toiset kansainvälistyvät vaivihkaa asiakkaidensa kautta, toiset määrätietoisesti vientiin ryhtyen. Ja kaikkea siltä väliltä.
Vienti vaatii enemmän perehtymistä kuin tuttu kotimarkkina ja suurimmat haasteet syntyvät erilaisesta hierarkiasta ja kulttuurista. Tahtotilan pitää kantaa yli haasteiden ja olla niin vahva, että yritys pitää tarpeellisena paneutua kohdemarkkinan erityisominaisuuksiin.
On muistettava, että kannattava,mutta kasvuhaluton yrityskin on ok. Kaikkien ei tarvitse reuhtoa kehityksen kärjessä.
Kriteeri 2: Vientikelpoinen ja kilpailukykyinen tuote tai palvelu. Edellyttää markkinaselvityksiä ja faktaa.
Vientikelpoisen tuotteen tai palvelun tunnistaminen on joskus vaikeaa, joten kohderyhmäselvitykset ja markkinatutkimukset voivat olla paikallaan. Hinta-laatu -suhde ratkaisee, onko viennissä odotettavissa volyymia ja kasvua. Vientikelpoisuuteen vaikuttavat myös muun muassa tuotteen säilyvyys, asiakaspalvelun toimivuus, logistiikan kustannukset ja nopeus, huolto- ja takuuasioiden organisointi, ja mahdolliset maakohtaiset rajoitteet sekä lait. Paraskaan tuote ei myy pitkään, jos jokin asiakkaalle merkittävä seikka ontuu tai esim. ei ole tunnistettu tuotteen tai palvelun elinkaarikustannuksia kohdemarkkinalla.
Ohje
Joskus vientikelpoisuus on ilmiselvää, joskus taas vaikea hahmottaa. Lähtökohtaisesti helposti pilaantuvat tai muuten logistisesti haastavat tuotteet ovat vaikeita viennissä.
Ensimmäinen ehto on kysyntä ja tarve, jotka voi todentaa markkinatutkimuksella. Joskus tarpeita on piilossa ja vienti lähtee käyntiin yllättävillä palveluilla ja tuotteilla. Toisaalta välillä käy niin, että selkeästi kilpailukykyinen ja markkinavalmis tuote ei generoi riittävää liikevaihtoa viennissä, vaikka paperilla kaikki näyttää hyvältä ja kaikki ponnistelut on tehty oikein ja riittävin resurssein.
Kilpailukyky muodostuu hinnasta, laadusta, brändistä ja luotettavasta imagosta sekä jälkimarkkinoinnin toiminnasta.
Kilpailukyky ja vientikelpoisuus ei poista ajoituksen, henkilökohtaisten kontaktien ja puhtaan tuurin vaikutusta viennin onnistumiseen.
Kriteeri 3: Resurssit ja halu hankkia resursseja. Uuden markkinan avaaminen vaatii rahaa ja henkilöresursseja, vaikka kyse olisi esimerkiksi verkkokaupasta.
Vaikka tuote tai palvelu olisikin vientiin sopiva, voi yrityksen kyky tuottaa itse tuotetta olla rajallinen. Ehkä sen varat eivät riitä uuden markkinan avaamiseen tai organisaation muut resurssit eivät ole riittävät. Jos tahtoa on ja tuote on hyvä, resursseja voidaan usein hankkia monista kanavista. Tämä voi johtaa sijoittajien ja pääoman hankintaan. Sijoittajien lisäksi kehittämiseen ja viennin kehittämisen pääoman saamiselle on Suomessa lainoitusta ja moninaiset tukimuodot. Resurssitarve tulee arvioida realistisesti tai yläkanttiin, aliresursointi ei kannata.
Ohje
Viennin kehittäminen vaatii resursseja ja pitkäjänteisyyttä. Vaikka kansainvälistyminen tapahtuisi luontaisesti kasvun myötä, esimerkiksi asiakkaiden kautta, tulee kansainvälisiin toimintoihin allokoida resursseja. Täten kv-toiminnan kannattavuutta tulee seurata ja hinnoittelua suunnitella järjestelmällisesti.
Viennin kehittämiseen saa Suomessa runsaasti tukia, mutta yrityksen omaakin panosta ja sitoutumista tarvitaan. Tukien ei saa antaa ohjata viennin kehittämisen päätöksiä, vaan ne tulee tehdä puhtaasti liiketoiminnallisin perustein.
Jos yritys on erittäin kasvuhaluinen ja kasvutahtia halutaan kiihdyttää, kannattaa harkita yhtiön pääomitusta tai ainakin viennin rahoittamista muullakin kuin kassalla. Likviditeettiä ei kannata riskeerata. Mikroyrityksillä sijoittajat ovat usein varteenotettava vaihtoehto nopean kasvun rahoittamiseksi.
Ei ole olemassa yhtä kaikille sopivaa kaavaa kasvuun ja kansainvälistymiseen. On osattava tunnistaa myös epätavallisia keinoja, uusia toimintamalleja ja reittejä kansainvälisten asiakkaiden luo. Kehitys voi tapahtua iteratiivisesti yrityksen, erehdyksen ja oppimisen kautta: kokeillaan ja se mikä toimii, skaalataan suuremmaksi.
Kehityspolun määrittely ja resursoinnin suunnittelu
1. On muodostettava realistinen käsitys tuotteen tai palvelun valmiudesta tai soveltuvuudesta valitulle vientimarkkinalle. On varmistettava myös resurssit ja osaamisen taso, jonka uuden markkinan avaaminen ja ylläpito vaatii. Realistisen käsityksen muodostaminen vaatii usein markkinoiden ja asiakkaiden tarpeiden selvittämistä sekä kilpailevien tuotteiden tuntemusta.
2. Vientitoiminnan vaatimuksia tulee verrata nykytilaan ja tehdä kehittämissuunnitelma siitä, miten tavoitetila saavutetaan ja vieläpä oikeaan aikaan. Samalla on suunniteltava, millaista verkostoa tai ketä kumppaneita tavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan.
3. On päätettävä tavoitetaso, johon viennillä pyritään. Paljonko resursseja laitetaan uuden markkinan avaamiseen? On päätettävä myös kriteerit, joilla projekti lopetetaan kesken, jos riskit toteutuvat. Kokeilulle, erehtymiselle ja oppimiselle on jätettävä tilaa ja varattava resursseja.
4. Resurssit tulee suunnitella ja laskea markkinoinnin, operoinnin, tuotekehityksen, tuotannon, osaamisen ja henkilötyöpäivien osalta, valitun tavoitetason mukaan ja iteratiivisuus huomioiden. Tehdäänkö kassalla vai haetaanko lainaa, tukia tai investoria?
5. Projektointi ja vastuut: Normaalin liiketoiminta-arjen ohella toteutettava kehittämisprojekti vaatii yleensä vastuullisen vetäjän tai yrittäjän rinnalle projektia tukevan ja eteenpäin ohjaavan asiantuntijan, mikä on otettava huomioon resursoinnissa.
Yritysneuvonnassa autetaan yritystä kehityspolun suunnittelussa ja asiantuntijoiden hankinnassa.
Osaamisen ja tiedon kerryttäminen
Kun vientiin ja valittuun markkinaan tarvittava vaatimustaso on selvillä, on ryhdyttävä määrätietoisesti toteuttamaan kehittämistoimia:
- Markkinan ja sillä toimivien asiakkaiden ostopäätöskriteerit - tunnetaanko ne riittävän hyvin? Tieto kohdemarkkinasta ja asiakkaista on ensiarvoisen tärkeää.
