Yrittäjän ääni: Yritys elää muutoksesta

Havahduin huomaamaan, että yrityksemme Korpela Group Oy täyttää ensi vuonna 30 vuotta. Arkisen aherruksen lomassa virstanpylväs oli melkein päästä unohtumaan. Paljon asioita mahtuu noihin kolmeen vuosikymmeneen, se on selvä.

Vielä muistan sen 19-vuotiaan kaverin, joka osti ensimmäisen kaivinkoneen ennen kuin lähti armeijaan. Ja mietti sitten, että miten ne osamaksut kuitataan päivärahoilla.

Unelma omasta firmasta on kuitenkin jo ihan lapsuuden perua. Isällä oli maatila, mutta minua ei kiinnostanut niinkään maanviljely kuin koneet. Arvelin, että viherrakentamisen kautta voisin löytää itselleni sopivaa työsarkaa.

Työtä todella on riittänyt, laidasta laitaan. Tänä päivänä Korpela Group on viheralueiden rakentamista urakoiva yritys, jonka kalustolla onnistuu kaikenlainen ympäristönrakentaminen piha-, urheilukenttä ja golfnurmikoista julkisten kohteiden ympäristöjen toteutukseen. Asiakkaitamme ovat niin rakennusliikkeet, kunnat ja seurakunnat kuin maanrakentajat ja yksityiset kansalaiset.

Mikä sitten on muuttunut vuosien varrella? - Yksi selkeä muutos on tapahtunut pihojen arvostuksen kasvussa: viimeistellyt, tyylikkäät pihapiirit ovat nyt kovassa suosiossa. Vielä 1990-luvulla harvalla riitti sanottavasti ajatusta tai paukkuja tontin laittamiseen, mutta tilanne on jo pitkään ollut toisenlainen. Esteettisesti näyttävällä pihalla halutaan nostaa arjen elämänlaatua.

Samalla on selvää, että hyvin suunniteltu, toteutettu ja hoidettu piha nostaa kiinteistön arvoa. Katseenkestävä pihapiiri on myös koko talon käyntikortti, ensivaikutelman tekijä.

Suosiossa on vaarana tietty vauhtisokeus. Kun netti on täynnä esimerkkejä huikeista pihatoteutuksista maailmalta, ihmiset kiinnostuvat: voisiko meilläkin olla tuollainen piha?

Valitettavasti häikäisevimmät unelmapihat vaativat todella painavan lompakon – tai pikemminkin jo ihan rehellisen rahasäkin. Olemme nähneet pihasuunnitelmia, joissa jo yksin valaistusjärjestelmän toteutus on sangen hintavaa. Kokonaiskustannusten noustessa tähtitieteellisiin summiin on selvää, että jokainen unelma ei toteudu, ei ainakaan aivan suunnitelman mukaisesti.

Yrityksemme toteuttaa kymmenkunta kohdetta vuodessa, mutta yksityisille vuosi vuodelta vähemmän. Luonnollinen evoluutio on vienyt meidät kilpailemaan isommista julkisista projekteista, joista riittää tekemistä pidemmäksi aikaa. Esimerkiksi paikalliset kunnat ovat meille luonteva yhteistyötaho ja yhteistä historiaa onkin pitkä sivu.

Yritys on kotitilalla Myllykosken Rautakorvessa perustettu ja kotinurkilla pitkälti myös pysynyt. Ajattelen, että Kouvola ei kenties ole aivan viherkaupungin maineessa, mutta se on esteettisessä mielessä paljon vihreämpi ja rikkaampi kuin ihmiset tietävät. Yrittäjän kannalta Kouvola on vallan hyvä paikka.

Pienen yrityksen vahvuus piilee verkostoissa: siinä, että ympärillä on luotettavia yhteistyökumppaneita, joiden kanssa duunia pusketaan. Hyviä neuvoja tarvitaan niitäkin ja esimerkiksi tontti- sekä lupa-asioissa olen voinut aina kääntyä Kouvola Innovationin puoleen. Kinnon tarjoama ”henkinen tuki” on tärkeää tilanteissa, joissa byrokratia hämmentää ja turhauttaa yrittäjää.

Ari Mäkelä
Toimitusjohtaja
Korpela Group Oy