”Kouvolalla on erinomainen logistinen asema ja infra, tulevaisuuden ratkaisuja ja intermodaalikuljetustarpeita ajatellen”, suitsuttaa logistiikan DI Tarmo Halmineva. Halmineva aloitti äskettäin Kinnossa projektipäällikkönä, astuen Railgate Finlandin toimitusjohtajaksi siirtyneen Jonna Paasosen saappaisiin. Tarmo Halmineva vetää Digivihreä RRT -hanketta, jonka päätavoitteena on vahvistaa Kouvolan RRT-kokonaisuuden kilpailukykyä ja digivihreää kaksoissiirtymää.
Mitä digivihreä kaksoissiirtymä tarkoittaa? ”Se tarkoittaa digitaalisuuden ja datan hyödyntämistä siten, että edistetään kestävää kehitystä ja ilmastoneutraaliutta”, selventää Tarmo Halmineva. ”Matka on jo aloitettu, mutta tarvitaan vielä paljon innovointia, investointeja ja yhteistyötä, jotta tavoitteisiin päästään.”
Keskiössä on päästöjen vähentäminen niin liikenteessä, energiantuotannossa, maataloudessa kuin vaikka jätehuollossa. ”Uusiutuvan energian osuutta energiantuotannossa pitää lisätä, samoin hiilinieluja.”
Haastetta pitää ollakin
”Tavoitteiden pitää olla kunnianhimoisia ja haastavia. Jo nyt Suomi on yksi maailman johtavista uusiutuvan energian tuottajista ja lukuisia hiilineutraaliutta tukevia investointihankkeita on käynnistetty. Niiden tuloksista voidaan toivottavasti raportoida lähitulevaisuudessa. Kouvolan RRT voi omalta osaltaan tukea liikenteen päästöjen vähentämistä ja raideliikenteen osuuden lisäämistä.”
Halminevalla on yli 30-vuotinen kokemus logistiikan johtotehtävistä. Viimeiset 23 vuotta hän on työskennellyt logistiikan johtotehtävissä Nokia Networksissa Aasian ja Tyynenmeren alueella asuen Singaporessa. ”Perheeseeni kuuluu Finnairilla työskentelevä vaimo ja kolme jo aikuistunutta lasta. Vapaa-aikanani harrastan liikuntaa, matkustamista ja Harley-Davidson-moottoripyöriä.”