Kun lihis olikin vihis

HoviRuoka vastaa vuosikymmenen valmisruokayllätyksestä

Valmisruoan ”kuninkaallinen” HoviRuoka täytti pyöreitä vuosia: mittarissa on nyt 10 vuotta. Kun samaan syssyyn on päästy juhlimaan toimitusjohtajan 60-vuotisia, niin herää kysymys, että onko kouvolalainen ruokatalo ehtinyt muuta kuin kakun kynttilöitä puhallella.

Toimitusjohtaja Pekka Kaikkonen vakuuttaa, että töitäkin on tehty – ja uusia juonia punottu. Yrityksellä on esimerkiksi käynnissä tuotekehitysprojekti, jossa kehitetään HoviRuoalle vientilihaksia:
”Projektissa kehitetään kasvispohjaisia valmisruokia ja samalla tuotantomenetelmien tehokkuutta ja laaduntuottokykyä”, kertoo Kaikkonen. Tähtäimessä on myynnin kasvatus HoReCa-markkinassa Suomessa – sekä saada pää auki viennissä.

”Toistaiseksi vienti on ollut meillä aika olematonta. Nyt haemme tuotteillemme vaativampaa kansainvälistä laatujärjestelmää, jonka avulla vienti voisi vauhdittua”, toimitusjohtaja kuvailee kesään 2022 jatkuvaa projektia, johon Euroopan aluekehitysrahasto on myöntänyt avustusta lähes 200 000 euroa.

Hittituotteen anatomia

HoviRuoan näkemys hyvästä valmisruoasta on yksinkertainen: ei tyydytä vähään, vaan hyvään. Kaikkonen lupaa, että niin nykyisissä kuin tulevissakin tuotteissa maistuvat aidot ja herkulliset raaka-aineet. Talon valikoimasta löytyvät monipuoliset välipalatarpeet sekä ainekset pääruokiin aina Vege-sarjasta Suomen suosituimpiin lihapiirakoihin.

Vuosikymmenen suurin paukku ei silti ole lihis, vaan vihis – vegepohjainen ”lihapiirakka”.
”Vihiksessä ei ole lainkaan lihaa, eikä valmistamisessa ole käytetty muitakaan eläinkunnan tuotteita. Tuote sopii siis myös vegaanista ruokavaliota noudattaville”, kuvailee Kaikkonen.

Myös alkuperäinen idea vihikseen tuli – kuinkas muuten – ”kenttää kuuntelemalla”: yrityksen lihapiirakka herätti ihastusta laajoissa kansalaispiireissä, mutta samaan hengenvetoon toivottiin vegaanista versiota.
”Vihiksen kehittäminen oli meidän siihen asti suurin kehittämisponnistuksemme ja lanseerasimme tuotteen syksyllä 2015. Vastaanotto oli heti positiivinen ja voimakkuudessaan käsittämätön”, Kaikkonen päivittelee seitsemän vuoden takaisen ruokahitin syntyä.

Klassikko jo syntyessään 

Sosiaalisen median vegaaniyhteisö otti heti omakseen reteän kasvispiirakan, joka oli vastaus raskaamman kaliiberin herkutteluruokien kaipuuseen, jolle harva vegaanikaan on tyystin immuuni. Ilmiö oli syntynyt.

Onnikin on ansaittava. HoviRuoka Oy:n tapauksessa kotiläksyt oli tehty ja markkina kartoitettu, kun tuore yritys osti Kouvolasta piirakka- ja valmisruokaliiketoiminnan.
”Heti alussa investoimme tuhat neliötä käsittävään logistiikkakeskukseen ja se osoittautui oikeaksi siirroksi”, toteaa Kaikkonen, jolla on vuosikymmenten kokemus ruokabisneksestä.

”Oman logistiikkakeskuksen myötä kaikki ydintoiminnan osa-alueet olivat omissa käsissä ja meillä oli pohja, jonka varaan rakentaa.” Kymmenessä vuodessa HoviRuoka onkin tuplannut henkilöstön lukumäärän ja liikevaihto on kasvanut neljänneksen samassa ajassa.

Menestysresepti tallella

Toimitusjohtajan mukaan menestyksen takana on vankka resepti, jossa yhdistyvät henkilöstön osaaminen (talossa on tällä hetkellä töissä 60 ammattilaista), aidot raaka-aineet ja perinteiset reseptit – sekä tietysti jatkuva uusien tuotteiden kehittäminen.

”Esimerkiksi gluteenittoman osaston perustaminen vuonna 2019 kertoo siitä, että haluamme pysyä ajan hermolla ja uudistua.” Uutuustuote gluteeniton hotdog tuotiin markkinoille viime vuonna.

 

Teksti: Sami Anteroinen
Kuva: Kirsi Markkanen

 

 

Scroll to top