Kouvolalainen Finnish Food Factory kasvaa kasvipohjaisen trendin harjalla
Finnish Food Factory on rajussa kasvuvaiheessa. Kun kouvolalaisella elintarvikealan sopimusvalmistajalla vielä pari vuotta sitten oli tusinan verran työntekijöitä, niin nyt nuppiluku on kohta jo 40. ”Viime vuonna työsopimuksia tehtiin yli 20 kappaletta”, kertoo toimitusjohtaja Janne Hirvonen. ”Ja iltapäivällä on taas lisää työpaikkahaastatteluja.”
Finnish Food Factory on suomalainen elintarviketehdas, joka tietää miten sopimusasiakkaita houkutellaan – ja miten ne pidetään. ”Asiakkaina on brändinomistajia, myös kansainvälisiä, joilla on jo markkina valmiina tuotteelle.”
Toiminnan perustana on innovatiivinen tuotekehitys ja tehokas ja luotettava tuotanto, tietyllä vihreällä twistillä: ”Tavoitteenamme pidemmällä aikavälillä on olla Euroopan johtava alan sopimusvalmistaja”, linjaa Hirvonen.
Kasvipohjaisten elintarvikkeiden tuotanto on nuori sektori ja vasta idullaan. Kasvipohjainen tuotanto ei tarkoita pelkästään kauraa vaan monia muitakin raaka-aineita, kuten muut viljat, härkäpapu ja herne, Hirvonen kertoo. ”Näiden lisäksi uusia mahdollisia raaka-aineita ja niiden käyttömahdollisuuksia tutkitaan jatkuvasti. Valmistamme pääasiassa maitoa korvaavia tuotteita.”
Vienti kiihdytyskaistalla
Viimeaikaisten vientilukemien valossa näihin kasvun saumoihin on myös osattu tarttua. ”Kun viime vuonna vain pieni osa tuotannosta meni vientiin, niin tänä vuonna viennin osuus lähentelee jo puolta tuotannosta ja edelleen panostamme viennin kasvuun.”
Yrityksen henkilöstöllä on erittäin vankka osaaminen vuosikymmenten ajalta elintarvikeliiketoiminnasta ja -prosesseista. Finnish Food Factoryn pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja on Tuomas Kukkonen ja toimiva johto yhdessä kotimaisten osakkaiden kanssa kuuluvat omistajiin.
Yrityksen valikoimiin kuuluu mm. proteiinijuomia, jälkiruokakastikkeita ja maustettuja juomia. Tuotteet ovat etupäässä nestemäisiä, mutta myös lusikoitavia herkkuja kuuluu portfolioon. ”Uudella tuotantolinjalla valmistetaan ja pakataan lusikoitavia pikarituotteita”, Hirvonen kertoo. Uusi tuotantolinja sai samalla päätökseen viimeisen kahden vuoden mittavan kunnostus- ja investointiohjelman, johon käytettiin yli 20 miljoonaa euroa.
Vastuullista otetta
Kaikki tuotanto on hiilineutraalia – kiitos siirtymisen vihreästi tuotettuun sähköön. ”Fossiilisten polttoaineiden, eli maakaasun ja öljyn, käytöstä on päästy kokonaan eroon alkuvuonna 2023”, vahvistaa Hirvonen.
Itse tuotteet on pakattu ympäristö- ja käyttäjäystävällisesti: talossa käytetään mm. Tetra Pakin aseptisia kartonkipakkauksia sekä pikareita, joissa vastuullisuus on otettu hyvin huomioon. Kaikki käytettävät myyntieräkartongit tulevat läheltä Stora Enson tehtaalta Lahdesta.
”Kaikki pakkaukset ovat kokonaisuudessaan kierrätettäviä”, Hirvonen kertoo. Pakkausvalinnoissa on kiinnitetty huomioita myös käyttömukavuuteen ja tyylikkyyteen.
Innovaatio on tiimityötä
Yksi menestyksen avaimista on yrityksen taito tehdä laadukasta tuotekehitystä yhdessä asiakkaan kanssa. ”Näin voimme tuottaa täysin asiakkaan tavoitteisiin ja kriteereihin räätälöityjä tuotteita”, Hirvonen toteaa.
Asiakkaan kanssa tehdään tiiviisti yhteistyötä tuoteideasta kaupallisen tuotannon aloitukseen saakka. Tuotteen, prosessin ja vastuullisuusasioiden eteen tehdään jatkuvaa kehitystyötä koko tuotteen elinkaaren ajan.
Finnish Food Factory on löytänyt itselleen kelpo kotipesän Kouvolan Tiilitieltä: entinen Valion meijeri käsittää yli 10 000 neliötä tilaa, jonne mahtuu tuotelinjasto poikineen. Yritys oli tiloissa ensin vuokralla, kunnes helmikuussa 2021 osti kiinteistön. Talo sopii täydellisesti elintarviketoimintaan, arvioi Hirvonen.
Koti Kouvolassa – kaiken keskellä!
Euroopan ja maailman pelikentille voi puskea Kouvolasta käsin vallan hyvin, pohtii Hirvonen. ”Kouvolan logistinen sijainti on hyvä ja täällä on elintarvikealan työvoimaa saatavilla – ja kun kovaa kasvua kerran haetaan, niin lisää työntekijöitä me tietysti tarvitaan.”
”Olemme myös tehneet aktiivista yhteistyötä Kinnon kanssa ja se on vain tiivistynyt viime aikoina.”
Makunystyrät edellä
Entä mikä sitten motivoi toimitusjohtajaa pomppaamaan aamulla sängystä? Mikä työssä innostaa?
”Kun pitkän rakennus- ja kehitystyön jälkeen pakkauskone käy, niin kyllä siinä hyvä olo tulee”, hän nauraa. ”Tässä työssä on myös konkretiaa, kun tuotetta pääsee maistamaan ja hieno tunne on nähdä valmistamiamme tuotteita kauppojen hyllyillä.”
Trendeistä ja teknologiasta elävä elintarvikeala on myös ”äärimmäisen mielenkiintoinen” ja varsinkin entistä vastuullisempien ajattelu- ja kulutustapojen myötä jatkuvassa muutoksessa oleva ala, Hirvonen summaa.
”Sekin tuntuu hienolta, että olemme aito paikallinen toimija, jolla on vahva rekrytointivaihe päällä. Sitä kautta vaikutus yhteisöön on jo aika iso”, pohtii Hirvonen.
”Erityisen suuri kiitos henkilökunnallemme siitä ammattitaidosta ja sitoutumisesta, jolla toiminta ja kasvu on saatu käyntiin. Sen varaan on hyvä yhdessä rakentaa uusia mielenkiintoisia operaatioita.”
Teksti ja kuva: Sami Anteroinen
Julkaistu maaliskuussa 2024