Saisiko olla gourmetmakkaraa?

Kouvolalainen Palviliha Oy tekee artesaanituotteita varmalla vaistolla, perinteeseen luottaen 

Ville Ruuda on ”palvilihamies” kolmannessa polvessa.

”Pappa perusti Palvilihan vuonna 1975 ja isä sitten jatkoi. Minä ja Heidi Linnala olemme pyörittäneet toimintaa nyt viiden vuoden ajan”, Ruuda kertoo. Myös Linnala on kolmannen sukupolven edustaja yrityksessä, sillä hänenkin isänsä ja isosisänsä ovat olleet yrittäjinä talossa.

Työntekijöitä yrityksessä on johtokaksikon lisäksi 11 henkeä.

Menestysresepti on pysynyt aika lailla samana läpi vuosikymmenten: Palviliha Oy tunnetaan herkullisesta palvikinkusta, joka savustetaan leppähaloilla. ”Se on kuin savusaunassa tehty”, vahvistaa Ruuda.

Selvää on sekin, että Palviliha panostaa tuotteiden laatuun ja tuotekehitykseen ”artesaanihengessä”. Kokeneet, intohimoiset työntekijät ovat tässä työssä luonnollisesti avainasemassa.

Tuotteet valmistetaan kotimaisesta täyslihasta ja lähituottajien lihaa suosien, Ruuda kertoo.

”Possusta 90 prosenttia me saamme suoraan Lukkarilan tilalta Myllykoskelta.”

Hyvästit jauhomakkaralle!

Ruuda uskoo, että jauhomakkaran aikakausi on päättymässä. Kuluttaja arvostaa nyt täyslihasta tehtyä makkaraa, joka vähintäänkin nyökkää – tai sitten ihan kunnolla kumartaa – gourmetruokaan päin.

”Esimerkiksi maustetut makkarat ovat nyt suosiossa. Ihmiset painottavat poikkeuksellisen hyvää makua myös makkaravalinnoissaan ja me osumme tähän trendiin hyvin”, arvioi Ruuda.

Makumatkalla aina vaan

Ennen perheyrityksen pyörittämistä Ruuda ehti toimia keittiömestarina Helsingissä ja hän myöntääkin kaikenlaisen ruokaan liittyvän toiminnan olevan lähellä sydäntä. Erityisesti innostaa uusien makujen etsiminen ja uutuustuotteiden kehittäminen.

”Kaikenlaiset kokeilut ja makumatkat ovat tämän homman suola. Tässä työssä motivoi myös mahdollisuus kehittyä”, hän pohtii.

”Ajattelen, että perheyrityksessä toimiminen on monipuolista ja mielekästä duunia ja samalla se jatkaa isien työtä.” Yrityksen perustajien perinnöstä huolta pitäminen on ”kunnia-asia.”

Ruudan mukaan paikallisuus ja kotimaisuus ovat yrityksen ankkuriarvoja. ”Uskon, että paikallisen ruoan arvostus on korona-aikana kasvanut edelleen.”

Investoinnit tuovat jatkuvuutta

Palviliha toimi alkuvuodet Kouvolassa, josta se muutti vuonna 1980 Korialle yrityksen nykyisiin tiloihin Kymijoen varrelle. Vuosien varrella yritys on kasvanut ja toimitiloja laajennettu. Iso panostus oli esimerkiksi makkarauunin ja tehtaanmyymälän laajennus ja uusiminen vuonna 2016.

”Tuolloin tilan määrä kolminkertaistui”, kertoo Ruuda.

Merkittävä oli myös ratapakkauskoneen hankkiminen pari vuotta sitten, koska sen ansiosta leikkeleet saatiin kätevästi rasioihin.

”Samalla kaikkiin tuotteisiimme tuli Hyvää Suomesta -merkki.”

Ei bulkkia, vaan priimaa

Ruuda on ollut yrityksen toiminnassa kiinni ja teini-ikäisestä lähtien – tuolloin tosin lähinnä kesätöiden merkeissä. Ensi vuonna 40 vuotta täyttävä perheenisä katsoo tulevaisuuteen luottavin mielin:

”Viimeiset viisi vuotta on ollut tasaista kasvua ja uskomme kasvun jatkuvan yhä. Ihmiset ostavat hiukan vähemmän lihaa, mutta vastaavasti parempaa”, hän toteaa.

Oli sitten kyse arjesta tai juhlasta, väki haluaa laatua, ei bulkkia. ”Makuelämysten tuottaminen on meidän toiminnan ytimessä. Esimerkiksi kesällä kun grillissä on tavallista parempaa makkaraa, niin onhan se juhlahetki.”

 

Julkaistu joulukuussa 2021
Teksti: Sami Anteroinen
Kuva: Kirsi Markkanen

Scroll to top