Yritykset tyytyväisiä Kinnon kansainvälistymispalveluun

Tiedote 11.9.2020: Kouvolalaiset yritykset osasivat hyödyntää hyvin Kinnon Kasvua Viennistä –EAKR hanketta omissa kasvu- ja kansainvälistymissuunnitelmissaan.

Maaliskuussa 2018 käynnistyneessä ja elokuussa 2020 päättyneen hankkeen kautta 34 kouvolalaista yritystä oli saanut asiantuntijasparrausta, uusia kontakteja, vieraillut ulkomaan messuilla ja yrityksissä, tehnyt uusia avauksia ja tutkinut uusia markkinoita.

Muun muassa Ecopulp Oy:lle tehtiin asiakaskartoitus Baltian maissa viime syksynä, työn toteutti Jaanus Pihelgas. Toimitusjohtaja Ari Henttonen on oikein tyytyväinen tuloksiin:

”Suurkiitos! Mukavaa, että projekti sujuu hyvin, ja tulee vielä tuloksiakin. Olen hyvin tyytyväinen mainiosti sujuneeseen yhteistyöhön Kinnon ja Jaanuksen kanssa.”

Usealla messuvierailulla yritykset pääsivät tutustumaan markkinoilla olevaan tarjontaan, kilpailijoihin, potentiaalisiin kumppaneihin ja asiakkaisiin sekä verkostoitumaan myös keskenään. Messujen ja tapahtumien jälkeen oli syntynyt uudenlaista yhteistyötä ja tarjouksiakin päästiin tekemään. Tästä hyvänä esimerkkinä on Suomen Alpakkavilla Oy, joka sai Hong Kongin joulumarkkinoiden 2018 tuloksena positiivisen vastaanoton tuotteilleen. Kalliita alpakkatuotteita saatiin myytyä ja yhteydenottopyyntöjä on saatu lisää.

Hanke on toteutusaikanaan ollut aktiivisesti mukana kolmessa KasvuOpen -osakilpailussa. Kasvu Open antoi mahdollisuuden yrityksille kehittää omia kasvusuunnitelmia ja lähteä viemään niitä eteenpäin. Tänä vuonna Kymenlaakson Kasvupolulta valtakunnalliseen TOP60 finalistijoukkoon tuli valituksi Jauhetekniikka Oy Kotkasta ja HoviRuoka Oy Kouvolasta.

Verkkokauppakokeilu Venäjän markkinoille

Viime keväänä hankkeen puitteissa käynnistettiin Venäjän verkkokauppakokeilu. Venäläinen ozon.ru on Venäjän suurin verkkokauppa. Vuonna 2019 Ozon avasi ovensa ulkomaisille kauppiaille, jolloin myös suomalaiset tuotteet pääsivät entistä helpommin Venäjällä venäläisten kuluttajien koteihin.

”Venäjä tarjoaa valtavan markkinapotentiaalin suomalaisille”, sanoo Kasvua Viennistä –projektin vetäjä Aleksandra Turunen.

”Ozonilla on yli 50 miljoonaa kuukausittaista kävijää. Kuluttajille suunnatut tuotteet, joilla voisi olla kysyntää Venäjällä, kannattaa ehdottomasti laittaa Ozoniin.”

Verkkokauppakokeilu kesti yhteensä kuusi kuukautta. Mukana kokeilussa oli mm. Lapsekas Oy, joka sai myytyä tuoteitaan Ozonin kautta. Toteuttajana ja verkkokauppakokeilun kehittäjänä on ollut Marko Kangaskolkka, Flying Lynx Oy.

”Verkkokaupan avulla saa laajennettua potentiaalista asiakaskuntaa. Verkkokaupan käynnistäminen avullamme on suhteellisen helppoa. Tarjoamme palveluna verkkokauppa-alustan, rahaliikenteen ja logistiikan asiakasyrityksillemme. He voivat myydä suoraan venäläiskuluttajille ilman tuontisertifikaattia, paikallista varastoa Venäjällä tai venäjänkielisiä pakkauksia”, kertoo toimitusjohtaja Marko Kangaskolkka.

Hänen mukaansa myös Postin kansainvälinen palvelu toimii hyvin, esimerkiksi Pietariin ja Moskovaan paketit kulkevat noin viidessä päivässä.

”Verkkokauppa voi tulevaisuudessa avata uudenlaisia mahdollisuuksia”

Pohjois-Kymen Sähkötarvike Oy:llä on ollut yrityksiin suuntautuvaa kauppaa Venäjälle jo vuosien ajan, mutta kuluttaja-kauppa on ollut satunnaisten venäläisten "mökkeilijöiden" varassa, kertoo yrityksen markkinoinnista vastaava Niina Koivikko.

”Lähdimme kokeilemaan Venäjän verkkokauppaa, koska kynnys siihen oli tehty Kinnon puolelta matalaksi jolloin mukaan lähteminen oli vaivatonta. Tosin, aikataulu oli meidän puolelta aika nopea, joten näin jälkikäteen mietittynä, olisi siihen pitänyt paneutua hieman enemmän ja valikoida tuotteet jo valmiiksi. Meillä on tuotenimikkeitä yli 40 000 ja niistä piti valita nopeasti sellaiset, joilla on jo kysyntää Venäjän kuluttaja-markkinoilla. Pian meille selvisi, että vaikka suomalaisittain arvostettaisiinkin jotain tiettyä brändiä, se ei Venäjän markkinoilla välttämättä mene kaupaksi. Tällöin syynä on se, ettei brändin tunnettuuteen Venäjällä ole tehty riittävästi töitä”.

”Kokeilu oli mielestäni kannattava, rahallinen riski pieni ja koko verkkokauppa-prosessi oli tehty mutkattomaksi projektin operaattorina toimineen Marko Kangaskolkan toimesta. Omat resurssimme, jo pelkästään kielitaidon takia, eivät olisi riittäneet ottamaan tällaista askelta itsenäisesti”, Niina Koivikko toteaa.

”Koen, että tämä oli yrityksellemme "hellävarainen tuuppaus" eteenpäin Venäjän markkinoilla ja että tulemme jatkamaan Venäjälle keskittyvässä verkkokaupassa. Se tulee tulevaisuudessa myös tukemaan eritoten Lappeenrannassa sijaitsevan kivijalkamyymälämme toimintaa ja valikoimaa. Taloudellisesti kokeilu ei ollut kannattava, mutta kuten jokainen liike-elämässä toimiva tietää, nämä asiat ottavat aikaa ja todellinen hyöty realisoituu vasta myöhemmin. Nyt pieneltä tuntuva ponnistus voi tulevaisuudessa avata aivan uudenlaisia mahdollisuuksia”, Koivikko summaa.

Lisätiedot:

Tagged , , .