Grüne Woche 2026 messuille ehtii vielä mukaan
TIEDOTE 24.11.2025
Berliinissä tammikuussa järjestettävä Grüne Woche juhlistaa 100-vuotista historiaansa maailman suurimpana ruoka-, maatalous- ja puutarha-alan messutapahtumana.
Suomen paviljongissa nähdään suomalaisen ruokakulttuurin parhaimmistoa, innovaatioita ja yhteistyötä muun muassa Kouvolan Lakritsin ja Korvalaasen mustan kauran johdolla. Yrityksille messut tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa saksalaisia kuluttajia ja alan ammattilaisia sekä avata ovia kansainvälisille markkinoille.
Kansallisaarteet ja superruoka vetonauloina
Kouvolan Lakritsi on yksi Suomen osaston vetonauloista yhdessä Saksassa paljon kiinnostusta herättäneen Korvalaasen mustan kauran kanssa. Tämä vanha kaurakanta on elvytetty muutamasta siemenestä, ja sen ravintokoostumus – kuitu, betaglukaani ja proteiini – tekee siitä todellisen superruoan.
Maailman parhaaksi lakritsiksi tituleerattu Kouvolan Lakritsi on mukana Grüne Woche -messuilla osana Kymenlaakson kokonaisuutta. Yritys panostaa kestävään kasvuun kansainvälistä kauppaa kehittämällä.
– Grüne Woche on ollut meille erinomainen ikkuna Saksan markkinaan, kertoo Kouvolan Lakritsin toimitusjohtaja Santeri Nisula. Kouvolan Lakritsi on ollut mukana messuilla jo useammalla kerralla.
– Messuilla tavoittaa suoraan saksalaisia kuluttajia sekä yhteistyökumppaneita, joiden avulla läsnäoloa markkinassa pystyy kehittämään, Nisula jatkaa.
Korvalaasen musta kaura on harvinainen suomalainen erikoisuus, jonka ravintoarvot tekevät siitä kiinnostavan myös kansainvälisesti.
– Tavoitteemme on löytää yhteistyökumppaneita, jotka arvostavat puhtaita raaka-aineita ja kestävää tuotantoa. Grüne Woche tarjoaa tähän erinomaisen alustan, kertoo Korvalaasen Marianne Lehtinen.
Grüne Woche on maailman johtava elintarvikealan tapahtuma
Vuodesta 1926 järjestetty Grüne Woche on yksi maailman johtavista elintarvikealan sekä maatalouden ja puutarha-alan tapahtumista. 16.–25.1.2026 järjestettävä tapahtuma kokoaa Messe Berlinin 28 messuhalliin 1 400 näytteilleasettajaa 60 eri maasta. Messuilla käy vuosittain 300 000 messuvierasta, joista puolet on kuluttajia ja puolet B2B-asiakkaita.
– Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä saksalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa suomalaisten yritysten tukemiseksi myös messujen välissä, kertoo asiantuntija Päivi Karhunen Kouvola Innovationista.
– Heinäkuussa vietimme saksalaissuomalaista viikkoa jo toiseen kertaa ja Hanaun Little Finland -myymälässä järjestetään suomalaisen ruoan minimessut jälleen joulukuun alussa. Suomen paviljongin koordinointi Grüne Woche -messuille on merkittävä osa työtämme elintarvikealan yritysten tukemiseksi, Karhunen jatkaa.
Messujen aikana järjestetään useita tapahtumia, jotka tukevat suomalaisten tuotteiden näkyvyyttä ja yritysten verkostoitumista. Suomen Berliinin suurlähetystössä on 16.1.2026 kutsuvierasilta, jossa suomalaiset toimijat kohtaavat mediaa, vaikuttajia ja ostajia. Grüne Woche -messuilla Suomen osastolla järjestetään 21.1. yhteistyöilta suomalaisille ja saksalaisille kutsuvieraille. Koko messujen ajan Suomen osaston yrityksillä on mahdollisuus päästä esiin yhteisohjelmassa.
Yritysten osallistumista tuetaan EU-rahoitteisin hankkein
Kouvola Innovationin, eli Kinnon, toiminnan Suomen paviljongin ja näytteilleasettajaverkoston koordinaattorina mahdollistaa EU:n osarahoittamat Kymenlaakson elintarvikesektorin kestävä kehitysloikka ja Kymenlaakson elintarvikesektori kansainvälisille areenoille -hankkeet.
Hankkeiden kautta osallistuville yrityksille pystytään tarjoamaan valmennusta messuosallistumiseen sekä monipuolista tukea kansainvälistymiseen. Yhteiselle maaosastolle pääsee näytteilleasettajaksi kohtuullisilla kustannuksilla.
– Näytteilleasettajakohtaiset kustannukset ovat samaa luokkaa kotimaisten suurten elintarvike- ja maatalousmessujen kanssa, kertoo asiantuntija Noora Juvonen Kinnosta.
– Osallistumisen hyötyjä on myös helppo mitata. Vuoden 2025 messuosallistujista lähes kaikille tuotteille löytyi myyntipaikka Saksasta, yritykset loivat uusia yhteistyömuotoja ja tuotteita ja medianäkyvyys oli laajaa, Juvonen jatkaa.
Suomen paviljongin taustalla monipuolinen yhteistyö
Suomen paviljongin toteutuksen mahdollistaa yhteistyö Maa- ja metsätalousministeriön, MTK:n, SLC:n ja Kouvola Innovationin välillä.
– Suomi on saanut tapahtuman ja siellä luotujen verkostojen kautta runsaasti näkyvyyttä laadukkaiden ja innovatiivisten elintarvikkeiden tuottajana ja vastuullisena maatalousmaana, kertoo maa- ja metsätalousministeriön erityisasiantuntija Kirsi Viljanen.
– On tärkeää, että Suomi näkyy myös vuonna 2026 Grüne Wochessa. Saksa on tärkeä elintarvikkeidemme vientimaa ja merkittävä maa matkailun näkökulmasta, siksi maa- ja metsätalousministeriö on omalta osaltaan mahdollistamassa Suomen yhteisosastoa, Viljanen jatkaa.
Messe Berlinin Suomen edustaja Mikko Nummi kehuu yhteisosaston helppoutta yrityksille:
– Yhteiselle Suomen osastolle on yrityksen helppo osallistua ja yhteisesiintymisellä kukin yritys pääsee näyttävästi esille mediassa niin kotimaassa kuin Euroopassakin, Nummi kertoo.
Haluatko mukaan?
Joitakin paikkoja Suomen Grüne Woche paviljongissa on vielä vapaana. Ota yhteyttä Kouvola Innovationiin ja varmista näkyvyytesi Euroopan suurimmilla elintarvikemessuilla!
Lisätietoja:
Päivi Karhunen, asiantuntija, Kouvola Innovation Oy, puh. 040 511 7783, paivi.karhunen@kinno.fi
Noora Juvonen, asiantuntija, Kouvola Innovation Oy, puh. 040 661 6491, noora.juvonen@kinno.fi
Grüne Woche: www.gruenewoche.de
Grüne Woche 2026 – Lähde mukaan näytteilleasettajaksi: www.kinno.fi/grune-woche-2026
Kymenlaakson elintarvikesektorin kestävä kehitysloikka -hanke: www.kinno.fi/keke
Kymenlaakson elintarvikesektori kansainvälisille areenoille -hanke: www.kinno.fi/kelkka