Ajankohtaista - Tapahtumia ja uutisia

Blogit - Näkökulmia yrittämiseen

Yritystarinoita Kouvolasta

Tällä hetkellä käynnissä olevat projektimme

  • Kansainvälisty ja Kasva digitaalisesti

    Kansainvälisty ja Kasva digitaalisesti -hankkeen päätavoitteena on aktivoida ensisijaisesti Kouvolan, mutta myös koko …
  • GoSmart&Excel BSR

    GoSmart&Excel BSR -hanke on Interreg Itämeren alueen ohjelman 2014-2020 rahoittama hanke, joka liittyy …
  • Bringing Together

    Hankkeen kohderyhmiin kuuluvat pk-yritykset, start-up-yritykset, yrittäjät, innovaatioiden kehittäjät, sijoittajat, kiihdyttämöt ja akseleraattorit, liike-elämän …
  • Kansainvälisty ja Kasva digitaalisesti

    Kansainvälisty ja Kasva digitaalisesti -hankkeen päätavoitteena on aktivoida ensisijaisesti Kouvolan, mutta myös koko Kymenlaakson pk-yrityksiä …
  • GoSmart&Excel BSR

    GoSmart&Excel BSR -hanke on Interreg Itämeren alueen ohjelman 2014-2020 rahoittama hanke, joka liittyy älykkään erikoistumisen …
  • Bringing Together

    Hankkeen kohderyhmiin kuuluvat pk-yritykset, start-up-yritykset, yrittäjät, innovaatioiden kehittäjät, sijoittajat, kiihdyttämöt ja akseleraattorit, liike-elämän asiantuntijat ja …
  • Yrittäjän tukiverkko 2.0

    Yritysten valmius toimia äkillisesti ja radikaalistikin muuttuvissa toimintaympäristöissä on paremmin turvattu projektiin osallistuneiden yritysten osalta.
  • Hyötyvirran ekosysteemipalvelut

    Kiertotaloustavoitteiden kasvava vaikutus tuo mukanaan haasteita mutta myös mahdollisuuksia menestyä. Kiertotalouden kasvupotentiaali alueen pk-yritysten liiketoiminnassa …
  • Smart Hub Solutions

    Railgate Finland - Smart Hub Solutions on jatkumo Kouvolan kaupungin vetämälle Kouvola RRT -investointihankkeelle ja …
  • KOSKES

    KOSKES-projektissa kehitetään kiertotalousosaamiskeskuksen konseptia Hyötyvirta-yritysalueelle Kouvolaan. Toteutuessaan keskus tarjoaisi erilaisia palveluita ja yhteistyömahdollisuuksia pk-sektorin yrityksille …

Löydät meidät myös somesta

Kaikki henkilöt

#SupportYourLocal #TuePaikallista

Nyt jos koskaan on tarpeen tukea paikallisia yrittäjiä. VisitKouvola ja Kouvolan Sanomat ovat koonneet listan paikallisista toimijoista, jotka ovat muuttaneet toimintaansa korona-epidemian takia. Useat yritykset tarjoavat palvelujaan etänä ja toimittavat tuotteitaan koteihin. Tuetaan heitä yhdessä!

Kun koronavirusepidemian aiheuttama poikkeustila alkoi, ryhtyi VisitKouvola yhteistyöhön Kouvolan Sanomien kanssa koostaen yhdessä listaa Kouvolan alueen yrityksistä, jotka tarjoavat palveluita joita voi hyödyntää vaikka omalta kotisohvalta.

Listalle kertyi nopeasti kymmeniä yrityksiä ja yhteensä niitä onkin jo toista sataa. Listan on tarkoitus helpottaa karanteenissa olevien ja riskiryhmiin kuuluvien ihmisten elämää kertomalla, että heidän on mahdollista saada tarvitsemansa palvelut suoraan kotiovelle ja ulkona liikkumista on mahdollista välttää.

On myös haluttu  nostaa paikallisia yrityksiä ja heidän palveluitaan esiin. VisitKouvola ja Kouvola Innovation on toteuttanut aiheesta myös markkinointikampanjan, johon on kuulunut radiomainontaa sekä näkyvyyttä VisitKouvolan ja Kinnon verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa, kuten myös katukuvassa.

Käynnissä on myös arvontojen sarja, jossa VisitKouvola arpoo viikoittain Facebook-sivuillaan paikallisten yritysten tuotteita aina toukokuun lopulle saakka. Palkintoina on kaikenlaista kivaa, herkuista autokatsastukseen.

Listaa kotiin toimitettavista palveluista päivitetään edelleen aktiivisesti Kouvolan Sanomien sivuille ja uusia vinkkejä palveluista voi toimittaa VisitKouvolan sivujen kautta, tai kommentoimalla suoraan Kouvolan Sanomien artikkelin alle.

