Lohimössö, kalakotletit ja Kauppahallin graavilohi tunnetaan kauempanakin
Kauppahallin kalakauppias Ari-Pekka Heiskanen ei ole katunut yrittäjäksi ryhtymistään, vaikka sanookin homman olevan välillä yhtä selviytymistä. Polttoaineena ja voimavarana toimivat tyytyväiset asiakkaat, joilta kauppias vaikeinakin aikoina saa positiivista energiaa. Haasteelliset ajat ovat rohkaisseet tuotekehittelyyn. Myös kauppiaiden kesken vallitsee erinomaisen hyvä henki.
Jo lapsena kaloista ja kalastamisesta innostunut Ari-Pekka Heiskanen lähti lukion jälkeen Valtion kalatalousoppilaitokseen, josta 1996 valmistui kala-alan erikoisammattilaiseksi, iktyonomiksi. Tutkinto tarkoittaa, että sen haltijan tietotaito ulottuu kalastuksesta vesibiologiaan. ”Myös kalakauppaa opiskeltiin, mutta kouluaikana en tiennyt vielä lähteväni kalakauppiaana itseäni elättämään”, kertoo Heiskanen.
Niin kuitenkin kävi. Ennen Kouvolaan tuloaan AP työskenteli kuopiolaisen kalatukun myyntikonsulenttina ja kotkalaisen marketin kalatiskillä, mutta ajatuksissa alkoi itää idea omasta kalakaupasta. Hän muistelee kauppiasuran alkusysäystä.
”Vuonna 1995 minä ja muutama reipas luokkakaverini ostimme myyntipaikan Helsingin silakkamarkkinoilta ja se oli menestys. Teimme hyvän tilin ja silloin huomasin, että viihdyn hyvin myyntityössä ja ihmisten kanssa. Kyseisellä viikolla minusta kuoriutui varsinainen helppoheikki ja markkinakauppias.”
Tämä oivallus mielessään Kotkassa asuva Heiskanen alkoi yritystä suunnitellessaan kartoittaa lähiseudun kauppahalleja. ”No Kouvolassa suht kivan matkan päässä sellainen oli. Ja niinhän siinä kävi, että avasin Kouvolan kauppahalliin ihka oman kaupan 30.9.2010. Heti alusta lähtien tunsin itseni lämpimästi tervetulleeksi.”
Yksi asia kuitenkin askarrutti. Edessä oli vuoden huippusesonki, joulu.
”Oli aikamoista arvailua, miten paljon varata kalaa tiskille. Hallin asiakkaat olivat kuitenkin vuosikymmenien ajan tottuneet varaamaan kinkut ajoissa Hasun Lihakaupalta, ja alkoivat tehdä myös kalatilauksia. Sain aika kivasti tuotteiden määrät arvioitua ja joulumyynti onnistuikin lopulta hyvin."
”Naapuritaloista tuli ihmettelijöitä katsomaan, mitä hallissa tapahtuu, kun joka ovesta kulki sisälle pitkät jonot.”
”Sesonkien ulkopuolella asiakasvirrat ovat melko tasaiset ja saan kaupan hoidettua itsekseni, mutta sesonkeina olen riippuvainen apulaisista, ja alan kysellä heitä jo hyvissä ajoin.”
Selkeät sesongit ja niiden herkut
”Kaupallisesti tärkein on joulusesonki. Silloin muutamassa päivässä kertyy neljännes koko vuoden myynnistä. Muutkin sesongit erottuvat vuoden mittaan selkeästi.”
”Jouluherkkujen jälkeen muutamana talvikuukautena vaalea kala ja varsinkin keitot ovat suosiossa. Talven ehdoton suosikki keittoon ja myös muuten valmistettuna on made, jota on muina vuodenaikoina vaikea pyydystää.”
”Pääsiäisenä myydään saman kaltaisia tuotteina kuin jouluna, mutta selkeästi vähemmän. Kesää kohti mentäessä tiskiin ilmestyvät rapuvartaat ja savustuspönttöön sopivat kalat. Juhannuksena kalaherkkuja halutaan uusien perunoiden kylkeen.”
”Elokuussa alkaa loppukesän rapusesonki, jolloin asiakas halutessaan saa ravut myös valmiiksi keitettynä. Sitä pidänkin todellisena luottamustehtävänä! Hyvin ovat tuntuneet maistuvan.”
”Vesien viiletessä alkaa pyyntikalasesonki ja erityisesti silakkaa tarjoan mahdollisimman usein ja monipuolisesti. Pyhäinpäivästä alkaa valmistautuminen joulusesonkiin ja yleensä siinä vaiheessa tulee jo muutama ennakkotilauskin.”
”Jouluvalikoima on vuodesta toiseen pääpiirteittäin sama eli lohta, siikaa, sillejä ja silakkaa. Uuttakin pitää keksiä sekaan. Viime jouluna moni ihastui ginisilliin ja kylmäsavusiikaan. Kaupan oma lohimössö toimii varmasti ja sitä menee koko ajan enemmän. Näitä mössöjä on muitakin; kestosuosikki katkis ja talon silliherkku on monelle jouluna ehdoton.”
Koronan koettelemukset olivat alkusoittoa, sitten tuli hyökkäyssota
”En ole katunut yrittäjäksi alkamista, vaikka se toisinaan onkin ollut selviytymistä. Saan kuitenkin niin paljon positiivista energiaa tyytyväisistä asiakkaista, että se toimii polttoaineena ja voimavarana.”
Koronan jyllätessä ihmiset alkoivat kokata enemmän kotona, mikä näkyi lisämyyntinä. Kun sulkuja alettiin purkaa ja ravintolat ja pitopalvelut taas alkoivat tehdä tilauksia, näkyi se myynnissä. Liikevaihto saattoi nousta, mutta kate tippua.
”Venäjän hyökkäyssota sitten vaikuttikin kaikkeen, kun kulut kautta linjan nousivat. Lohen hinta sisäänostomarkkinoilla nousi reippaasti ja oli tingittävä omasta katteesta, kun asiakashintaan korotusta ei kehdannut kokonaan siirtää. Tilanne myös herätti kehittämään toimintaa ja kiinnittämään huomiota muun muassa tuotekehittelyyn ja markkinointiin.”
"Kauppahallissa on todella mukava toimia kauppiaana. Kauppiaiden kesken vallitsee hyvä henki ja on aivan mahtavat kanta-asiakkaat, jotka jaksavat viikosta toiseen kannustaa eteenpäin ja sehän taas innostaa itseäkin tarjoamaan huippulaatua lautaselle."
”Yrittäminen sopii minulle, koska haluan palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin. Olen itse vastuussa kaikesta, eikä tarvitse selitellä kenenkään muun toimintaa. Pitkiä lomajaksojakaan en kaipaa, vaan nautin pienistä irtiotoista, jotka nekin monesti liittyvät kaloihin ja vapakalastukseen.”
"Kalakauppani vahvuuksia ovat tuoreus ja palvelu. Muutamat omat spesiaalituotteet vetävät asiakkaita kauempaakin, esimerkiksi se itse valmistettu "lohimössö", josta moni kauppani tietääkin. Pääosin kauppani tarjoaa mahdollisimman läheltä pyydettyä suomalaista kalaa, mutta tilauksesta asiakkaat saavat myös eksoottisempaa ja hieman erikoisempaa. Muutamat asiakkaat seuraavat aktiivisesti uusimpia trendejä ja palvelen heitä parhaani mukaan."
Julkaistu lokakuussa 2024