- Resursointi! Rahan ja voimavarojen tulee riittää tavoitteen mukaiseen projektin läpivientiin. Osataanko resurssit hankkia, jos omaa kassaa ei haluta tai voida käyttää riittävästi? Resurssien saatavuus on viisasta varmistella jo alkuvaiheessa.
- Yrityksen valmiudet. On tunnistettava tarvittava osaaminen ja tiedot, mutta kaikkea ei tarvitse tietää kaikesta. Tekemälläkin oppii, mutta jonkinlainen perustason suorituskyky pitää olla.
- Verkosto. On mahdollisesti etsittävä uusia kontakteja vientiponnistusta tukemaan (toimitusketju, yrityskumppanit, asiantuntijat, viranomaiset, tuki- ja asiantuntijaorganisaatiot, oma kontakti kohdemarkkinalla).
- Tuotteen tai palvelun valmius ja mahdolliset sertifioinnit.
- Markkinointi, myynti ja asiakkuuksien sekä reklamaatioiden hoito.
- Logistiikka ja toimituskanavat.
- Tuotanto ja alihankkijat.
Osaamisen kerryttämisessä yrityksen tukena ovat Internet, kohdemarkkinalla jo toimivat kontaktit, oppilaitokset, tutkimusorganisaatiot, yksityiset asiantuntijat, kauppakamarit, Team Finland jne.
Esimerkki selvitys- ja valintavaiheen toimintamallista
Resurssien ja ostopalveluiden käyttö
Yrityksen kehittämishankkeen kriittisiin toimenpiteisiin on suositeltavaa löytää paras mahdollinen osaaja joko omasta organisaatiosta tai ulkopuolisista asiantuntijoista.
Ulkopuolisten asiantuntijoiden osalta on syytä huomioida, että kukaan ei ole paras kaikessa. On olemassa isoja asiantuntijayrityksiä ja verkostoja, joiden kautta voi saada laajasti osaamista, mutta kunkin osa-alueen osaamistarve on syytä arvioida erikseen ja optimoida resurssien käytöstä koituva hyöty. Jos oma organisaatio ei pysty tai ehdi hoitamaan projektin koordinointia ja ohjaamista, siihenkin löytyy rutinoituneita osaajia ostopalveluna.
B2B kaupassa kohdemarkkinalla toimiva paikallinen kumppani voi usein olla välttämätön. Tämä voi olla jaettu resurssi useamman yrityksen kesken.
Strategiat
Kehittämisen, kasvun ja yhtiön johtamisen perustana on aina jokin strategia, vaikka sitä ei olisi kirjattu mihinkään. Yksinkertaisimmillaan se on tahtotilana ja kehityspolkuna yrittäjän mielessä.
Yhtiön ja liiketoiminnan kasvun aikana eteen tulee monia ”strategioita” mietittäväksi: Liiketoiminta, kasvu, kansainvälistyminen, omistus ja rahoitus, brändi, markkinointistrategia, tuote tai palvelu, henkilöstö, johtaminen, IPR, exit, jne. Sana strategia luo mielikuvan vaativasta prosessista, mutta käytännössä puhutaan toteuttamiskelpoisesta pitkän aikavälin karkeasta suunnitelmasta, joka pohjautuu faktoihin ja perusteelliseen harkintaan. Tämän alla on sitten käytännön toteutusten suunnitelmat, ns. taktinen ja operatiivinen taso, jolla tehdään tarkemmat askelmerkit tavoitteiden saavuttamiseksi.
Olennaista on kulloinkin tunnistaa suunnitelmallisuuden tarve ja toimia parhaan mahdollisen tiedon pohjalta.
Yrityksen tai tuotteen brändi, tarina ja lupaus kv-asiakkaalle
Tuotteella ja yrityksellä sen takana on hyvä olla mieleen painuva nimi ja tarina, brändi, jolla erotutaan kilpailijoista ja jota voidaan käyttää markkinoinnissa. Brändin voi rakentaa yrittäjän tai jonkin paikan tai tapahtuman tai historian varaan, tai näihin tai muuhun liittyvän tarinan varaan. Olennaista on, että brändi taipuu useamman kulttuuripiirin ymmärrettäväksi ja luottamusta herättäväksi.
Brändin rakentaminen perinteisesti isossa mittakaavassa on kallista ja aikaa vievää, mutta on sosiaalisen median kautta saavutettavissa myös SME-kokoluokassa kohtuullisin panostuksin. Brändin rakentaminen kannattaa, se todistetusti lisää yrityksen arvoa ja liikevaihtoa. Tuttu brändi tarttuu helpommin ostajan matkaan.
Brändi on riippuvainen asiakaslupausten lunastamisesta - suurella vaivalla luodun brändin voi tuhota hetkessä väärillä valinnoilla ja huonolla asiakaspalvelulla tai tuotteilla. Brändin luomisessa kansainväliselle asiakaskunnalle on syytä kääntyä aiheen asiantuntijoiden puoleen.
Varmista ulkomaisen ostajan tai yhteistyökumppanin taustat
Isoissa vientikaupoissa on syytä varmistaa, että asiakas on aito ja ostotarjous luotettava – selvitä taustat. Tätä haastetta ei ole verkkokaupassa, jossa tuote tai palvelu maksetaan etukäteen.
- Taustojen selvittelyssä voi käyttää esim. Suomessa toimivia luottotietoyhtiöitä (Asiakastieto, Bisnode-Dun & Bradstreet), joilla on valmis ulkomaanverkosto tiedonsaantiin.
- Jos kauppa on riittävän suuri, myös luottovakuuttajien (esim. EulerHermes, Atradius) käyttäminen voi olla hyvä tietolähde.
- Ulkoministeriön edustustot sekä Business Finlandin toimistot maailmalla voivat mahdollisesti myös olla apuna taustojen selvittelyssä.
- Tarvittaessa maksuehdoksi asetetaan riittävän suuri etumaksu ja loput tunnetun pankin vahvistamalla peruuttamattomalla remburssilla.
Viennin pilotointi, pienen mittakaavan kokeilu rajatulla kohderyhmällä
- Vientiä kannattaa pilotoida ja testimarkkinoida ennen suuria julkistuksia tai kampanjoita valitulla päämarkkinalla. Samalla koeponnistetaan brändin toimivuus. Tämä onnistuu hyvin erityisesti verkkokaupan osalta.
- Pilotointi ja testaaminen on myös julkisissa tukijärjestelmissä erityisasemassa.
- Pilotoinnissa kaiken ei tarvitse olla viimeistä piirtoa myöten valmista, vaan silloin hakeudutaan tietoisesti iteratiiviseen kehittymisen vaiheeseen ja varataan vapaus muuttaa ja säätää toimintaa useampaa otteeseen.
- Pilotoimalla ja suppeammalla markkinoinnilla opitaan markkinan ominaispiirteitä ja oman organisaation sekä toimitusketjun pullonkauloja, ja haasteisiin reagoimiseen varataan aikaa. Kokeilujen kautta voi löytyä oikea tie ja tapa, ilman suuria riskejä.
- Yksi ikävä skenaario on epäkypsän tuotteen, organisaation tai toimitusketjun jättimenestys ja julkisuus heti alussa, kun prosessia ei ole vielä hiottu kuntoon ja asiakaslupausta ei kyetä suuren volyymin takia lunastamaan. Tuloksena on mainehaitta, jonka korjaaminen on kallista ja hidasta.
Viennin kehittämisen yritysyhteistyö
- Yritykset voivat toteuttaa yhteisiä toimenpiteitä kohdemarkkinoilla ja alentaa siten kustannuksia sekä hyötyä synergiasta.
