Tavaton haluaa nostaa paikallisia yrityksiä oivaltavan markkinointiviestinnän keinoin
Kouvolalaisilla yrityksillä on tärkeitä tarinoita, jotka ansaitsevat päästä esiin – kunhan vain turha vaatimattomuus ja arkailu saadaan ensin tuupattua Kymijokeen. Tätä mieltä on pitkän linjan viestinnän ja markkinoinnin asiantuntija Jonna Savolainen Tavaton Media Oy:stä.
”Paikalliset yritykset tarvitsevat rahtusen lisää rohkeutta markkinointiviestintään. Pitää olla suunnitelmallisuutta ja oikea tahtotila – ja uskoa omaan brändiin ja omaan tekemiseen”, Savolainen rohkaisee.
Oman viestin esille saamiseksi ei välttämättä tarvita valtavaa markkinointibudjettia, vaan enemmänkin osuvia oivalluksia ja resurssien fiksua suuntaamista. ”Pienelläkin panostuksella voi saavuttaa paljon”, tietää Savolainen.
Verkoston voimaa
Tavaton itse on hyvä esimerkki ”paikallisrohkeudesta”. Vuonna 2016 perustettu visuaalisen viestinnän toimisto on tehnyt vahvoja kampanjoita, myös valtakunnallisesti. ”Meillä on muutaman hengen ydinryhmä ja todella ammattitaitoinen verkosto, johon on poimittu parhaat osaajat eri aloilta”, Savolainen kuvailee. Yrityksen palveluihin kuuluvat mm. videotuotannot, valokuvaus ja viestintä.
”Tavattoman toimintatavan” ytimessä on intohimo tarinoihin, jotka herättävät tunteita ja saavat aikaan toimintaa. Yritys uskoo visuaalisen viestinnän voimaan luoda näitä tarinoita – ja samalla rakentaa elinvoimaisia brändejä.
”Kyllä se ’tavattomuus’ jotenkin aina lähtee siitä, että yritetään ajatella vähän boksin ulkopuolella ja hakea jotain sellaista mikä erottuu ja herättää ihmisten kiinnostuksen”, Savolainen pohtii.
Ankkurina asiakkaan brändi
Yrityksille tehdyssä markkinointiviestinnässä on silti tietyt nuotit: jokaisen viestin ytimessä on oltava asiakkaan liiketoiminta.
”Me teemme asiakkaan brändiä mukailevaa, laadukasta ja kestävää viestintää yrityksille”, Savolainen summaa.
Yrityksen moottorina toimii tiivis taistelupari: yrityksen perustaja, toimitusjohtaja Timo Tuviala ja Jonna Savolainen. Savolainen hyppäsi yrityksen toimintaan mukaan kolme vuotta sitten ja on ollut keskeisesti mukana kehittämässä yritystä monipuoliseksi visuaalisen viestinnän toimistoksi.
Markkinointiviestinnästä Savolaisella onkin jo yli 20 vuoden kokemus. Matkan varrella käsitys siitä, mitä tehokas markkinointiviestintä vaatii, on kristallisoitunut.
”Kampanjalla on aina tavoite, jonka asiakas haluaa saavuttaa. Kun meillä on tavoite, teemme mahdollisimman laadukkaan esisuunnittelun – ja näin tiedämme, että meillä on kaikki langat hyvin käsissä, kun siirrytään tuotantovaiheeseen.”
Oppiminen ei lopu koskaan
Savolaista itseään inspiroi markkinointiviestinnän kentällä se, että jokainen päivä on mahdollisuus oppia jotain uutta. Näin esimerkiksi Pohjois-Kymenlaakson elinkeinoelämä on tullut jo liki ”syliin” – ja monet paikalliset yritykset tutuiksi ja rakkaiksi.
”Me haluamme tuoda koko Kaakonkulman yrityskentän osaamista esiin entistä kattavammin”, hän toteaa.
Pienenä toimijana Tavaton tietää, että seudun pk-yritykset ovat välillä vähän sormi suussa puljatessaan isojen mainostoimistojen kanssa – esimerkiksi pieni paikallinen konepaja ei ehkä saa aivan huippupalvelua mainostoimistolta, jolla on asiakkaana liuta pörssifirmoja.
”Isot mainostoimistot eivät välttämättä palvele pk-kentän tarpeita kovin hyvin, koska näiden huomio on isoissa asiakkuuksissa. Tällöin pienempi, paikallinen markkinointiviestinnän osaaja voi olla erittäin merkityksellinen kumppani pk-yritykselle.”
Teksti: Sami Anteroinen
Kuvat: Misa Kannos