Verkkokaupassa myyntiä koko Venäjän alueelle

Kouvolalaisyritykset ovat olleet tyytyväisiä Kinnon Kasvua viennistä –hankkeen toimesta järjestettyyn ja Flying Lynx Oy:n tuottamaan Venäjän verkkokauppa –valmennukseen. Venäjän verkkokauppaan ovat lähteneet muun muassa Kouvolan Luontaistuote Oy ja Kainpo Oy.

”Ilman tätä projektia olisi ollut vaikeaa alkaa myydä Venäjälle suoraan, varsinkaan, kun en osaa venäjänkieltä. Lisäksi olisi pitänyt itse hankkia kallis verkkokauppa-alusta. Nyt myynti on käynnistynyt Flying Lynxin tarjoaman palvelun avulla helposti ja nopeasti”, kiittelee toimitusjohtaja Piia Saarinen, Kouvolan Luontaistuote Oy.

Luontaistuotteille on kysyntää Venäjällä. Saarinen näkee, että Venäjän markkinat ovat suuri mahdollisuus kasvattaa myyntiä. Luontaistuotteet ovat suosittuja myös venäläiskuluttajien keskuudessa. Tästä hänellä on jo tuntumaa yrityksen Aito Luontaiskaupan -myymälästä, jossa venäläismatkailijat ovat olleet aikoinaan hyväkin asiakasryhmä.

”Venäläiskuluttajat arvostavat luonnonmukaisia ja puhtaita tuotteita. Erityisen suosittuja ovat olleet luonnonkosmetiikka ja marjajauheet. Niitä tarjoamme ensin myös verkkokaupassa”.

Verkkokaupan kautta tarjotaan aluksi muutamia tuotteita ja menekin perusteella tuotetarjontaa muokataan asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Saarisen mukaan yrittäjän on aina kehitettävä omaa liiketoimintaansa ja kokeiltava uusia asioita.

”Peräpeiliin katsominen ei auta ja menneiden muistelu kivijalkamyymälöissä ei vie liiketoimintaa eteenpäin. Yritystoimintaa on aika ajoin uudistettava”, Piia Saarinen sanoo.

 

POTKULAUTAILU- JA KOIRAJUOKSUTUSVÄLINEITÄ VERKKOKAUPPAAN

Potkulautailuun ja potkukelkkailuun erikoistunut Kainpo Oy toimii Kouvolan Teuroisilla. Yrityksen päätuotteita ovat erityisesti potkulautoihin, -kelkkoihin ja –pyöriin kehitetyt välineet, joita käytetään koiraharrastuksessa ja koirien liikuttamisessa.

”Venäjällä koiraharrastus on hyvin suosittua, joten verkkokauppa on hyvä väylä saada tuotteita Venäjän markkinoille. Kokemukseni mukaan siellä on tarvetta laadukkaille suomalaistuotteille, jotka kestävät lajiharrastuksessa”, sanoo yrittäjä Kai Immonen. Kymmenen vuotta yrittäjänä toiminut Immonen on muun muassa potkulautailun moninkertainen maailmanmestari ja arvokilpailuedustaja. Kokemusta potkimisesta löytyy siis ilman koiraa ja koiran kanssa.

”Yrittäjyys on minulle hyvä vaihtoehto, sillä se mahdollistaa työn ja treenaamisen yhdistämisen. Lisäksi näiden tuotteiden keksiminen ja tuotteistaminen ovat minulle mieluista puuhaa. Harjoitellessa samalla testaan niitä.”

Hän on tehnyt myös yhteistyötä muutaman tunnetun potkulauta- ja kelkkavalmistajan kanssa. Kainpon omat tuotteet valmistetaan tällä hetkellä osittain Lemillä, mutta Immonen olisi valmis siirtämään koko tuotannon Kouvolaan.

”Jos vain Kouvolasta löytyisi sellainen metalliyritys, jolle tällainen yhteistyö sopisi, niin siirtäisin tuotannon tottakai lähemmäs.”

