Joskus ruokailmiö pääsee yllättämään. Kouvolalainen elintarvikeyritys HoviRuoka lanseerasi syksyllä 2015 lihapiirakan, jossa ei ollut lainkaan lihaa – eikä valmistamisessa liioin käytetty mitään muitakaan eläinkunnan tuotteita.
Vihis osui markkinarakoon, jonka olemassaolosta ei kunnolla edes tiedetty: kunnon ”mättöruokaa” sitä arvostaville vegaaniherkuttelijoille. Kun Sipsikaljavegaanit-niminen Facebook-ryhmä otti uutuustuotteen omakseen, menestystä ei voinut estää: kaikkien oli saatava vihistä!
Kuusi vuotta ”vihisvyörytyksen” jälkeen vihis löytyy edelleen kunniapaikalta Sipsikaljavegaanien nettisivuilta, jossa sitä tituleerataan ”todelliseksi sipsikaljaveganismin klassikoksi.” HoviRuoan toimitusjohtaja Pekka Kaikkonen muistaa hyvin, miten mylly lähti pyörimään:
”Vihis nousi ilmiöksi todella nopeasti: se suosio oli käsittämätöntä. Kyllä se avasi vähän kaikkien silmät”, toteaa Kaikkonen nyt.
Kun yksilö on kuningas
Sama ennakkoluulottomuus on jatkunut: esimerkiksi vuosi sitten HoviRuoka toi markkinoille gluteenittoman hotdogin. Kaikkonen katsoo, että tietty individualismi hallitsee nyt makumaailmaa:
”Yksilöllisyys valinnoissa kasvaa koko ajan, mikä näkyy esimerkiksi pienempinä pakkauskokoina. Saman perheen sisälläkin voi olla monta ruokavaliota.”
2020-luvun kotimainen kuluttaja on myös rohkea ja valmis kokeilemaan uusia makuja, Kaikkonen toteaa. ”Elämyksellisyys on vahva trendi, siinä missä kotimaisuus ja lähiruokakin.”
Gourmetmakkara porskuttaa
Palviliha Oy on toinen kouvolalainen ruoka-alan toimija, joka on osunut trendiin jos toiseenkin. Perheyritys tunnetaan leppähaloilla savustetusta palvikinkusta, joka valmistetaan kotimaisesta täyslihasta. Possu tulee läheltä eli myllykoskelaiselta Lukkarilan tilalta, kertoo Ville Ruuda, toinen yrityksen pyörittäjistä.
”Käytämme täyslihaa ja panostamme makuun. Vaativan kuluttajan silmissä jauhomakkara ei ole enää aikoihin ollut se juttu”, Ruuda kuittaa.
Palviliha Oy käy kuitenkin yhtä isoa ilmastotrendiä vastaan: lihansyönti on vähenemässä, sen myöntää Ruudakin. Yritys näkee tässä kuitenkin mahdollisuuden:
”Tänä päivänä ihmiset ostavat hiukan vähemmän lihaa, mutta vastaavasti he vaativat parempaa laatua”, Ruuda toteaa. ”Esimerkiksi kesällä kun grillissä on tavallista parempaa makkaraa, niin onhan se juhlahetki.”
Myös Palvilihalle paikallisuus ja kotimaisuus ovat ydinarvoja. Ruudan isoisän vuonna 1975 perustama yritys on aina toiminut Kouvolassa, eikä ole lähdössä mihinkään.
”Ja jos ajatellaan paikallisen ruoan arvostusta, niin kyllähän se on korona-aikana kasvanut.”
Sopimusvalmistaja vainuaa vientisaumoja
Kouvolasta ponnistaa myös Finnish Food Factory, joka mielii pohjoismaisessa katsannossa merkittäväksi sopimusvalmistajaksi. Kolme vuotta vanhan yrityksen juuret johtavat Kaslinkiin, joka myytiin Fazerille muutama vuosi sitten.
”Proteiinijuomat ja erilaiset makeat kastikkeet ovat meidän myydyimmät tuotteemme”, kertoo toimitusjohtaja Janne Hirvonen.
Yritys osti Valion vanhan meijerin Kouvolasta ja 10 000 neliötä sisältävään kiinteistöön mahtuu tuotantolinja poikineen. Hirvonen ei halua kaikkia tulevaisuuden suunnitelmia paljastaa, mutta tarkoituksena on moninkertaistaa tuotannon volyymi lähivuosina.
”Meidän perusliiketoimintamme on kasvanut noin 40 prosentin vuosivauhtia, emmekä näe kasvun hiipuvan ihan heti”, hän toteaa.
Kestävän keittiön ruokaa
Hirvosen kristallipallossa on tuttuja kysymyksiä: miten käy esimerkiksi lihan ja maidon, kun kauppojen hyllyt täyttyvät vaihtoehtotuotteista? Törmääkö maataloustuotteiden menekki seinään?
”Jatkossa kuluttajien päätöksiä ohjaa vastuullisuus ja kestävä kehitys aivan uudella tavalla”, hän uskoo.
Julkaistu joulukuussa 2021
Teksti: Sami Anteroinen
Kuvat: Kirsi Markkanen