- Keinoja ovat mm. yhteisen resurssin tai kumppanin käyttö tai yhteismarkkinointi. Tapa ei sovellu suoraan kilpaileville yhtiöille, mutta sopii samaan toimialaan, asiakasryhmään tai kohdemarkkinaan suuntaville yrityksille, joilla on synergiaa rajapinnassa.
Yhteistoimenpiteet voivat olla mm.
- koulutusta tai perusvalmennusta
- tuotteiden ja palveluiden vientikelpoisuuden selvityksiä
- yhteisiä tutustumismatkoja kohdemarkkinalle, joiden puitteissa mm. toteutetaan asiakastarvekartoitusta ja selvitetään markkinan ominaispiirteitä ja kulttuuria tai etsitään yhtiöille sopivaa kumppania tai edustajaa
- markkinakartoitus tai markkinaselvitys
- ulkopuolisen asiantuntija-avun käyttäminen ja hyödyntäminen.
Yritysyhteistyö ja kansainvälistyminen voi tapahtua myös alihankkijan roolissa, jolloin vetovastuussa olevan yhtiön kautta muodostuu kansainvälistymiseen kehittymistarve ja veturiyrityksen sekä alihankkijoiden yritysyhteistyö.
Eri osa-alueiden kehittämisprojektit ja mahdolliset tuet
Joitakin kehittämisen osa-alueita kannattaa projektoida ja hankkia niille resurssit. Resursseja selvitellessä yleensä ilmenee, että monia kehittämisen aiheita tuetaan lukuisin eri tavoin. Tukia myöntävät mm. Business Finland, ELY, Finnvera, ulkoministeriö, Sitra, elinkeinoyhtiöt, oppilaitokset sekä säätiöt ja rahastot. Lisäksi tiettyjen kriteerien täyttyessä enkelisijoittajat ja VC-fundit ovat kiinnostuneita pääomittamaan kasvuyhtiötä.
Projektointiin tarvitaan riittävä asiantuntemus aihealueesta. Tarvittaessa on hankittava osaamista.
Viennin laajentaminen ja kasvun turvaaminen
Viennin pilotointi lisää ymmärrystä siihen, mitä vaaditaan, jotta vienti toimii, kasvaa ja kasvupolku säilyy. Pilotit ja kokeilut antavat näkemystä siihen, millä tavoin toimia ja missä yrityksen vientimarkkina oikeasti on.
Viennin ja kasvun laajamittaiseen kehittämiseen on olemassa yhteiskunnallisia tukia. Jos yrityksen liiketoiminta on kasvavalla alalla skaalautuva ja tahtotila on sopiva, on mahdollista hankkia pääomaa ja sijoittajia tai tehdä kasvua tukevia yritys- tai liiketoimintakauppoja.
Toimintamalli viennin kehittämiseen
Aineisto tuotettu projektissa Kansainvälisty ja kasva digitaalisesti, toteutusaika: 1.8.2021 -31.8.2023. Katso projektisivu.
Projektin on rahoittanut Kymenlaakson liitto, osana Euroopan unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia (REACT-EU).
Vientiä verkkokaupalla
Verotus ja tullaus
Verotus Euroopan unionin sisällä
- Kun suomalainen yritys myy verkkokaupalla tuotteita toiseen Euroopan unionin maahan alle 10 000 euron arvosta, voi yritys hoitaa arvonlisäveroasiat Suomessa.
- Kun verkkokaupan myynti johonkin tiettyyn Euroopan unionin maahan on yli 10 000 euroa, pitää arvonlisävero tilittää siihen maahan, johon myynti kohdistuu.
- Euroopan unionissa on yrityksille käytössä One-Stop-Shop -järjestelmä arvonlisäveron tilittämiseen verkkokaupan kohdemaihin, katso: Verohallinto
- Yrityksen tulee tehdä Verohallinnolle hakemus tilin avaamiseen One-Stop-Shop -järjestelmässä, sekä antaa perustiedot liiketoiminnasta sekä arvio vuosittaisesta verosta.
- Kun tili on avattu, yritys lähettää arvonlisäveroilmoituksen järjestelmässä, jossa eritellään myynnit eri kohdemarkkinoille.
- One-Stop-Shop -järjestelmän verokausi on neljännesvuosi.
Verotus ja tullaus Euroopan unionin ulkopuolelle myytäessä
Rajat ylittävä / Cross-Border -verkkokauppa kuluttajille:
- Rajat ylittävä verkkokauppa tapahtuu, kun EU:n ulkopuolella asuva kuluttaja ostaa tuotteita verkosta suomalaiselta yritykseltä ja tuote toimitetaan myyjän varastosta suoraan kuluttajan osoitteeseen.
- Suurimmassa osassa maailman maita tuotteille ei vaadita paikallista maahantuonnin lupaa tai lokalisoitua pakkausta, silloin kun maahantuoja on kuluttaja. Tuotteet myydään alv 0 % -kannalla, kun kauppa on suora vienti.
Eri kohdemarkkinoilla on erilaiset tullivapaat rajat:
- USA:ssa 800 usd
- Australia noin 600 eur
- Japani noin 130 eur
- Etelä-Korea noin 150 eur
- Intia 0 eur (Intiassa vaaditaan myös tuontilupa)
Vertailusivustot myynnin kasvattamisessa
Vertailusivustot ovat säilyttäneet paikkansa sähköisen liiketoiminnan maailmassa.
- Suomessa vertaa.fi ja hintaopas.fi sivustot ovat korkealla Googlen tuotehauissa
- Google Shopping.
- Kelkoo UK:ssa ja muissa Euroopan maissa ja Prisjakt Pohjoismaissa.
Vertailusivustot toimivat parhaiten silloin, kun myyjän tuotteen kategoriassa on paljon kilpailua, ja myyjä itse pystyy tarjoamaan kilpailukykyisen hinnan.
B2B-alustat kansainvälisen myynnin kasvattamisessa
Yritysmyynnin siirtyessä koko ajan vahvemmin verkkoon, erilaiset B2B-alustat, jotka yhdistävät myyjiä ja ostajia ovat kasvattaneet osuuttaan kaupankäynnissä.
DirectIndustry
Esimerkiksi ranskalainen DirectIndustry on kasvanut suureksi toimijaksi:
- Vuonna 2022 sivustot palvelivat yli 6 miljoonaa teollista ostajaa
- 100 miljoonaa sivustojen vierailua kuukaudessa
- 9 kieliversiota
- 6 eri sivustoa eri teollisuudenaloille, esimerkiksi AgriExpo
DirectIndustryn hinnoittelumalli:
- Zone 1, vuosimaksu 3 362 eur, Eurooppa, Amerikat ja Oceania
- Worldwide, vuosimaksu 4 483 eur
- Useita eri lisäpalveluita näkyvyyden lisäämiseksi ja myyntiliidien keräämiseen
DirectIndustryn sivustolla tuotteista kiinnostuneet ostajat voivat etsiä tuotteita ja tavarantoimittajia, lukea eri kategorioihin ja aloihin liittyviä artikkeleita sekä tehdä tuotevertailuja.
DirectIndustryn vaatimukset:
- Kohdemarkkinankielinen sisältö, jonka avulla tuotteet luodaan sivustolle.
- Englanninkielinen sivusto, jolle liikenne DirectIndustrysta ohjataan.
- Yrityksen perustiedot, todistus osoitteesta ja verojen maksusta, johdon passin kopiot jne.
- Valmius toimittaa tuotteet, joita sivustolle on listattu teollisuuden ostajille.