Palveluiden listaukseen Kouvolan Sanomissa pääset tästä. 

Lisätietoja: 
Anne Harrila, markkinointipäällikkö
p. 020 615 9030   |   anne.harrila@kinno.fi

Saisiko olla gourmetmakkaraa?

Kouvolalainen Palviliha Oy tekee artesaanituotteita varmalla vaistolla, perinteeseen luottaen 

Ville Ruuda on ”palvilihamies” kolmannessa polvessa.

”Pappa perusti Palvilihan vuonna 1975 ja isä sitten jatkoi. Minä ja Heidi Linnala olemme pyörittäneet toimintaa nyt viiden vuoden ajan”, Ruuda kertoo. Myös Linnala on kolmannen sukupolven edustaja yrityksessä, sillä hänenkin isänsä ja isosisänsä ovat olleet yrittäjinä talossa.

Työntekijöitä yrityksessä on johtokaksikon lisäksi 11 henkeä.

Menestysresepti on pysynyt aika lailla samana läpi vuosikymmenten: Palviliha Oy tunnetaan herkullisesta palvikinkusta, joka savustetaan leppähaloilla. ”Se on kuin savusaunassa tehty”, vahvistaa Ruuda.

Selvää on sekin, että Palviliha panostaa tuotteiden laatuun ja tuotekehitykseen ”artesaanihengessä”. Kokeneet, intohimoiset työntekijät ovat tässä työssä luonnollisesti avainasemassa.

Tuotteet valmistetaan kotimaisesta täyslihasta ja lähituottajien lihaa suosien, Ruuda kertoo.

”Possusta 90 prosenttia me saamme suoraan Lukkarilan tilalta Myllykoskelta.”

Hyvästit jauhomakkaralle!

Ruuda uskoo, että jauhomakkaran aikakausi on päättymässä. Kuluttaja arvostaa nyt täyslihasta tehtyä makkaraa, joka vähintäänkin nyökkää – tai sitten ihan kunnolla kumartaa – gourmetruokaan päin.

”Esimerkiksi maustetut makkarat ovat nyt suosiossa. Ihmiset painottavat poikkeuksellisen hyvää makua myös makkaravalinnoissaan ja me osumme tähän trendiin hyvin”, arvioi Ruuda.

Makumatkalla aina vaan

Ennen perheyrityksen pyörittämistä Ruuda ehti toimia keittiömestarina Helsingissä ja hän myöntääkin kaikenlaisen ruokaan liittyvän toiminnan olevan lähellä sydäntä. Erityisesti innostaa uusien makujen etsiminen ja uutuustuotteiden kehittäminen.

”Kaikenlaiset kokeilut ja makumatkat ovat tämän homman suola. Tässä työssä motivoi myös mahdollisuus kehittyä”, hän pohtii.

”Ajattelen, että perheyrityksessä toimiminen on monipuolista ja mielekästä duunia ja samalla se jatkaa isien työtä.” Yrityksen perustajien perinnöstä huolta pitäminen on ”kunnia-asia.”

Ruudan mukaan paikallisuus ja kotimaisuus ovat yrityksen ankkuriarvoja. ”Uskon, että paikallisen ruoan arvostus on korona-aikana kasvanut edelleen.”

Investoinnit tuovat jatkuvuutta

Palviliha toimi alkuvuodet Kouvolassa, josta se muutti vuonna 1980 Korialle yrityksen nykyisiin tiloihin Kymijoen varrelle. Vuosien varrella yritys on kasvanut ja toimitiloja laajennettu. Iso panostus oli esimerkiksi makkarauunin ja tehtaanmyymälän laajennus ja uusiminen vuonna 2016.

”Tuolloin tilan määrä kolminkertaistui”, kertoo Ruuda.

Merkittävä oli myös ratapakkauskoneen hankkiminen pari vuotta sitten, koska sen ansiosta leikkeleet saatiin kätevästi rasioihin.

”Samalla kaikkiin tuotteisiimme tuli Hyvää Suomesta -merkki.”

Ei bulkkia, vaan priimaa

Ruuda on ollut yrityksen toiminnassa kiinni ja teini-ikäisestä lähtien – tuolloin tosin lähinnä kesätöiden merkeissä. Ensi vuonna 40 vuotta täyttävä perheenisä katsoo tulevaisuuteen luottavin mielin:

”Viimeiset viisi vuotta on ollut tasaista kasvua ja uskomme kasvun jatkuvan yhä. Ihmiset ostavat hiukan vähemmän lihaa, mutta vastaavasti parempaa”, hän toteaa.

Oli sitten kyse arjesta tai juhlasta, väki haluaa laatua, ei bulkkia. ”Makuelämysten tuottaminen on meidän toiminnan ytimessä. Esimerkiksi kesällä kun grillissä on tavallista parempaa makkaraa, niin onhan se juhlahetki.”

