Kesänäkymä kävelykatu Mansilta

Kouvolan keskusta luo nahkaansa – mistä eväät uuteen nousuun?

Kouvolan ydinkeskustassa muhii mojova comeback muutaman vaisumman vuoden jälkeen. Kuninkuusravien kaltaiset tapahtumat vetävät väkeä tutuille kulmille – ja onpa keskusta saamassa uudenlaisen maamerkinkin.

Kävelykadulla sijaitsevan Lasipalatsin tuntevat kaikki paikalliset. Kaksikerroksinen, liikehuoneistoista koostuva kiinteistö on saamassa melkoisen kauneuskäsittelyn: Lasipalatsi aikoo kasvaa pituutta hulppeat kuusi kerrosta. Luvassa on erikokoisia, taatusti moderneja asuinhuoneistoja, kertoo Samuli Hyry Kiinteistömaailmasta.

”Lasipalatsiin tulee yhteensä 59 laadukasta kaupunkikotia”, toteaa Hyry. Asuntojen koot vaihtelevat 33,5 neliön yksiöstä aina 73,5 neliöiseen kolmen huoneen perheasuntoon. Uuden As Oy Kouvolan Lasipalatsin perustus- ja runkovahvistustyöt on jo tehty ja rakentaminen aloitetaan heti, jahka varauksia on saatu riittävästi. Hanke sai vahvasti ilmaa siipiensä alle, kun Kouvolan Asunnot Oy ilmoitti varaavansa asunnoista puolet (29 kpl).

”Tavoitteena saada 44 varausta, jotta päästään rakentamaan”, Hyry kertoo. Syyskuun alussa 2023 tavoitteeseen on vielä jokin verran matkaa, mutta kohdetta markkinoiva, välittäjän roolissa toimiva Kiinteistömaailma on luottavainen jatkon suhteen.

”Kouvolan ydinkeskustaan ei ole rakennettu mitään 20 vuoteen. Nyt tulee ihan keskustan piikkipaikalle kompaktinkokoisia kaupunkiasuntoja, jotka kyllä kiinnostavat monia”, Hyry summaa.

Ostovoimaa, kiitos!

Samuli Hyry itse on syntyperäinen kouvolalainen, joka uskoo ydinkeskustan saavan hankkeesta ansaitsemansa piristysruiskeen. ”Kouvolan kaupunkikuva on aliarvostettu. Täällä on paljon hyvää”, Hyry toteaa ja mainitsee esimerkkeinä Manskin mittavan remontin, tuoreen Kohoa Synergiakeskuksen sekä Valtarin profiilinnoston.

Lisää säpinää kuitenkin tarvitaan: ”Toimiva kaupunki tarvitsee toimivan keskustan”, hän linjaa. Vastalääke keskustan tyhjille liiketiloille on yksinkertaisesti se, että keskustaan saadaan lisää asukkaita, jotka ostavat tuotteita ja palveluita. ”Lasipalatsin uusi tuleminen on ainakin hyvä alku tässä suhteessa”, hän toteaa.

Koronan pitkä häntä

Aito Luontaiskauppa on toiminut 20 vuotta Kouvolan Kauppalankadulla, mutta yrityksen juuret yltävät vieläkin pidemmälle. ”Yritys on perustettu vuonna 1987 Anjalassa”, kertoo Piia Saarinen, joka tuli luontaistuotekaupan vetäjäksi kahdeksan vuotta sitten.

Aito Luontaiskaupalla on pitkälti vakiintunut asiakaskunta, joka avulla vaikeistakin ajoista on selvitty, mutta Saarinen myöntää, että esimerkiksi korona-aika oli yhtä tuskaa. ”Pandemian jälkeen olemme huomanneet, että kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut. Erikoiskauppa on nyt keskellä murrosta, jossa verkkokauppa on isossa roolissa”, hän katsoo.

Vuonna 2012 ovensa avannut kauppakeskus Veturi on sekin muuttanut asiakasvirtojen kulkua kaupungissa, se on selvä. ”Muutos ei näkynyt heti, mutta pikkuhiljaa isot ketjut ovat siirtyneet Veturiin.”

Superviikonloppuja lisää!

Ydinkeskusta voi pistää kampoihin lisäämällä elämyksellisyyttä ja kollektiivisuutta, tuomalla ihmisille tapahtumia, jotka saavat hymyn huulille. Kuninkuusravien ”kruunaama” elokuinen superviikonloppu antoi osviittaa siitä, mikä kaikki on mahdollista.

”Ydinkeskustan dynaamisuutta on kehitettävä ja se tietysti vaatii investointeja – ja sitä, että keskustan kehittäminen määritellään jonkin tason prioriteetiksi”, toteaa Saarinen. Keskustan yleisen vetovoiman noustessa siitä hyötyvät paikalliset yrittäjät laajemminkin. ”Kun eri mahdollisuuksia tulee keskustaan lisää, se antaa vipuvoimaa kaikille.”

Saarisen mukaan keskustassa on jo nyt moni asia kohdallaan: vehreä kävelykatu mahtavine kukkaistutuksineen on ilo silmälle ja suorastaan kutsuu viettämään aikaa kaupungilla. ”Keskustan pitää olla paikka, jonne tullaan viihtymään – käydään ravintolassa tai kahvilla ja piipahdetaan parissa kaupassa”, Saarinen toteaa.

”Jotta viihtyvyys saadaan halutulle tasolle, tarvitaan uusia avauksia – miksei niitä vähän hullujakin”, hän lisää.

Kuluttajaprofiilit remontissa

Naisten muotiin erikoistunut vaateliike Ananassi toimii Hansakeskuksessa. Suvi Koverola on ollut kauppiaana keskustassa 23 vuotta ja nähnyt tuulien puhaltavan suopeina – ja vähemmän suopeina.

”Takavuosina oli vielä turisteja, jotka yhdistivät perheen Tykkimäki-päivän shoppailuun keskustassa. Veturin tulon jälkeen näin tapahtuu harvemmin”, Koverola toteaa.
Elinvoimaa keskustassa on yhä edelleen, mutta valitettavasti meno ja meininki keskittyy liian paljon kesäkuukausiin. Yrittäjälle tuottaa päänvaivaa miettiä, mistä saadaan kassavirtaa marraskuun tihkusateessa.

”Kesäaika on ihana, kun esimerkiksi elävä tori saa ihmiset liikenteeseen ja ostoksia tekemään. Muuten on sitten hiljaisempaa”, hän kuvailee.

Pidä asiakkaasta kiinni

Hiljaisten kuukausien yli pääseminen vaatii uskollisia asiakkaita, jotka tulevat uudestaan ja uudestaan. Niitä Ananassilla on onneksi riittänyt: ”Ilman kanta-asiakkaita ei kauppaa enää olisi”, Koverola toteaa ja muistuttaa, että kauppiaan näkökulmasta jokainen asiakas on elintärkeä. Pieniä merkkejä paremmasta näkyy jo: ”Sen olen huomannut, että keskiostoksen euromäärä on noussut.”

Peruspositiiviseksi ihmiseksi tunnustautuva Koverola toteaa, että tulevaisuuteen pitää jaksaa suhtautua luottavaisesti. Keskustan paluu parrasvaloihin saattaa olla vain ajan kysymys.

”Toivotaan, että sitä vetovoimaa saadaan lisää.”

 

Teksti: Sami Anteroinen

Scroll to top