DirectIndustry ei myy tuotteita, vaan sivusto yhdistää teolliset ostajat ja tuotteiden valmistajat.
eBay
Yhdysvalloista lähtöisin oleva eBay:n verkkokauppa-alusta yhdistää ostajia ja myyjiä yli 190 markkinalla maailmanlaajuisesti. eBay oli Amazonin jälkeen toiseksi eniten vierailtu verkkokauppapaikka vuonna 2022.
eBay:n suosituimpiin markkinoihin kuuluvat Yhdysvallat (1), Iso-Britannia (2), Saksa (3), Kiina (4), Australia (5), Italia (6), Ranska (7), Hongkong (8), Kanada (9) ja Espanja (10). Myös englanninkielinen ebay.com palvelee käytännössä kaikkia maailman maita.
Vaikka eBay alun perin oli huutokauppapohjainen markkinapaikka käytetyille tavaroille ja keräilyesineille, se on nykyään siirtynyt kiinteähintaiseen verkkokauppaan. Tällä hetkellä 90 % eBayn kokonaismyynnistä (GMV) tulee kiinteähintaisista tai "Osta heti" -ilmoituksista, mikä osoittaa merkittävän siirtymän huutokauppamarkkinoiden juurilta.
eBay tarjoaa kauppiaalle lukemattomia vaihtoehtoja, mikä tekee siitä houkuttelevan markkinapaikan:
- Myyjä voi listata tuotteita kiinteillä hinnoilla tai huutokauppamenetelmällä
- Myyjä voi käyttää omia tuotekuvia ja esitellä tuotteensa juuri haluamallaan tavalla
- Myyjä voi lisätä omat tuotekuvaukset ja kertoa tuotteesta kaiken tarpeellisen tiedon.
- Verkkokauppa-alustalla voi myydä käytännössä mitä tahansa laillisia tuotteita
eBay:ssä voivat toimia myyjinä tuotteita itse valmistavat yritykset ja tuotemerkkien omistajat, sekä tuotteiden jälleenmyyjät ja yksityiset henkilöt. eBay:ssä ei ole erityisiä vaatimuksia tilin perustamisessa. Yritysmyyjän tulee toimittaa yrityksen perustiedot, kuten kaupparekisteriote ja yrityksen omistajien passikopiot. eBay sopii erityisen hyvin pienille yrityksille, jotka haluavat helpon tavan aloittaa kansainvälinen kauppa.
Tuotteiden myyntiin tarjoaa eBay kahta toimintatapaa:
- FBE (Fulfillment by eBay) – Kauppiaat voivat varastoida varastonsa Ebayn operoimissa varastoissa alhaisilla kustannuksilla ja ilman pitkäaikaisen varastoinnin maksuja.
- FBM (Fulfillment by Merchant) – Myyjä varastoi tuotteet ja vastaa toimituksista.
eBayn ansainta koostuu eritasoisista kiinteistä maksuista, ja komissioista, jotka veloitetaan toteutuneiden myyntien mukaan.
Vuosi- ja kuukausimaksu:
- Starter Store – 4.95 $ kk vuosisopimuksella / 7.95 $ kk kuukausittaisella sopimuksella. Kauppiaille, joilla on pieni määrä tuotteita, ja jotka kuitenkin haluavat oman myymälän brändätäkseen ja markkinoidakseen tuotteitaan.
- Basic Store – 21.95 $ / 27.95 $. Vasta aloittaneille kauppiaille eBay tarjoaa enemmän ilmaisia listauksia, alennuksia komissioista ja neljännesvuosittaisen kuponkietuuden.
- Premium Store – 59.95 $ / 74.95 $. Laajaan tuotevalikoimaan eBay tarjoaa enemmän nollan listausmaksun listauksia.
- Anchor Store – 299.95 $ / 349.95 $. Suurten volyymin kauppiaille, joilla on laaja tuotekatalogi.
- Komissiot: eBay veloittaa kaksi pääasiallista komissiotyyppiä: listausmaksun, kun kauppias luo ilmoituksen, sekä prosenttiperusteisen komission kun tuote myydään.
- Kaikki myyjät saavat kuukausittain kiintiön nolla-listausmaksun listauksia. eBayn myymälätilauksella kauppiaat saavat enemmän nollan listausmaksun listauksia kuukaudessa kuin myyjät, joilla ei ole omaa myymälää. Saatavien listausmaksuttomien ilmoitusten määrä riippuu valitusta myymälätilauksen paketista.
- eBay veloittaa myyntikomission sen jälkeen, kun tuotteita myydään. Komissio lasketaan prosenttiosuutena myynnin kokonaismäärästä + 0,30 $ per tilaus. Useimmissa tuotteiden kategorioissa loppuarvon maksu on 13,25 %, ja joissain kategorioissa 15 %.
- FBE-kulut toteutuneiden varastoinnin ja toimitusten kulujen mukaan.
Vahvistetusta ostajan maksusta kestää kaksi päivää, että myyntitulot tulevat näkyviin käyttöönottokelpoisina varoina maksatusta varten. Oletuksena maksutapahtumat eBayn ja kauppiaan välillä tehdään päivittäin, mutta myyjä voi muuttaa ne viikoittaisiksi, kahden viikon välein tapahtuviksi tai kuukausittaisiksi maksuiksi.
- Päivittäiset maksutapahtumat tapahtuvat maanantaista sunnuntaihin ja sisältävät kaikki varat, jotka ovat tulleet saataville maksatusta varten edellisen 24 tunnin aikana.
- Viikottaiset maksutapahtumat tapahtuvat tiistaisin ja sisältävät kaikki varat, jotka ovat tulleet saataville maksatusta varten edellisen viikon maanantaista sunnuntaihin.
- Kahden viikon välein tapahtuvat maksutapahtumat tapahtuvat joka toinen tiistai ja sisältävät kaikki varat, jotka ovat tulleet saataville maksatusta varten edellisen kahden viikon aikana.
- Kuukausittaiset maksutapahtumat aloitetaan joka kuukauden ensimmäisenä tiistaina ja sisältävät kaikki varat, jotka ovat tulleet saataville maksatusta varten edellisen kuukauden aikana.
eBay tarjoaa asiakaspalvelualustan tukemaan sekä ostajia että myyjiä. Myyjät voivat käyttää asiakaspyyntöjä ja viestejä myyntitilinsä kautta. Ostajat eBayssä ovat tottuneet käyttämään järjestelmän sisäistä kommunikoinnin työkalua, joten myyjän on seurattava viestejä. eBay kannustaa ajankohtaiseen ja tehokkaaseen viestintään, jotta ostajan huolenaiheet, tiedustelut tai ongelmat liittyen kauppoihin voidaan käsitellä asianmukaisesti.
Kaikkien yritysmyyjien on tiedotettava asiakkaille peruutusoikeudesta ja annettava ostajille vähintään 14 päivää aikaa pyytää palautusta. Kauppiaalla on yhteensä kahdeksan kalenteripäivää käsitellä palautuspyyntöä ja ryhtyä toimenpiteisiin.
Myyjä voi:
- Hyväksyä palautuksen ja tarjota ostajalle osoitetarran palautusta varten
- Palauttaa ostajan rahat ja antaa hänen pitää tuotteen
- Tarjota osittaista hyvitystä ja antaa ostajan pitää tuote
- Lähettää viestin ostajalle yrittääkseen ratkaista ongelman
Jos myyjä hyväksyy palautuksen, ostajalla on 14 työpäivää aikaa lähettää tuote takaisin. Myyjä vastaanottaa tuotteen ja tarkistaa tuotteen kunnon. Jos tuote on hyvässä kunnossa, myyjän on hyvitettävä varat ostajalle kuuden työpäivän kuluessa.
