Yhä useampi asiakas etsii palvelut ja tuotteet verkosta, joten yrityksen on tärkeää löytyä sieltä, missä asiakkaatkin ovat. Pienillä, suunnitelmallisilla teoilla pienikin yrittäjä voi parantaa näkyvyyttään ja tavoittaa uusia asiakkaita tehokkaasti.
Digitaalinen näkyvyys ei ole enää vain lisä, vaan monelle mikro- ja pk-yritykselle koko liiketoiminnan elinehto. Kun asiakkaat etsivät palveluja ja tuotteita verkosta, yrityksesi on löydyttävä – muuten kilpailijat vievät helposti kaupat. Onneksi digimarkkinoinnin alkuun pääsee pienillä, konkreettisilla teoilla.
Miksi näkyvyys on tärkeää?
Kuvitellaan tilanne, jossa asiakas etsii palvelua Googlen kautta, mutta yritystäsi ei näy hakutuloksissa. Hän löytää kilpailijan ja asioi siellä, vaikka tarjoaisitkin parempaa palvelua. Heikko näkyvyys verkossa voi myös herättää epäilyksiä yrityksen ammattitaidosta tai jopa olemassaolosta.
Tilastot kertovat karun totuuden: lähes kolme neljästä suomalaisesta käyttää internetiä useita kertoja päivässä ja lähes kaikki kuluttajat aloittavat ostopolkunsa verkosta. Jos yritystä ei löydy hakutuloksista tai sosiaalisen median kanavista, se ei käytännössä ole mukana kilpailussa.
Sosiaalinen media – oikeat asiakkaat oikeissa kanavissa
Sosiaalinen media tarjoaa yrittäjälle kustannustehokkaan väylän asiakkaiden tavoittamiseen, mutta menestys ei synny kaikkialla yhtä aikaa olemisesta. On tärkeää tuntea oma kohdeyleisö ja valita sen perusteella sopivimmat kanavat. Jos asiakkaasi ovat aikuisia ja perheellisiä, Facebook voi olla oikea valinta. Jos taas tarjoat visuaalisia tuotteita, kuten sisustusta tai muotia, Instagram toimii paremmin. Nuoret ja trendikkäät yleisöt löytää TikTokista ja Snapchatista, kun taas yritysasiakkaiden tavoittamiseen LinkedIn on paras vaihtoehto.
Sosiaalisen median hyöty syntyy ennen kaikkea säännöllisyydestä ja sisällön laadusta. Parempi julkaista yksi harkittu ja kohderyhmää kiinnostava sisältö viikossa kuin useita satunnaisia päivityksiä silloin tällöin.
Verkkosivut – yrityksen digitaalinen kotipesä
Yrityksen omat verkkosivut ovat paikka, jossa asiakas tutustuu tarjontaan ja tekee päätöksen ostamisesta. Jotta verkkosivut löytyvät hakukoneista, niitä täytyy kehittää niin sisällön kuin tekniikan osalta. Hakukoneoptimointi on tehokas tapa parantaa näkyvyyttä. Oikeiden avainsanojen käyttö, selkeä sisältö ja tekninen toimivuus auttavat hakukoneita nostamaan sivuston esiin oikeille ihmisille.
Paikallinen näkyvyys on erityisen tärkeää monille yrityksille. Google Business Profile -palvelu tarjoaa helpon ja ilmaisen mahdollisuuden varmistaa, että yrityksesi näkyy Googlen hakutuloksissa ja kartoissa. Profiiliin kannattaa lisätä ajantasaiset tiedot, kuvat ja pyytää asiakkaita jättämään arvosteluja. Myös verkkosivujen mobiilikäytettävyys on nykypäivänä välttämättömyys, sillä suurin osa verkkoliikenteestä tapahtuu älypuhelimilla. Sivujen on toimittava nopeasti, tekstin on oltava helposti luettavaa ja navigoinnin selkeää.
Maksettu mainonta – nopea näkyvyys pienellä budjetilla
Orgaanisen näkyvyyden kasvattaminen vaatii aikaa, mutta maksettu mainonta tuo tuloksia heti. Jo pienellä budjetilla voi tavoittaa oikean yleisön, kun kampanjat suunnitellaan huolellisesti. Sosiaalisen median mainokset mahdollistavat tarkan kohdentamisen iän, asuinalueen ja kiinnostusten mukaan, ja Google Ads tavoittaa asiakkaat juuri sillä hetkellä, kun he etsivät palvelua. Näin esimerkiksi paikallinen parturi voi mainostaa vain muutaman kilometrin säteellä liikkeestä ja tavoittaa aidosti potentiaaliset asiakkaat.
Maksetun mainonnan vahvuus on sen nopeus ja mitattavuus. Kampanjat näkyvät heti ja tuloksia voi seurata reaaliaikaisesti. Siksi se sopii erityisen hyvin tilanteisiin, joissa tarvitaan nopeaa näkyvyyttä, kuten uuden tuotteen lanseerauksissa tai sesonkitarjousten yhteydessä.
Pienin askelin eteenpäin
Digitaalinen näkyvyys ei ole kertaluonteinen projekti, vaan jatkuvaa kehittämistä. Parhaita tuloksia syntyy, kun liikkeelle lähdetään pienin, mutta johdonmukaisin askelin. Google-profiilin luominen ja verkkosivujen mobiiliystävällisyyden varmistaminen ovat hyviä ensitoimia. Sosiaalisen median kanavista kannattaa valita aluksi vain yksi ja opetella sen hyödyntäminen kunnolla. Kun halutaan nopeita tuloksia, maksettu mainonta tuo lisäpotkua.
On tärkeää seurata tuloksia ja tehdä päätöksiä sen perusteella, mikä toimii ja mikä ei. Johdonmukaisuus on avainasemassa: säännöllinen tekeminen voittaa yksittäiset kampanjaponnistukset. Näin yrittäjä voi rakentaa askel askeleelta vahvempaa digitaalista näkyvyyttä ja tavoittaa yhä enemmän asiakkaita verkossa.
Kinnosta apua digitekemiseen
Kinnon digitalisaation asiantuntija Mika Peltola ja yritysneuvoja Ilona Pilli ovat yrittäjän tukena digitekemisen kehittämisessä. Autamme verkkosivuihin, somekanaviin ja tietoturvaan liittyvissä kysymyksissä sekä yrityksen muiden digitaalisten järjestelmien käytössä. Järjestämme myös aiheeseen liittyviä webinaareja ja työpajoja. Kannattaa siis seurata tapahtumakalenteriamme!
Kinnon asiantuntijoiden apu on maksutonta.
Ota yhteyttä!
Peltola Mika
Asiantuntija
Digitalisaatio
+358 20 615 9346
+358 40 487 3548
mika.peltola@kinno.fi
Pilli Ilona
Yritysneuvoja
Yrityksen perustaminen
Digineuvonta
+358 20 615 6535
+358 40 664 6530
ilona.pilli@kinno.fi