Jaana Rekolainen EastCham Finlandista haastoi paikallisia yrityksiä mukaan tukemaan Ukrainaa – ja tutustumaan maan bisnesmahdollisuuksiin
Selusta – Kasvua turvallisuudesta tapahtumassa syyskuussa esiintynyt toimitusjohtaja Jaana Rekolainen EastCham Finlandista kertoi, että jos ja kun Ukraina rakennetaan uudestaan, urakan hintalappu on todella mittava. Maailmanpankin joulukuisen arvion mukaan jälleenrakennuksen hinta on 506 miljardia euroa, josta asuntorakentaminen (81 mrd €), liikennesektori (75 mrd €) ja energia- ja kaivannaissektori (66 mrd €) nielaisevat leijonanosan. Yksin raivaustöihin on jyvitetty lähes 12 miljardia euroa.
”Ukrainan arvioidaan olevan maailman miinoitetuin maa”, totesi Rekolainen. ”Ukrainan jälleenrakentaminen tulee olemaan vuosien ja vuosikymmenten työ.”
Ukrainaa kuitenkin rakennetaan jo nyt. Ukrainan valtion julkisten investointien suunnitelma vuodella 2026 listaa yhteensä 149 projektia, jotka maksavat arviolta 280 miljardia dollaria.
Rakenna parempaa ja kestävämpää
Prioriteetteihin lukeutuvat panostukset energiaan – kuten Khmelnytskyin ydinvoimalan laajentaminen – sekä kaupunkien infrastruktuuri (mukaan lukien purku ja jätehuolto), vesi ja jätevesi, kaupunkien sähköinen liikenne, terveydenhuolto (mm. uudet sairaalat, klinikat, digitaaliset terveysjärjestelmät) sekä koulutus ja tiede.
”Suunnitelma on todella kunnianhimoinen”, Rekolainen arvioi, lisäten että rakennusohjeena on ”Build back better & greener”, mikä tarkoittaa kunnianhimoista kestävän kehityksen rakentamista.
”Käynnissä on Ukrainan historian suurin investointisuunnitelma, jonka tavoitteena on edistää pitkäaikaista modernisaatiota ja talouden elpymistä.” Tässä työssä auttaa se, että Ukraina on itse asiassa hyvin digitaalinen maa, Rekolainen arvioi.
Monesta rahapurosta iso virta
Mistä sitten rahoitus? On selvää, että hengestään taistelevan valtion budjetti ei voi kaikkia mahtihankkeita rahoittaa, mutta kansainväliset rahoituslaitokset – mm. EIP, EBRD, Maailmanpankki, IFC, USAID, JICA – ovat talkoissa mukana.
Lisäksi EU:n ja G7-maiden ohjelmat ovat tärkeitä rahoituslähteitä, etujoukoissaan Ukraine Facility -ohjelma, joka aikoo kerätä 50 miljardia euroa vuoteen 2027 mennessä.
”Myös yksityiset investoinnit ja julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuudet (PPP) ovat yksi rahoituskanava”, Rekolainen totesi.
Satamamodernisointi Odessassa
Hyvä esimerkki PPP-mallista on historiallinen modernisointihanke Odessassa: Ukraina käynnistää suurimman satamainfrastruktuurin uudistuksensa Chornomorskissa, joka on yksi alueen kolmesta satamasta.
”Yli 40 kansainvälistä toimijaa on ilmaissut kiinnostuksensa tätä satamahanketta kohtaan.”
Investointien arvo on satoja miljoonia dollareita, ja verotuloja arvioidaan kertyvän yli 1,1 miljardia dollaria seuraavan 40 vuoden aikana. Kuningasideana on, että valtion omistamat strategiset terminaalit annetaan yksityisen sijoittajan käyttöön modernisointia ja operointia varten tarjouskilpailun kautta.
”Kilpailu julkistetaan pian”, totesi Rekolainen.
Tuliterä koulu tuhottujen tilalle
Suoraan Suomea koskettava projekti on uuden, lähes nollaenergiakoulun rakentaminen Mykulytšiin, Kiovan alueelle. Pohjoismaiden Ympäristörahoitusyhtiö Nefco ja Suomen valtio käynnistivät koulun rakennushankkeen viime vuonna.
”Rakennuksella korvataan kaksi sodassa tuhoutunutta koulurakennusta”, Rekolainen kertoi.
Hanke toteutetaan Nefcon hallinnoiman Ukrainan vihreän elvytysohjelman kautta ja se on samalla Suomen ensimmäinen Nefcon kautta tehtävä investointi Ukrainaan.
Ei ole mikään salaisuus, että juuri Ukrainan rakennussektorilla pyörivät isot rahat nyt ja tulevaisuudessa. Kun asuntojen myynti romahti 80% sodan alkaessa vuonna 2022, nyt ollaan kiinni jo 20-30 prosentin vuotuisessa kasvussa. Markkinat ennustavat asuntopulaa ja hintojen nousua 2-3 vuoden kuluttua – joten riskiä sietäville rakentajille on olemassa maalipaikkoja juuri nyt.
SELUSTA on osa Kouvolan Turvallisuus -tapahtumakokonaisuutta. Tapahtuma mahdollistaa yritysten verkostoitumista ja auttaa tunnistamaan mahdollisuuksia kasvuun. Selusta järjestettiin Kymenlaakson Kauppakamarin ja Kouvola Innovationin yhteistyönä.
Miten tehdään onnistunut pelinavaus Ukrainan markkinoilla?
1. Tee kotiläksyt ja luo askelmerkit uusille markkinoille lähtöön
Pohdittavia asioita: markkinakartoitus, Ukrainan omat prioriteetit, potentiaaliset asiakkaat, taustaselvitykset, rahoitus, etabloituminen, relevantit verkostot ja maantiede. Julkiset hankinnat vai B2B? Arvioi oman yrityksen sitoutuminen ja resurssit.
2. Sovita tarjontasi Ukrainan markkinoille
Selvitä soveltuvuus Ukrainan markkinoille, tekniset vaatimukset tai sertifiointitarve ja kilpailuedut. Ukrainalaisten ja maan tarpeiden ymmärtäminen on avainasemassa; kilpailu on kova ja kasvava. Fokusoi avaintuotteisiin ja selvitä lokalisoinnin tarve.
3. Rakenna läsnäolo Ukrainassa
Osallistu messuille ja delegaatiovierailuille löytääksesi kontakteja, tapaa asiakkaita ja kumppaneita kasvotusten. Tee yrityksesi näkyväksi. Panosta avainhenkilöiden valintaan.
Lähde: Jaana Rekolainen, EastCham Finland