Jari Tuuri otti vastuuta vanhempiensa perustamassa kuljetusyrityksessä jo parikymppisenä, isänsä sairastuttua vuonna 1987. Joitakin vuosia myöhemmin perheyrityksessä toteutettiin sukupolvenvaihdos ja silloin yrityksen vetovastuu siirtyi yrityskaupalla kokonaan Jari Tuurille ja hänen vaimolleen. Vuosikymmenten aikana yritys on kasvanut paljon. Nykyisin yrityksessä ovat töissä myös Tuurin tyttäret, ja poikakin toimii kuljettajana aina kun vain omilta töiltään ennättää.
Vettä on virrannut Kymijoessa yrittäjän saappaisiin astumisesta. ”Vuosien varrella on syntynyt melkoinen joukko ystäviä ja on sellainen tunne, että jotakin on tullut saatua aikaan. Paljon on saanut myös oppia erilaisia juttuja”, pohtii Jari Tuuri.
Yrityksen kasvaminen ei ole ollut itsetarkoitus
Tällä hetkellä yrityksellä on 28 omaa ajoneuvoa, reilut 50 työntekijää ja alihankintana se ajattaa kymmenkuntaa muiden kuljetusyritysten ajoneuvoa. 2000-luvun alussa yritys muutti entisen Anjalankosken alueelta Kouvolan Kullasvaaraan, ja rakennutti sinne toimitilat. Yritys tuottaa myös terminaali- ja varastointipalveluja. Lämmintä varastotilaa sillä on 6000 neliömetriä.
”Yrityksen kasvattaminen ei ole ollut itsetarkoitus, mutta olemme kasvaneet asiakkaidemme mukana. Useat kuljetusalaa työllistävät yritykset ovat alkaneet edellyttää kuljetussopimusten alle isoja kokonaisuuksia. Me olemme vastanneet kysyntään ja oma liiketoimintamme on kasvanut väistämättä.”
Leipää, kaapelia, rakennustarvikkeita ja vaikka mitä
”Autot ovat tien päällä 24/7 ja kyydissä kulkee vaikka mitä, esimerkiksi leipomotuotteita, sähkötarvikkeita, puutavaraa, paperia, selluloosaa, rakennustarvikkeita ja jätettä. Elintarvikejakelu pyörii seitsemänä päivänä viikossa, myös juhlapyhinä. Pisin asiakassuhde on ollut voimassa vuodesta 1965.”
Jari Tuurin isä Lauri oli töissä Myllykosken Essolla, ja haaveili kuljetusyrityksen perustamisesta. Pakettiautoliikenneluvan hän sai 1965, ja ensimmäinen asiakas oli Inkeroisten jäätelötehdas. Sitä seurasi nykyinen Lantmännen, joka silloin oli Kymen Leipä.
”Eniten ovat vuosien varrella yllättäneet viranomaisten monenmoiset kiristyneet vaatimukset.” Kuljetusliikkeen omistajan osaa Tuuri kuvaa ”orjuuttavaksi”.
”Meidän selviytymiskeinomme on ollut kova työ, hyvä ja motivoitunut henkilöstö sekä tiukka taloudenpito. Olemme kyenneet tarjoamaan asiakkaillemme laatua ja luotettavuutta, olematta kuitenkaan mikään ”halpalentoyhtiö””, Tuuri sanoo.
”Kalustoa meillä on monenlaista: täysperävaunuyhdistelmiä, kuorma-autoja, pyöräkoneita ja trukkeja. Nosturiautoja on neljä. Lisäksi on muutama vähän erikoisempi täysperävaunuyhdistelmä, joilla on liikkuvan välitason avulla mahdollista kuljettaa tavaraa kahdessa kerroksessa. Myös ajoneuvotrukit kulkevat kuormatilassa. Näin pystymme purkamaan ja lastaamaan asiakkaalle itse, ja trukit kulkevat myös maastossa hyvin.”
Lomilla ulkomaille
”Olen yrittäjäperheessä kasvanut ja tehnyt aina paljon töitä. Työ on minun elämäntapani. Pyrin kuitenkin pitämään lomaa tasaisin väliajoin ja useimmiten lähden silloin ulkomaille. Kesäisin en ehdi lomailla, mutta talvisin pidän lomaa pari viikkoa vuosittain. Lisäksi vietän vapaita hetkiä Vuohijärvellä ja harrastukseni ralliautoilun parissa.”
”Yrittäjältä vaaditaan mielestäni rehellisyyttä, kovaa paloa omaan alaansa, kykyä hyväksyä realiteetit, joustavuutta ja omistautumista. Ja työnantajana pitää olla vielä hyvät vuorovaikutustaidot, nimittäin noin 55:n jäsenen ”poikakerhon puheenjohtajana” on tullut törmättyä kaikenlaiseen.”
Kuva: Kuljetus Tuuri on perheyritys ja työllistää jo kolmannen polven. Kuvasta puuttuu Tuurien poika, joka hänkin toimii kuljettajana kun omilta töiltään ennättää.
Kuvat ja teksti: Kirsi Markkanen
Julkaistu 12-2022