Laura Huusari toteuttaa sisustusunelmia tottuneella kädellä – mutta silmät säihkyen
Kun Laura Huusari valmistui muotoilijaksi XAMKista vuonna 2017, hän tiesi mitä halusi tehdä. Sisustusarkkitehti, kalustesuunnittelija Huusari perusti oman yhden naisen yrityksen, joka tekee sisustus- ja tilasuunnittelua sekä stailauksia yksityisille asiakkaille ja yrityksille.
Kesällä viisi vuotta täyttävä Design Studio Taimi antaa Huusarille mahdollisuuden tehdä sitä, mistä hän eniten nauttii: päästää luovuutensa valloilleen. ”Tässä työssä motivoi se, kun voi oikeasti auttaa asiakasta oikean sisustusratkaisun löytämisessä.”
Huusarin mukaan jännitys on aina tapissa, kun valmiin työn esittelee asiakkaalle: onko se mieluinen?
”Varsinkin silloin, kun sisustaa jonkun kotia, pitää ikään kuin mennä asiakkaan pään sisään, jotta osaa tehdä oikeat valinnat. Sitten kun asiakas on silminnähden onnellinen nähdessään valmiin suunnitelman, se on ihan paras hetki”, kertoo Huusari.
Koti on pyhä
Laura Huusari tekee sisustussuunnitelmista noin puolet yrityksille ja puolet yksityisille, mutta myöntää, että toisen kotia sisustettaessa mennään aina herkälle alueelle: ”Koti on ihmiselle se tärkein asia, joten sisustuksen on mentävä nappiin.”
Huusarille on kuitenkin kehittynyt tehokas toimintatapa, jolla mieluinen lopputulos ”siivilöidään” esiin. Jo ensimmäisellä tutustumiskäynnillä asiakkaan kodissa ammattilainen näkee mistä asiakas tykkää ja saa ideoita siitä, mihin suuntaan suunnittelua voisi viedä. ”Sitten on käytössä ideakuvia, joilla haetaan oikeaa tyyliä. Kun osaa kysyä oikeita kysymyksiä, pääsee pitkälle”, hän toteaa.
Kun seinät kaatuu päälle, sisusta!
Koronapandemia on heittänyt kapuloita rattaisiin monelle yrittäjälle, mutta Huusarille on käynyt päinvastoin: neljän seinän vangiksi jääneet kansalaiset ovat kyllästyneet huusholleihinsa ja kilauttaneet sisustusmestarille.
”Kotisisustusten määrä on koko ajan kasvanut ja esimerkiksi etätyötiloja on tehty viimeisen kahden vuoden aikana paljon.”
Korona ei kuitenkaan ole ainoa tekijä, joka ohjaa sisustusmarkkinan kehitystä. Ihmiset katsovat erilaisia sisustusohjelmia televisiosta, seuraavat lifestyle-blogeja ja vaihtavat asunnon stailausvinkkejä somessa enemmän kuin koskaan.
”Tämä trendi on entisestään kasvanut ja se näkyy siinä, että suomalaiset ostavat sisustuspalveluja, myös Kouvolan seudulla”, toteaa Huusari ja lisää, että myös monella kotisisustajalla on hyviä ideoita ja käden taitoa niiden toteuttamiseen.
Kauneuden pelikirja
Ammattilaisen käyttö on kuitenkin fiksu veto etenkin silloin, kun haluaa haastaa omaa ajattelua ja löytää kenties sellaisia vaihtoehtoja, joita ei muuten olisi tullut ajatelleeksikaan. ”Sisustuksessa pitää pystyä outside the box -ajatteluun ja ottaa kaikki vaihtoehdot huomioon.”
Ainakin väripuolella valtavirran sisustuskaanoniin – joka nojaa valkoisen, mustan ja harmaan pyhään kolmiyhteyteen – on tullut mukavasti vaihtelua. ”Nyt sisustuskohteissa käytetään enemmän värejä. Suunta on koko ajan rohkeampi ja tämä on tietenkin aivan mahtavaa”, Huusari hymyilee.
Täyslaidallinen sulaa luovuutta
Kirsikka kermakakun päällä on aina asiakas, jolla on oma, persoonallinen tyyli, joka versoo vahvaa visuaalisuutta. ”Se on aina tosi makeeta, kun vastaan tulee tyylinsä löytänyt asiakas, jolle pääsee toteuttamaan jotain tavallisesta poikkeavaa.”
Myös ennakkoluulottomia yrityksiä löytyy: esimerkiksi brändivärejä osataan jo hyödyntää taitavasti tai muokata konttoria lämpimän kodinomaiseksi. ”Yrityksetkin voivat vähän revitellä sisustuksen kanssa.”
Hyvien tyyppien heimo
Huusaria itseään haastaa se, että kaikki asiakkaat ja kohteet ovat erilaisia: joka projekti lähtee nollasta. Yksin ei silti tarvitse tehdä kaikkea, sillä viiden vuoden aikana yrittäjälle on rakentunut rautainen verkosto.
”Verkostoituminen on tosi tärkeää ja Kouvolassa se on onnistunut hyvin. Olen ollut onnekas, kun törmään aina hyviin tyyppeihin”, hän nauraa.
Yhtä lailla tärkeää on ekologisuus: Huusari haluaa suunnitella tiloja, joissa viihdytään pitkään – ja siksi suunnitelmissa käytetään mahdollisimman laadukkaita materiaaleja ja tuotteita. ”Yritän aina ottaa huomioon tuotteiden elinkaaren, kierrättämisen ja ekologisuuden”, hän summaa.
Teksti: Sami Anteroinen
Kuvat: Misa Kannos