Sopimusvalmistaja kaikilla mausteilla

Uusi toimija Finnish Food Factory hakee kovaa kasvua ja tähtää vientimarkkinoille

Finnish Food Factory on suhteellisen tuore elintarvikealan toimija, joka nojaa vuosikymmenten kokemukseen. Toimitusjohtaja Janne Hirvonen muistelee menneensä kesätöihin Sotkamon meijeriin vuonna 1984 – ja samalla tiellä ollaan edelleen. Finnish Food Factory – alkuperäiseltä nimeltään Kouvolan Herkku – perustettiin 2018.

”Olin tähänastisesta työurastani 16 vuotta Kaslinkilla, joista viimeisen vuoden yhtiö oli jo Fazerin omistuksessa”, hän kertaa.

Kaslinkin juuret ovat sopimusvalmistuksessa, joten ei liene mikään ihme, että myös Finnish Food Factory vannoo sopimusvalmistuksen nimiin. Kaslinkin perustaja Raino Kukkonen on ollut perustamassa myös tätä yritystä – joskin omistusportaassa tapahtui sukupolvenvaihdos 2020 Tuomas Kukkosen ostaessa isänsä osakkeet. Rantasen pariskunta ja Hirvonen omistavat yrityksestä siivun hekin.

Verkoston voimalla

Hirvosen mukaan yritys on suomalainen elintarviketehdas, joka valmistaa tuotteita sopimusasiakkailleen.

”Meidän toimintamme kivijalka on tehokas, innovatiivinen ja luotettava tuotanto, joka perustuu pitkään kokemukseemme alan johtavien toimijoiden kanssa ja verkostoihimme, jotka yltävät eri puolille maailmaa”, Hirvonen kuvailee.

Yrityksen valikoimiin kuuluu proteiinijuomia, jälkiruokakastikkeita, kahvi-, kaakao- ja teejuomia. Toistaiseksi kaikki tuotteet ovat nestemäisiä, paljastaa Hirvonen.
”Proteiinijuomat ja erilaiset makeat kastikkeet ovat myydyimmät tuotteemme.”

Ympäristöasiat painavat

Yrityksen asiakkaille on tärkeää, että tuotteet on pakattu ympäristö- ja käyttäjäystävällisesti: talossa käytetään Tetra Pakin Tetra Prisma Aseptic Edge -mallin 200 tai 250 ml pakkauksia.

”Pakkaukset voidaan käytön jälkeen kierrättää täysin, aina korkkia myöten”, toteaa Hirvonen ja lisää, että pakkausvalinnoissa on kiinnitetty huomioita myös käyttömukavuuteen ja tyylikkyyteen. Tärkeää on myös se, että yritys osaa tehdä laadukasta tuotekehitystä yhdessä asiakkaan kanssa. Näin on mahdollista tuottaa täysin asiakkaan tavoitteisiin ja kriteereihin räätälöityjä tuotteita, Hirvonen toteaa.

”Voimme joustavasti valmistaa tuotteita esimerkiksi testimarkkinointiin ennen laajemman kaupallisen tuotannon aloittamista.”

Maailmalle, mars!

Kolmivuotias ruokatalo on jo suunnannut katseensa kauas horisonttiin. Hirvosen mukaan nyt syksyllä on aloitettu isoja myyntiponnisteluja, jotka tähtäävät vientitoiminnan käyntiin polkaisemiseen toden teolla.
”Ruotsi on meille luonteva paikka aloittaa ja koko EU-alue kiinnostaa myös”, Hirvonen toteaa.

Selkänojaa isoihin vääntöihin tarjoavat Kouvolan Tiilitiellä sijaitsevat tuotantotilat: entinen Valion meijeri käsittää 10 000 neliötä tilaa, jonne mahtuu tuotelinjasto poikineen. Yritys oli tiloissa ensin vuokralla, kunnes helmikuussa 2021 osti kiinteistön.
”Tämä talo sopii täydellisesti elintarviketoimintaan”, kehaisee Hirvonen.

Paikallisuus vahva valtti

Työntekijöitä yrityksellä on toistaiseksi tusinan verran – mutta tarkoituksena on moninkertaistaa nuppiluku 2020-luvulla.
”Meidän perusliiketoimintamme on kasvanut noin 40 prosentin vuosivauhtia, emmekä näe kasvun hiipuvan ihan heti. Tämä tarkoittaa, että työntekijöitä tarvitaan paljon lisää tulevina vuosina”, Hirvonen toteaa.

Vaikka visiot ovat isoja ja maailmalle mielitään, paikallisuus on yritykselle ankkuri ja arvo.

”Kouvola on ollut meille oikein hyvä paikka toimia, eikä vähiten monipuolisten liikenneyhteyksien takia. Viihdymme täällä erittäin hyvin.”

 

Teksti: Sami Anteroinen
Kuva: Kirsi Markkanen

 

 

Scroll to top