Verkkokauppaa perustaessa kaikki kannattaa kertoa kahdella

Kouvolalainen Minna Palmroos, 30, ryhtyi toiminimiyrittäjäksi viime tammikuussa. Hänen yrityksensä MinNaturals tarjoaa kosmetologipalveluja ja luonnonkosmetiikkakursseja. Lisäksi Palmroos pyörittää luonnonkosmetiikkaa myyvää verkkokauppaa.

Palmroosin mukaan luonnonkosmetiikka on nouseva trendi niin Kouvolassa kuin muuallakin Suomessa. Palmroos on tällä hetkellä ainoa yrittäjä Kouvolassa, jonka palveluvalikoimasta löytyy kursseja luonnonkosmetiikan valmistukseen.

"Luonnonkosmetiikan valmistus on helppoa ja hauskaa puuhaa. Kursseja on monenlaisia ja ne sopivat moneen tilanteeseen, vaikkapa pikkujouluohjelmaksi. Kurssilla asiakas saa, ohjeet, opastuksen, välineet ja pääsee valmistamaan juuri omalle ihotyypilleen sopivia tuotteita esimerkiksi seerumin, vartalovoin tai luomivärin. Järjestän myös perheille ekologisen muovailuvahan valmistuskursseja", Palmroos selventää.

Palmroos haaveilee omasta luonnonkosmetiikkamerkistä, mutta ensin hän haluaa vakiinnuttaa kauneushoitolansa ja verkkokauppansa asiakaskunnan.

"Verkkokauppa on hyvä lisä yritykselleni, sillä sitä kautta saan laajemmat myyntikanavat ja voin myydä tuotteita ympäri Suomen."

Palmroos sai ulkopuolista apua verkkokauppansa rakentamiseen. Naisella oli tarkat suunnitelmat verkkosivujen sisällön ja ulkonäön suhteen. Hän myös tuotti kaikki verkkokaupan tekstit itse.

"Minut yllätti se, kuinka isolla hintahaarukalla sain tarjouksia. Verkkosivuista saa maksaa ihan niin paljon kuin on valmis."

 

Palmroos kannustaakin pohtimaan oman budjettinsa tarkkaan verkkokauppa perustaessa. Osa rahasta kannattaa säästää markkinointiin. Hän muistuttaa, että verkkokaupan myynti lähtee yleensä verkkaisesti liikkeelle.

 

MinNaturals -verkkokauppaa rakennettiin kuukauden päivät.

"Kyllä siinä pelkkien tekstien kanssa meni kuukausi aamusta iltaan naputtaen. Mitä enemmän tuotteita on myynnissä, sitä kauemmin aikaa menee. Aiemmin ajattelin, että verkkokaupan aloittaminen on helppoa. Enää en ajattele niin."

Palmroos suosittelee tekemään verkkokaupan heti alusta asti kunnolla ja hakukoneoptimoidusti. Myös viivästyksiin on hyvä varustautua.

"Välillä asiat vain venyvät syystä tai toisesta. Itse otin alusta asti asenteen, että jos sanotaan, että johonkin menee kuukausi, varaan siihen kaksi."

Palmroos on tyytyväinen siihen, että hänen verkkokauppansa ovat löytäneet asiakkaat ympäri Suomen. Hänen verkkokaupassaan on tuotteita 15 eri brändiltä ja luonnonkosmetiikan lisäksi myynnissä on myös ekologisia kodinpuhdistustuotteita, kauneudenhoitovälineitä ja tuoksukynttilöitä.

Ennen yrittäjäksi ryhtymistä Palmroos teki töitä kahvilassa ja liikunta-alalla.

Hän kiinnostui kauneudenhoidosta ja luonnonkosmetiikasta lapsensa allergioiden takia. Palmroos alkoi selvittää, mitä hänen itsensä ja lapsensa käyttämät tuotteet oikein sisältävätkään.

"Koin luonnonkosmetiikan paremmaksi vaihtoehdoksi itselleni, lapselleni ja ympäristölle."

 

Palmroos opiskeli kosmetologiksi Kouvolan seudun ammattiopistossa. Naiselle oli alusta asti selvää, että hän haluaa valmistumisensa jälkeen perustaa oman yrityksen alan kilpailusta ja tutuilta tulleesta palautteesta huolimatta.

"En edes tiedä, kuinka monta kosmetologia Kouvolassa on, mutta kilpailua riittää. Myös jotkut tutut pelottelivat, ettei kannata ryhtyä yrittäjäksi, sillä siinä menee vain elämä pilalle. Onneksi en kuunnellut heitä."

 

Hänellä on lähipiirissä yrittäjäystäviä ja oma isä on osakkaana asfalttialan yrityksessä. Heiltä hän sai enemmänkin kannustusta. Palmroos suosittelee Kinnon aloittelevan yrittäjän palveluita.

"Miten hienoa, että uuden yrittäjän on mahdollista mennä ilmaiseksi esittämään liikeideansa asiantuntijalle. Sain tapaamisesta paljon itsevarmuutta muun muassa yrityslainaneuvotteluihin."

 

Teksti ja kuva: Elina Iiskola-Joutjärvi

 

Alkavan yrityksen neuvonta

Timo Lehmusmetsä

Lehmusmetsä Timo

Yritysneuvoja
+358 20 615 5957
timo.lehmusmetsa@kinno.fi

Scroll to top