Faire
Faire on yritysten väliseen kauppaan erikoistunut verkkokauppa-alusta, jonka pääkonttori sijaitsee San Franciscossa, Kaliforniassa. Faire yhdistää erilaisten tuotteiden, kuten kodintarvikkeiden, korujen ja kauneustuotteiden itsenäiset jälleenmyyjät valmistajien ja toimittajien kanssa
Yritys perustettiin vuonna 2017 ja se on kasvanut nopeasti. Tällä hetkellä alustalla on edustettuna noin 100 000 tuotteita myyvää brändiä ja 700 000 jälleenmyyjiä. Jälleenmyyjistä noin 200 000 toimii Euroopassa ja 500 000 Yhdysvalloissa. Fairen Euroopan toimistot sijaitsevat Iso-Britanniassa (Lontoo), Alankomaissa (Amsterdam) ja Belgiassa (Waterloo).
Fairen missio on voimaannuttaa niin tuotteita ostavia kuin tuotteita myyviä pienyrityksiä. Faire auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla korkealaatuisia tuotteita jälleenmyyntiin ostajien omalla kotimarkkinalla, helppoja tilaus- ja maksuprosesseja sekä dataperusteista infoa ostopäätösten tueksi.
Fairessa ovat edustettuna seuraavat tuotekategoriat:
- Vaatteet
- Kodinsisustus
- Kauneus ja hyvinvointi
- Lapset
- Korut
- Elintarvikkeet
- Lahjat
Fairen alusta tarjoaa tuotteiden myyjille ja tuotteiden ostajille muun muassa seuraavia mahdollisuuksia:
- Tuotevalikoima: Faire valitsee huolellisesti ja dataperusteisesti eri valmistajilta ja jakelijoilta tuotteita, jotka sopivat hyvin ostajien tarpeisiin
- Henkilökohtaiset suositukset: Perustuen aiemmin katsottuihin tai ostettuihin tuotteisiin, Faire tekee suosituksia samankaltaisista tuotteista. Vähittäismyyjät hyötyvät tuotteista, jotka valitaan automaattisesti heille tekoälyn avulla Fairen omaan algoritmiin perustuen.
- Trendiraportit: Tuotteiden ostajat ja myyjät pysyvät ajan tasalla oman alan uusimmista trendeistä Fairen trendiraporttien avulla.
Fairessa tilin perustaminen ja tuotteiden myyminen on myyjille ilmaista, eikä Faire veloita kiinteitä perustamisen kuluja tai kuukausimaksuja. Myyntikomissiota Faire veloittaa kahdella tavalla:
- 25 % jokaisen uuden asiakkaan ensimmäisestä tilauksesta
- 15 % asiakkaiden seuraavista tilauksista.
Faireen rekisteröityäkseen tuotteita ostava jälleenmyyjä tai myyvä brändi tarvitsee yrityksen perustiedot, kuten kaupparekisteriotteen ja osoite- sekä pankkitiedot.
Tuotteiden toimittamiseen Faire tarjoaa kahta toimintapaa:
- Lähetä Fairen kautta – Faire hoitaa tuotteiden lähettämisen ostajille. Myyjä käyttää Fairen tarjoamia toimituspalveluita ja alusta huolehtii toimituksen järjestämisestä ostajalle.
- Lähetä omalla tavallasi – Tässä mallissa tuotteiden myyjä vastaa itse koko toimituksen ketjusta omilla sopimuksilla kuljetusliikkeiden kanssa.
Faire tarjoaa erilaisia maksuvaihtoehtoja tuotteiden myyjille. Fairen veloittama maksutapakomissio riippuu tuotteiden myyjän valitsemasta maksutavasta:
- Seuraavan päivän maksu: 3,5 % + 0,30 dollaria. Maksu aloitetaan seuraavana päivänä tilauksen lähettämisen jälkeen.
- 30 päivän maksu: 2,4 % + 0,30 dollaria. Maksu aloitetaan 30 päivän kuluttua tilauksen lähettämisen jälkeen.
- 60 päivän maksu: 1,9 % + 0,30 dollaria. Maksu aloitetaan 60 päivän kuluttua tilauksen lähettämisen jälkeen.
Toisin kuin monet muut B2B-alustat, Faire vastaa myös palautuksista. Se sallii palautukset osittaisina tuotepakkauksina sekä kokonaisina tilauksina. Faire tarjoaa ilmaiset palautukset vähittäismyyjän ensimmäiseen tilaukseen brändin tuotteille.
Jos palautuva tilaus tehtiin 30 tai 60 päivän maksuehdoin eikä laskua ole maksettu, Faire ei veloita palautetuista tuotteista. Jos tilaus tehtiin Seuraavan päivän maksu -periaatteella, palautettujen tuotteiden kustannus hyvitetään suoraan alkuperäiselle maksutavalle, kun palautus on skannattu kuljetuksen aikana kuljetusyhtiön toimesta.
Asiakaspalveluun ja kommunikointiin ostajien ja myyjien välillä Faire tarjoaa työkalut alustallaan yhteydenottolomakkeella, tai helppokäyttöisen chatin.
Ankorstore
Ankorstore on vuonna 2019 Ranskassa perustettu markkinapaikka, joka on suunnattu B2B-myynnille jälleenmyyjien ja brändien, valmistajien tai suurten jakelijoiden välillä ympäri Eurooppaa. Ankorstore asemoi itsensä olemaan enemmän kuin pelkkä verkkomyyntialustana. Ankorstore yhdistää jälleenmyyjät ja brändit, sekä talouden, logistiikan ja asiakassuhteiden hallinnan työkalut yhteen paikkaan.
Ankorstoressa on yli 200 000 itsenäistä jälleenmyyjää, jotka ostavat brändien tuotteita alustasta, sekä noin 20 000 tuotteita myyvää brändiä. Tuotteita ostavat jälleenmyyjät toimivat 23 maassa, joista suositummat ovat Iso-Britannia, Saksa, Itävalta, Belgia, Ranska, Alankomaat ja Espanja.
Ankorstoressa on viisi tuotekategoriaa:
- Muoti
- Lapset
- Kauneus
- Koti ja asuminen
- Ruoka
Alustalle rekisteröityminen on ilmaista tuotteita ostaville jälleenmyyjille, jotka tekevät ensimmäisen ostoksen käyttämällä heidän suosittelutarjouskoodiaan eikä siitä aiheudu kiinteitä kustannuksia 12 kuukauden ajaksi. Rekisteröitymiseen tuotteita ostava jälleenmyyjä tai myyvä brändi tarvitsee yrityksen perustiedot, kuten kaupparekisteriote ja osoite- sekä pankkitiedot.
Tuotteita myyville brändeille Ankorstoren asiakaspalvelutiimi tarjoaa tukea tilin perustamisessa, tilaustenhallinnassa ja maksujen kyselyissä.
Tuotteita myyville brändeille Ankorstore tarjoaa myös erilaisia etuja:
- Ei kiinteitä kuukausittaisia brändi- ja tuoterekisteröintimaksuja
- Brändit ja tuotteita ostavat jälleenmyyjät sopivat kaupan maksuehdot käyttäen valmiita vaihtoehtoja Ankorstoren alustassa. Vaihtoehtoina ovat 7, 10, 30, 60 tai 90 päivää netto.
- Laskun luominen suoraan Ankorstoren järjestelmässä tuotteita ostaville jälleenmyyjille, joiden osoite- ja maksutiedot ovat alustassa valmiina.