Immonen halusi lähteä mukaan Venäjän verkkokauppaan, sillä toiveena on saada aikaan tasaista kysyntää ja myyntiä sitä kautta.

”Tykkään aina lähteä mukaan uusiin juttuihin. Itselläni ei ole aikaa lähteä vaikkapa Pietariin markkinoimaan näitä. Lisäksi verkkokaupassa voi tavoittaa laajemmin venäläisiä kuluttajia. Kokeilen myyntiä muutamalla perustuotteella ensin. Siitä on hyvä aloittaa”, Immonen kertoo.

 

Kai Immonen

 

VERKKOKAUPPAA YHTEISTYÖSSÄ FLYING LYNXIN KANSSA

”Helppous yrittäjälle syntyy siitä, että tarjoamme palveluna verkkokauppa-alustan, rahaliikenteen ja logistiikan asiakasyrityksillemme. He voivat myydä suoraan venäläiskuluttajille ilman tuontisertifikaattia, paikallista varastoa Venäjällä tai venäjänkielisiä pakkauksia”, kertoo toimitusjohtaja Marko Kangaskolkka, Flying Lynx Oy:stä.

Myynnit venäläisille kuluttajille toteutetaan venäläisessä markkinapaikassa Ozon.ru. Ozon on yksi Venäjän suurimmista markkinapaikoista, jossa vuonna 2019 tehtiin kauppaa 900 miljoonan euron edestä. Sivustolla on 50 miljoonaa aktiivista kuukausittaista kävijää verkossa ja mobiilissa.

”Venäläiset arvostavat suomalaisia tuotteita ja suomalaisyritysten kannattaakin tarjota niitä heille rohkeasti verkkokaupan välityksellä, jolloin tavoitetaan venäläisiä laajalti. Meillä on ehkä liikaa keskitytty markkinoimaan vain Pietarin alueelle, sillä yli puolet verkkokaupan ostoista tehdään Moskovan alueelta”, Kangaskolkka vinkkaa.

Hänen mukaansa myös Postin kansainvälinen palvelu toimii hyvin, esimerkiksi Pietariin ja Moskovaan paketit kulkevat noin viidessä päivässä.

”Yritysten kannattaa panostaa sekä kivijalkamyymäläänsä että verkkokauppaan. Kouvolassa yrittäjien on myös hyvä muistaa venäläisten loma-ajat. Esimerkiksi toukokuun ensimmäiset kymmenen päivää ovat usein loma-aikaa venäläisille ja silloin heitä näkyy paljon myös Kouvolassa”.

KASVUA VIENNISTÄ -HANKE AUTTAA YRITYKSIÄ KANSAINVÄLISTYMÄÄN

Kinnon Kasvua Viennistä -hanke tarjoaa kouvolalaisille yrityksille kasvuun ja kansainvälistymiseen tarvittavia työkaluja kuten sparrausta, markkinaselvityksiä, messuvierailuja, kontakteja yms. Venäjän verkkokauppakokeilu on hyvä mahdollisuus saada lisää myyntiä ja löytää uusia asiakkaita.

”Kokeiluun on lähtenyt mukaan seitsemän yritystä ja budjettisyistä enempää emme voi ottaa”, kertoo hankkeen vetäjä Aleksandra Turunen.

Hankkeesta tuetaan yrityksiä 2 585 eurolla/yritys ja yrityksen omarahoitusosuudeksi jää 300 euroa (alv 0%). Kokeilun jälkeen jokainen yritys voi jatkaa yhteistyötä suoraan Flying Lynxin kanssa. Hanke ei ole enää silloin mukana. Kymenlaakson Liiton ja Kouvolan kaupungin rahoittama Kasvua Viennistä –hanke päättyy 30.8.2020.

 

Teksti: Pirjo Vuorenpää, helmikuu 2o2o
Kuva: Kirsi Markkanen

Scroll to top