 

Teksti: Sami Anteroinen
Kuva: Kirsi Markkanen

Kiinnostavaa ja aktiivista viestintävuotta 2022!

BLOGI 14.1.2022: Kinnon mennyt viestintävuosi 2021 tarjosi paljon kiinnostavaa sisältöä palveluistamme, toiminnastamme ja työn tuloksista uutiskirjein, tiedottein ja uutisin. Yrityksille jaettiin tietoa eri viestintäkanavien kautta yritystuki- ja rahoitusmahdollisuuksista, valmennuksista asiantuntijapalveluineen sekä logistiikan, kiertotalouden ja yrityspalvelujen kehittämishankkeista. Toteutimme myös monia teknisiä toimia ulkoisen ilmeen uudistamiseksi ja viestintäkanaviemme saavutettavuuden parantamiseksi.

Vuoden lopulla kilpailutimme viestinnän ja markkinoinnin tuotannolliset työt Kinnon ja sen tytäryhtiöiden tarpeisiin. Saimme tarjouksia 40 eri yritykseltä, kovatasoilta ja laadukkailta ammattilaisilta niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti. Valittujen palveluntuottajien kanssa on hyvä aloittaa yhteistyö uusilla sisällöillä ja uusin ideoin.

Kiinnostavaa sisältöä palveluistamme ja toiminnastamme on luvassa tänäkin vuonna niin asiakasyrityksillemme kuin kaikille kouvolalaisille yrityksille tai yrittäjyyttä suunnitteleville. Viestimme Kouvolan tarjoamista mahdollisuuksista yritystoiminnalle myös valtakunnallisesti ja kansainvälisesti.

Lupaan, että Kinnon viestintä ei unohda tänäkään vuonna yhteistyökumppaneitaan, päättäjiä eikä kouvolalaisia veronmaksajia. Kaikille kouvolalaisille viestimme on, että me rakennamme perusinfraa elinkeinoelämän tarpeisiin kouvolalaisten päättäjien viitoittaman strategian mukaisesti. Kuten muunkin julkisen infran rakentamisessa ja kehittämistyössä, tuloksia saadaan vasta pidemmällä aikavälillä. Toimintaamme ohjaavan arvopohjan mukaisesti olemme yrityksiä varten, luomme mahdollisuuksia yritystoiminnalle ja vahvistamme alueen kilpailukykyä. Olemme yritysten tukena, jotta alueemme yritykset menestyvät - kun yritykset menestyvät, niin Kouvolakin menestyy.

Luottamuksellisesti ja yhteistyössä yritysten kanssa

Kinno ei viesti julkisuudessa yksittäisiä yrityksiä koskevista asioista. Emme kerro, ketkä ovat käyttäneet palvelujamme, mitä palvelua he ovat käyttäneet tai mitä keskusteluja yritysten kanssa on käyty. Emme näin ollen myöskään viesti, ketkä yritykset suunnittelevat sijoittuvansa Kouvolaan. Yrityksille on tärkeää, muun muassa kilpailusyistä, että heidän suunnitelmistaan ei vuoda tietoa julkisuuteen ja samalla kilpailijoille.

Asiakasyrityksemme voivat luottaa siihen, että palvelemme heitä luottamuksellisesti. Viestimme yritysten toiminnasta vain ja ainoastaan silloin, kun yritykset sitä itse haluavat ja näkevät tarpeelliseksi kertoa omasta toiminnastaan.

Yritysten kanssa on kuitenkin tehty hyvää yhteistyötä julkaisemalla eri julkaisukanavissamme yritystarinoita tai videoita, joissa on nostettu esiin paikallisia yrityksiä ja heidän palvelujaan. Usein yritykset ovat myös halunneet kertoa käyttämistään Kinnon palveluista. Tämä on toimintamme kannalta win-win -tilanne: olemme voineet viestiä kaikille yrityksille monipuolisista, maksuttomista ja luottamuksellisista palveluistamme yritysten itsensä kertomana. Tärkeää on ollut myös viestiä valtakunnallisesti ja kansainvälisestikin, että Kouvola on erinomainen paikka yrittää!

Haluatko tehdä viestintäyhteistyötä kanssamme? Mitä toivot Kinnon viestinnältä?

Kaikki palaute on tervetullutta – ollaan yhteyksissä!

 

 

Pirjo Vuorenpää

Vuorenpää Pirjo

Viestintäpäällikkö
+358 20 615 5219
pirjo.vuorenpaa@kinno.fi

Pirjo Vuorenpää
Vuorenpää Pirjo

Viestintäpäällikkö
+358 20 615 5219
pirjo.vuorenpaa@kinno.fi

Scroll to top