- Osallistuminen LIFT-ohjelmaan, joka tarjoaa 0 % provisiota uusien jälleenmyyjien hankinnasta
- Lisämarkkinointi alustalla sosiaalisen median ja uutiskirjeiden kautta, nostamaan uuden brändin tunnettavuutta Ankorstoren alustassa.
Ankorstore veloittaa 24 % provisiota ensimmäisestä tilauksesta ja 12 % provisiota uusista tilauksista.
Tuotteiden myyntiin Ankorstore tarjoaa kahta toimintapaa:
- FBA (Fulfilment by Ankorstore) – jossa tuotteita myyvät brändit varastoivat tuotteita Ankorstoren hallinnoimassa varastossa. Ankorstore tarjoaa tehokasta nouda-pakkaa-lähetä-palvelua ja ottaa logistisen taakan pois brändin harteilta, jotta brändi voi keskittyä tuotteiden myyntiin.
- FBM (Fulfilment by Merchant) – jossa tuotteita myyvät brändit varastoivat tuotteet itse ja vastaavat itse toimituksista.
Laskutus Ankorstoresta ostetuille tuotteille tapahtuu sovitulla maksuehdolla sen jälkeen, kun tuotteita ostanut jälleenmyyjä vahvistaa vastaanottaneensa tuotteet. Laskutus kulkee Ankorstoren alustan kautta, ja Ankorstore siirtää varat myyjille joka kuukauden 15 päivä.
Tuotteita ostavat jälleenmyyjät voivat maksaa tuotteet myös ennakkoon luottokortilla, SEPA-pankkisiirroilla tai PayPalilla, jos tuotteita myyvä brändi ja jälleenmyyjä ovat niin sopineet.
Ostettujen tuotteiden palautuksiin ei Ankorstore tarjoa palveluja. Mahdolliset tuotteiden palautukset jälleenmyyjiltä brändeille sovitaan Ankorstoren alustan ulkopuolella.
Asiakaspalveluun ja kommunikointiin ostajien ja myyjien välillä Ankorstore tarjoaa työkalut alustallaan yhteydenottolomakkeella, tai helppokäyttöisen chatin.
Allegro
Allegro on Puolan suosituin verkkokauppa-alusta ja suurin alkuperältään eurooppalainen verkkokaupan toimija. Allegro on perustettu vuonna 1999.
Kesäkuussa 2022 Allegrossa yli 160 miljoonaa käyntiä, ja alustalla on rekisteröityneenä yli 20 miljoonaa ostajaa. Asiakkaat ostavat Allegrosta yli 1,2 miljoonaa tuotetta joka päivä, joista yli 95 % on uusia tuotteita, jotka myydään kiinteään hintaan. Allegrossa toimii yli 135 000 aktiivista kauppaa, joista löytyy maailman suurimpien brändien joukossa, myös suuri määrä pieniä ja keskisuuria yrityksiä.
Allegrossa voivat toimia myyjinä eurooppalaiset tuotteita itse valmistavat yritykset ja tuotemerkkien omistajat, sekä tuotteiden jälleenmyyjät ja yksityiset henkilöt. Allegrossa ei ole erityisiä vaatimuksia tilin perustamisessa, yritysmyyjän tulee toimittaa yrityksen perustiedot kuten kaupparekisteriote ja pankkitiedot. Allegro sopii hyvin pienille yrityksille, jotka haluavat helpon tavan aloittaa kauppa kasvavalla Puolan verkkokaupan markkinalla.
Tärkeimmät Allegron tarjoamat edut kauppiaille:
- Ei jäsenmaksua. Yritykset voivat myydä tuotteita Allegrossa ilman kuukausimaksua, jolloin myyjän myynteihin kohdistuu ainoastaan 5–15 %:n provisiomaksu riippuen kategoriasta. Myyjät eivät myöskään maksa ylimääräisiä maksuja tuotteiden listaamisesta Allegroon.
- Uusien markkinoiden tavoittaminen. Allegrolla on yli 20 miljoonaa kuukausittaista aktiivista asiakasta. Myyntiä voidaan tehdä 14 eri pääkategorian ja tuhansien alakategorioiden kautta. "Allegro Smart Delivery" -ohjelmaan on rekisteröitynyt 5 miljoonaa ostajaa.
- Korkea asiakasluottamus. Allegro kuuluu luotetuimpiin puolalaisiin brändeihin, ja Allegrolla on 87 % bränditietoisuus Puolassa.
Allegrolla on tarjolla myös kolme eri maksullista tasoa alustassa tuotteita myyville yrityksille:
- Perustilaus: 39 PLN kuukaudessa (9 euroa)
Sisältäen myyjän oman kaupan, tarjouslistauksen bannerit
- Ammattitilaus: 199 PLN kuukaudessa (45 euroa)
Sisältäen myyjän oman kaupan, Allegro Ads – markkinoinnin suunnittelun työkalun ja laajennetut myyntitilastot (Allegro Analytics)
- Asiantuntijatilaus: 3000 PLN kuukaudessa (675 euroa)
Sisältää perus- ja ammattitilauksen ominaisuuksia sekä logotyyppi tarjouksissa ja tuoteluettelossa
Allegon myyntikomissiot vaihtelevat 4 prosentista 11 prosenttiin riippuen tuotekategoriasta.
Allegro tarjoaa kauppiaille kahta vaihtoehtoa toimituksiin:
- Kauppias varastoi tuotteet itse omassa varastossaan omassa maassaan, ja toimittaa tuotteet ostajille tilausten perusteella.
- Allegron oman One Fulfillment palvelun avulla, jossa tuotteet lähetetään Allegron hallinnoimaan varastoon Puolassa. Tuotteet toimitetaan Allegron varastosta ostajille tilausten perusteella 7 päivän viikossa. One Fulfillment palveluun pääsemiseksi myyjällä on oltava puolalainen ALV-numero.
Maksuihin myyjille Allegrossa käytetään Allegro Finance maksujärjestelmää, jonka Allegro itse tarjoaa helpottaakseen kauppiaiden ja alustan välisiä transaktioita. Myyjän varat säilytetään rekisteröinnin yhteydessä luotavassa PayU-lompakossa, odottamassa maksupäivää. Maksut myyjien pankkitileille suoritetaan jokaisen kuukauden 1. ja 14. päivänä.
Allegrossa myyjä on vastuussa palautuksista, vaikka käyttäisi Allegron One Fulfilment palvelua. Kauppias käyttää PayU-lompakkonsa saldoa mahdolliseen ostojen hyvittämiseen kuluttajille. Osittaiset maksujen palautukset ovat mahdollisia Allegrossa, jos myyjä ja ostaja ovat sopineet osittaisesta hyvityksestä.
Muita B2B-alustoja:
- bigbuy.eu, All-In-One -kumppani B2B-verkkomyynnin kasvattamiseen.
- Amazon Business, Allegro Business, aiemmin vain D2C-markkinapaikat kehittävät B2B-malleja.
Esimerkiksi Amazon Business Prime, lisäetuja B2B-ostajille Amazonin sisällä.
B2B Drop-Shipping
Kasvava liiketoiminnan malli, jota isot jälleenmyyjät vaativat uusilta tavarantoimittajilta. Tehokas ja riskitön tapa jälleenmyyjille testata tavarantoimittajan tuotteen kysyntää. Tavoite saavuttaa riittävä myynnin taso, jotta jälleenmyyjä ostaa tuotteita omaan varastoonsa.
Myyntitapahtuman vaiheet:
- Jälleenmyyjä luo tuotteet omaan verkkokauppaansa tai tuotteet luodaan rajapinnan kautta.
