Suomi esillä Euroopan merkittävimmillä elintarvike- ja ruokamatkailumessuilla Berliinissä

Kouvola Innovation vastaa koko Suomen yhteisosaston koordinoinnista

Kouvola Innovation kokoaa suomalaiset elintarvikealan yritykset Euroopan suurimmille elintarvikealan messuille, Grüne Wochelle, tammikuussa 2025. Messuille osallistuu yli 20 yritystä, jotka pyrkivät lisäämään omaleimaisten ruoka- ja juomatuotteidensa näkyvyyttä ja avaamaan tietä Keski-Euroopan markkinoille. Grüne Woche -messuille saapuu vuosittain noin 300 000 kävijää, 1 600 näytteilleasettajaa ja 4 000 median edustajaa 65 eri maasta. 

– Grüne Wochen maaosasto tuo Suomi-kuvaa vahvasti esiin meille tärkeällä eurooppalaisella markkina-alueella. On kunnioitettavaa, että tuottajat ja toisaalta pk-yrityksemme ovat ottaneet rohkeasti vahvan roolin suomalaisen osaamisen ja puhtaan ruuan näkyväksi tekemisessä. Uskon vahvasti, että tämä työ myös kantaa, painottaa Maa- ja metsätalousministeriön erityisasiantuntija Kirsi Viljanen. 

Kotimaiset uudet elintarviketuotteet testissä 

Yhteisosaston vetonauloihin kuuluvat tänä vuonna kuusenkerkkäsiirappi, voikukkapesto, mustakaura, voikukkaöljy, innovatiiviset hunajatuotteet, gluteenittomat makeiset ja kantarellisuklaa. Näytteilleasettajiin lukeutuvat muun muassa Keski Company, Kouvolan Lakritsi, Korvalaanen, Lomalaidun ja ResQ Club. Kaikkiaan esillä on noin kolmekymmentä yritystä ja yhteisöä eri puolilta Suomea.  

Messuvieraat voivat maistella suomalaisia herkkuja sekä yritysten omilla osastoilla että yhteisessä Suomi-kahvilassa, jossa Esedun kokkiopiskelijat valmistavat maistiaisia yhdessä Little Finland Hanaun ja Scandicateringin kanssa. Kahvilassa on tarjolla myös Nordic Koivun ja Hoviruoan tuotteita. Suomi-kahvilan tarjonta painottuu kymenlaaksolaisiin ruoka- ja juomatuotteisiin, sillä sen tavoitteena on markkinoida Kymenlaaksoa ruokamaakuntana, mutta siellä on myös tarjolla osaston muiden näytteilleasettajien tuotteita eri muodoissa. Kahvilan päätoteuttaja on Kinnon vetämä KELKKA-hanke, joka auttaa ja tukee kymenlaaksolaisia elintarvikeyrityksiä kansainvälistymään. 

Kohti kansainvälisiä markkinoita 

Grüne Woche on kansainvälinen ruoka-alan päättäjä- ja mediatapahtuma. Suomen osastolla järjestetään mediatilaisuuksia eri teemoista ja tavataan yhteistyökumppaneita, joiden kanssa suunnitellaan vientitoimia suomalaisten tuotteiden osalta. 

– Grüne Woche eli Vihreä viikko on vuoden tärkein ruokaketjun tapahtuma Euroopassa, korostaa messuosastosta vastaava Päivi Karhunen Kinnosta. 

Karhunen kertoo, että pienet yritykset hakevat messuilta kansainvälistä kokemusta sekä kuluttaja- ja asiantuntijapalautetta tuotteistaan. Kuluttajien keskuudessa artesaaniruoka on trendikästä, sillä kuluttaja voi henkilökohtaisesti tuntea ruuan tuottajat ja valmistajat. 

– Olemme kannustaneet yrityksiä tapaamaan myös potentiaalisia yhteistyökumppaneita vientiä ajatellen, Karhunen kertoo. 

Lomalaitumen ständillä esitellään yli 10 maatilamatkailukohdetta teemalla Matka maalle – Die Reise aufs Land. 

– Saksa on tärkeä markkina yrityksillemme, ja Suomi kiinnostaa monia luonnon rauhaa arvostavia saksalaiskuluttajia, toteaa Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.  – Ennätysmäärä maaseutumatkailuyrityksiä eri puolilta Suomea tulee esittelemään matkailupalvelujaan tapahtumakävijöille. 

Yritysten osallistumismahdollisuuksia tukevat Maa- ja metsätalousministeriö, MTK ja SLC. 

Esillä olevat yritykset

- Kirsin suklaat   
- Sammalmamma (hunajatuotteet ja api-kosmetiikka)   
- Tuoksun Hunaja (hunaja)  
- ResQ Club (hävikkiruokasovellus)   
- Luonnonvaratuottaja Terri Kunnaskari (kuusenkerkkä)   
- Kouvolan Lakritsi   
- Spirit of Tom Oy (vodka)  
- Keski Company Oy (rinkelit)   
- Korvalaanen Oy (musta kaura)   
- Cafe Rantakivi (voikukkapesto ja -öljy)   
- Lomalaidun (kymmenkunta maatilamatkailuyritystä)  
- HoviRuoka Oy (vihis ja vegepurilaiset)  
- Tenon Luonnontuote Oy (poronlihatuotteet)   
- Arctic Finland House (saunat ja mökit)   
- Kaupallisten kalastajien liitto   

 

 

- Scandicatering  
- Little Finland Hanau 
- Pirtin Kehräämö Oy 
- Panimo Hoppa  
- Nordic Koivu Oy (mahla) 
- Piian Herkut (luonnontuotteet, vihannes- ja marjatuotteet) 
- Papulaari (kahvi ja tee) 
- Kouvolan Herkku (makeiset)
- Muhniemen Latovaja (lampaanlihasäilyke)
- Lakumesta
- Lapin AMK  
- Esedu  
- Kymenlaakson maakunta ja Kouvolan kaupunki   

Kinnossa Suomen Grüne Woche -osastoa organisoivat

Juvonen Noora

Asiantuntija
+358 20 615 6491
+358 40 661 6491

noora.juvonen@kinno.fi

Karhunen Päivi

Asiantuntija
+358 20 615 7783
+358 40 511 7783 

paivi.karhunen@kinno.fi

Luoma Tiina

Asiantuntija
Elintarvikesektori
+358 20 615 8071
+358  40 757 0971
tiina.luoma@kinno.fi

Scroll to top