- Tuotteet ovat myynnissä jälleenmyyjän verkkokaupassa, varasto tavarantoimittajalla.
- Tuotteet ovat tavarantoimittajan omaisuutta myyntipäivään asti.
- Jälleenmyyjät välittävät kuluttajien tilaukset eteenpäin tavarantoimittajille.
- Tuotteet toimitetaan tavarantoimittajien varastosta suoraan kuluttajan osoitteeseen.
- Tavarantoimittaja veloittaa jälleenmyyjää tuotteista sovitussa aikataulussa
D2C-markkinapaikat
D2C-markkinapaikkojen toimintamallissa tuotteita myyvällä yrityksellä on myyntitili markkinapaikassa, ja tuotteita myyvä yritys itse hallinnoi myyntitiliä. Tuotteita myyvä yritys itse luo, hinnoittelee ja julkaisee tuotteet markkinapaikkaan.
Hinnoittelussa huomioitavaa:
- Markkinapaikan komissiot, vaihtelevat 5 % - 20 % :iin
- Toimituskulut, yleensä tarjottava ilmainen toimitus
Tuotteiden kuvausten tulee olla markkinapaikan kielellä ja laadukkaasti toteutettu.
Tuotekuvat markkinapaikoissa ovat erityisen tärkeitä ja muiden ostajien tuotearvostelut kriittisiä.
Tehokas tapa saada yrityksen myyntitili nousuun on keskittyä rajattuihin tuotteisiin.
D2C-markkinapaikat, yleisimmät vaatimukset myyjille
1. Aktiivinen yritys, yksityinen elinkeinonharjoittaja, henkilöyhtiö tai osakeyhtiö. Markkinapaikat vaativat yrityksen verotunnisteen ja todistuksen verojen maksusta.
2. Pankkitili, johon markkinapaikka maksaa tilitykset, tai maksualusta kuten Payoneer.
3. Yrityksen johdon ja yrityksen edunsaajien tunnistaminen, passin kopiot ja todistus osoitteesta.
4. Mahdollisuus toimittaa tilaukset. Usein on käytettävä markkinapaikan nimeämiä kuljetusliikkeitä.
5 Tietyt markkinapaikat vaativat myyjiltä valmistajien luvan myydä tuotteita, etenkin Amazon.
6. Monessa markkinapaikassa pienehköt kiinteät kuukausimaksut, esimerkiksi Amazon 39,99 usd.
7. Asiakaspalvelu markkinapaikan vaatimalla kielellä.
D2C-markkinapaikat, varastointi ja logistiikka
D2C-markkinapaikkojen varastointiin ja logistiikkaan on kolme pääasiallista vaihtoehtoa:
1. Varastointi yrityksen omissa tiloissa, yrityksen omien työntekijöiden toimesta.
- Myyjän omat sopimukset toimituksista eri kohdemarkkinoille.
- Myyjä on itse vastuussa toimitusten seurannasta ja palautuksista.
2. Ulkoistettu varastopartneri, varastoinnin ja toimitusten järjestäminen partnerin vastuulla.
- Myyjän tai varastopartnerin sopimukset toimituksista eri kohdemarkkinoille.
- Myyjä on itse vastuussa toimitusten seurannasta ja palautuksista.
3. Markkinapaikan fulfillment varastointi, markkinapaikka vastaa varastoinnista ja toimituksista.
- Parhaiten myyvät tuotteet siirretään markkinapaikan operoimaan varastoon.
- Markkinapaikka vastaa varastoinnista, toimituksista ja palautuksista.
Katso myös:
- Aineisto (pdf)
- Amazon (pdf)
- DirectIndustry (pdf)
- eBay (pdf)
- Faire (pdf)
- Ankorstore (pdf)
- Allegro (pdf)
Aineistot tuotettu projektissa Kansainvälisty ja kasva digitaalisesti, toteutusaika: 1.8.2021 -31.8.2023. Katso projektisivu.
Projektin on rahoittanut Kymenlaakson liitto, osana Euroopan unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia (REACT-EU).
Yrityksen omistajanvaihdos
Oletko kenties ostamassa yritystä – tai myymässä? Olemme apuna, kun yrityksen omistajanvaihdos on ajankohtainen. Teemme yrityksen omistajanvaihdoksesta sujuvan luopujayrittäjälle erilaisten neuvontapalveluiden ja asiantuntija-avun keinoin. Autamme perheyrityksiä tukemalla sukupolvenvaihdostilanteissa. Yrityksen ostamisesta kiinnostuneille tarjoamme ohjausta ja valmennusta yrittäjyyteen. Lue lisää täältä.
Pienen yrityksen ostaminen tai myyminen: Firmakauppa
Firmakauppa on pienten yritysten omistajanvaihdoksiin erikoistunut maksuton markkinointikanava. Palvelu on uudenlainen ratkaisu sinulle, joka olet etsimässä yrityksellesi jatkajaa tai sinulle sopivaa yritystä. Firmakauppa.fi on markkinapaikka mikroyrityksille, joiden hintapyyntö on alle 200 000 euroa.
Yrityksen ostaminen tai myyminen: Yrityspörssi
Yrityspörssi.fi on kävijämääriltään Suomen suurin yritysten kauppapaikka verkossa. Yrityspörssiin voit jättää ilmoituksen myytävästä yrityksestä, jolla tavoitat palvelun 40 000 kuukausittaista kävijää.
Yrityspörssi on Suomen Yrittäjien perustama ja osin omistama palvelu. Voit ilmoittaa itse tai soittaa numeroon 010 339 3300, jolloin Yrityspörssi kirjoittaa ja julkaisee ilmoituksesi täyspalveluna.
Varustamo – tukena yrityksen omistajanvaihdoksessa
Hankkeessa kartoitetaan Kouvolan yritysten omistajanvaihdostarpeita, ohjataan yrityksiin palveluita ja asiantuntijoita, valmennetaan sekä luopuvia yrittäjiä ja niiden henkilökuntaa sekä jatkajia yrityksen omistajanvaihdosteemassa. Hankkeen tavoitteena on tunnistaa yritysten omistajanvaihdoksia ennakoiden. Lisätietoja projektista täällä >>
Vaikuttavat työllisyyspolut
Hankkeen tavoitteena on kehittävän palveluekosysteemin avulla parantaa asiakasprosesseja ja sitä kautta vahvistaa työllisyyttä ja elinvoimaa. Työttömien osaamisen kasvu edesauttaa työllistymistä ja mahdollistaa myös yrittäjyyden. Lue lisää täältä >>
DIH Kymenlaakso – Digibuusteri
Hankkeessa Kymenlaakson pk-yritysten digitalisaatiota ja digiekosysteemin kehittämistä tukemaan perustetaan Digital Innovation Hub – digitaalinen innovaatiokeskittymä, joka on Euroopan unionin luoma konsepti. Lisätietoja täällä >>
Asiantuntijaverkosto
Kinnon yrityspalvelut on koonnut asiakkaiden tueksi vahvan asiantuntijapoolin. Paikallisena Uusyrityskeskuksena voimme tehdä asiantuntijalähetteen neuvontatapahtuman yhteydessä eri alojen asiantuntijoille. Kinnon Uusyrityskeskustoimintaa ohjaa laatujärjestelmä, joka on ISO9001-sertifioitu. Lue lisää valtakunnallisesta Uusyrityskeskustoiminnasta täältä.
Kutsumme eri toimijoita liittymään mukaan ja tarjoamaan palvelujaan – olivat ne sitten maksuttomia tai maksullisia. Haluamme tarjota yrityksillemme osaavia kumppaneita ja tuoda heidät esille. Verkoston jäsenyys on maksutonta ja me Kinnossa koordinoimme toimintaa.
Maksuton alkukartoitus
Asiantuntijayhteistyössä ja yhteisessä asiakaspalvelussa tähtäin on korkealla: haluamme lisätä neuvonnan tehokkuutta ja tarjota entistä parempaa palvelua yrityksille.
Asiantuntija-avun kautta yritys saa henkilökohtaista, puolueetonta ja paikallista opastusta. Tilanteen alkukartoitus on aina maksutonta.
Asiantuntijaverkoston hakulomakkeet
Kinnon asiantuntijaverkosto
Taloushallinnon asiantuntijaverkosto
Yritystoiminnan kehittämisen asiantuntijaverkosto
Innovaatiotoiminnan asiantuntijaverkosto
Lakipalveluiden asiantuntijaverkosto
Muut asiantuntijapalvelut
Yrityskummipalvelu
Onko yrityksesi toiminta tienhaarassa, etkä tiedä mihin suuntaan lähtisit? Kokeneelta ja osaavalta yrityskummilta saat maksutonta tukea ja ohjausta yritystoiminnan kehittämiseen.
Yrityskummi auttaa hahmottamaan yrittämisen nykytilanteen, asettamaan sille tavoitteet ja oivaltamaan keinot tavoitteiden saavuttamiseen. Yrityskummit ovat kokeneita yritysjohtajia ja yritystoiminnan asiantuntijoita, heillä on osaamista useimmilta aloilta.
Yrityksen ulkopuolisena toimijana yrityskummi osaa tehdä oikeita kysymyksiä, joilla on merkitystä yrityksen menestymisen ja kehittymisen kannalta. Yrityskummi auttaa yrittäjää verkostoitumaan ja esittää toimivia tapoja ja välineitä ratkaisujen löytämiseen.
Kokemus kantaa
Kinnossa toimii Kouvolan yrityskummiverkoston aluetoimisto. Se koordinoi yrityskummien toimintaa sekä on siltana yrittäjien ja yrityskummien välillä. Me tunnemme yrittäjät ja tiedämme, millainen yrityskummi voisi olla tilanteeseen sopiva. Kouvolan seudun yrityskummiverkostossa on lähes parikymmentä asiantuntijaa.
Haluatko yrityksellesi kummin?
Jos arvelet yrityksesi voivan hyötyä yrityskummi-kumppanuudesta, hae yrityskummia täällä.
Lomake on luottamuksellinen, tiedot lähetetään Kouvolan seudulla aluekoordinaattorille ja aluekummille. Tietoja käytetään vain yrityskummipalvelun yhteydessä eikä niitä luovuteta ulkopuolisille.
Tutustu myös Suomen yrityskummien toimintaan ja toimintaperiaatteisiin tästä.
Ryhtyisitkö yrityskummiksi?
Jos haluat ryhtyä yrityskummiksi, tutustu kummitoimintaan yrityskummit.fi-sivustolla.
Lisätietoja yrityskummitoiminnasta antaa myös
Kymenlaakson aluekummi Jarmo Kuntonen, p. 0500 657 362, jarmo.kuntonen@tilitarkastuskuntonen.fi
Yrittäjän oppaat ja verkkopalvelut
Yritystulkki
Yritystulkki tarjoaa rautaisen tietopaketin yrittäjyydestä – ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Yritystulkista löydät oppaat, työkirjat ja laskentaohjelmat yrityksen suunnitteluun, rahoitukseen, perustamiseen… Yritystulkki tarjoaa myös kelpo vinkit talouden ja markkinoinnin omatoimiseen hoitamiseen. Yritystulkissa on myös kaikki kuviteltavissa olevat lomakkeet, joita aloittava yrittäjä saattaa tarvita. Yritystulkki.fi
Perustamisopas
Suomen Uusyritykeskus, johon Kinnon yrityspalvelutkin kuuluu, julkaisee vuosittain Perustamisoppaan alkavalle yrittäjälle. Maksuttoman verkkoversion voi ladata SUK:n verkkosivuilta ja sieltä voi myös tilata painetun oppaan. Painettuja oppaita saa myös Kinnosta.
Lataa viimeisin opas täältä.
Yrityksen reittiapuri PRH:n palveluihin
Patentti- ja rekisterihallituksen reittiapuriin on koottu tietoa PRH:n tarjoamista palveluista sekä yrityksen elinkaaren eri vaiheissa PRH:lle tehtävistä ilmoituksista. Reittiapurissa on esitelty lisäksi myös muita julkisia toimijoita ja palveluja. Yrityksen reittiapuri
Yrittäjän talousapu
Kinno on osa Yrittäjän talousavun alueellista verkostoa. Yrittäjän talousapu -palvelu neuvoo yrittäjiä talous- ja maksuvaikeuksiin tai esimerkiksi yrityksen kannattavuuden lisäämiseen liittyen. Toiminnan tavoitteena on, että yrittäjät havahtuisivat talousvaikeuksiin ajoissa ja uskaltaisivat hyödyntää heille tarkoitettuja palveluja. Yrittäjän talousapu on luottamuksellista, maksutonta ja asiantuntevaa tukea ja neuvontaa. Yrittäjän talousapu
Työnhaun ja rekrytoinnin opas
Yrittäjän talousapu
Yrittäjän talousapu on luottamuksellista, maksutonta ja asiantuntevaa tukea ja neuvontaa.
Valtakunnallinen palvelukokonaisuus, joka tarjoaa apua ja neuvontaa talous- ja maksuvaikeuksissa oleville pk-yrittäjille sekä -yrityksille. Palvelu koostuu valtakunnallisesta puhelin- ja verkkopalvelusta ja niitä tukevista alueellisista palveluista. Yrittäjän talousavun neuvojat ovat yrityksen talouden ja tervehdyttämisen asiantuntijoita.
Yrittäjän talousapuun kannattaa olla yhteydessä, kun
- yrityksen kannattavuus huolettaa
- palkanmaksu on vaikeaa ja laskut kasaantuvat
- lainojen ja korkojen maksaminen on vaikeaa
tai kun yrityksen toiminta on hiipunut, talousvaikeudet ja oma jaksaminen huolettavat.
Neuvontapalvelu suomeksi ma–pe klo 9–16.15. Puhelun hinta pvm/mpm.
Kehittämistyötä koordinoi työ- ja elinkeinoministeriön ohjaama ELY-keskusten ja TE-toimistojen yhteinen Työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskus. Palvelua kehitetään osana EU:n laajuista Early Warning-toimintamallia.
Palvelulupauksemme yrityksen neuvontapalveluissa
”Kun yrityksestä otetaan yhteyttä, Kinnon yritysneuvoja selvittää viivytyksettä asiakkaan palvelutarpeen ja tarjoaa mahdollisuuksiensa mukaan ratkaisuvaihtoehtoja. Palvelun tärkeimpiä periaatteita ovat asiakkaan kuuntelu, käytännöllinen työtapa, tuloskeskeisyys sekä asiakkaan rinnalla kulkeminen.”
Asiantuntijat apunasi:
Antila Jukka
Yritysneuvoja
Innovaationeuvonta, kehittäminen
+358 20 615 6365
+358 40 488 4365
jukka.antila@kinno.fi
Pilli Ilona
Yritysneuvoja
Digineuvonta
+358 20 615 6535
+358 40 664 6530
ilona.pilli@kinno.fi
Sipilä Nora
Asiantuntija
Omistajanvaihdokset
+358 20 615 5070
+358 40 661 4170
nora.sipila@kinno.fi