Mainoskuvauksen tuotantoryhmä työssään

Brändi uusiin asemiin!

Kouvolan Asunnot päivitti vuokra-asumisen nuupahtanutta imagoa iskevällä mainoskampanjalla

Kouvolan Asunnot on kaupungin vuokra-asuntomarkkinoiden suurin toimija. Yhtiö tarjoaa kohtuuhintaista vuokra-asumista kaikkiin elämäntilanteisiin eri puolilta kaupunkia – mutta oli törmännyt sitkeään mielikuvaongelmaan. 

Markkinointi- ja viestintäasiantuntija Mari Martikainen Kouvolan Asunnoista kertoo, että ihmisillä on usein vähän vanhentuneita ja virheellisiä käsityksiä kaupungin vuokrataloista. Tähän haluttiin selkeä muutos:
”Vuokra-asuminen on varteenotettava vaihtoehto perheille, nuorille, vanhoille, liikuntarajoitteisille…ja Kouvolan Asunnoilla on paljon tarjottavaa tällä saralla”, Martikainen linjaa.

Uuden, dynaamisemman viestin viejäksi valittiin hybridituotanto: TV-mainos ja kuvapankkikuvaus. Ideana oli, että TV-mainos pyörii aikansa MTV3-kanavalla ja MTV3-suoratoistopalvelussa, mutta saman kuvaussession still-kuvat jäävät elämään pitkäksi aikaa sen jälkeenkin – esimerkiksi teasereissä ja some-päivityksissä.
”Alueellisella TV-mainoskampanjalla halusimme nostaa Kouvolan Asuntojen tunnettuutta varteenotettavana ja kiinnostavana vuokranantajana”, tiivistää Martikainen.

Mistä mainokselle tekijät? 

Martikainen kartoitti paikallisia mainostoimistoja loppuvuodesta 2021 ja huomasi pian, että yksi on ylitse muiden:
”Tavaton oli tässä haussa ylivoimainen ykkönen, jolla oli olemassa kaikki tarvittavat kontaktit tällaiseen tuotantoon.”

Mainoskuvauksen tuotantoryhmä työssään
Jonna Savolainen ja Timo Tuviala avustamassa

Tavaton Media Oy:n tehoduo Timo Tuviala ja Jonna Savolainen otti projektista kopin. Savolainen toimi tuottaja-käsikirjoittajana ja ohjaus & editointi oli Tuvialan vastuulla.

Jonna Savolainen kertoo, että prosessi käynnistyi tarkalla suunnittelulla:
”Meidän tuli tietää hyvinkin täsmällisesti, mitä tapahtuu ja milloin, koska tuotanto oli aika iso: kymmenen mallia, jotka täytyi stailata ja kuvata – sen lisäksi, että itse kuvaustilana ollut asunto piti tietenkin stailata.”

 

 

Kaikki katseet kuvauspäivään

H-hetki koitti viimein tiistaina 25. tammikuuta. Paikalla kouvolalaisessa kerrostaloasunnossa oli monta veteraania, mutta myös pari uutta tulokasta: mallien stailauksesta vastaavat Karoliina Eriksson ja Sari Blomberg olivat tekemässä ensimmäistä kaupallista TV-tuotantoaan.

Mainoskuvausten tuotantotiimi työssään
Karoliina Eriksson ja Sari Blomberg kuvauksissa

Eriksson ja Blomberg olivat kuitenkin tehnyt suurimman osan työstä jo ennakkoon, kun brändi-ilmeeseen ja mainoksen fiilikseen sopivia vaatteita oli hankittu Prismasta ja Kappahlista. Mallit olivat myös sovittaneet vaatteita etukäteen.
”Itse kuvauspäivänä kyse oli etupäässä siitä, että olimme mukana varmistamassa, että kaikki toimii niin kuin pitää”, Blomberg kuvailee. Naisilla oli myös ”reservissä” varavaatteita, mikäli jotain asukokonaisuutta haluttiin viime hetkellä muokata.

Vaateliikkeen visualisteinä toimiva kaksikko viihtyi mainostuotannon tiimellyksessä ja vaikuttui nähdessään, miten pienistä palasista punotaan ammattitaitoinen kokonaisuus saman päivän aikana. ”Näin ensikertalaisena voi sanoa, että tuotannossa kaikki sujui mahtavasti. Yhteistyö oli todella saumatonta – ja sekin tuli selväksi, että Kouvolassa on kovan luokan osaamista tällä alueella”, toteaa Eriksson.

Sisustus toi brändivärit esiin 

Tuotannon jokaisessa vaiheessa huomioitiin yrityksen brändi-ilme myös sisustuksen osalta. Sisustuksesta vastasi Laura Huusari, joka on tehnyt Tavattomalle erilaisia tilastailauksia jo parin vuoden ajan. Design Studio Taimia pyörittävän Huusarin mukaan olennaista projektissa oli käyttää asiakkaan brändivärejä sisustuksen ankkurina: ”Kouvolan Asuntojen värit, sellaisenaan tai mukailtuina, olivat sisustuksessa vahvasti esillä ja loivat halutunlaista brändifiilistä”, Huusari kuvailee.

Mainoskuvausten tuotantotiimi työssään
Laura Huusari asuntoa stailaamassa

Huusarin työssä etukäteissuunnittelu oli tärkeässä roolissa, mutta hän oli liki tauotta ”sormet savessa” myös kuvauspaikalla. Huusari piti koko ajan huolen siitä, että stailaukset ovat kunnossa – ja kun otettiin kuvapankkikuvia, hän oli koko ajan kuvaajan mukana katsomassa ja viilaamassa stailausta. Kertaalleen tarvittiin isompikin muutos:
”Kuvasimme makuuhuoneessa kaksi erilaista kohtausta ja lavastus piti välissä vaihtaa”, hän kertoo.

 

 

Tukka hyvin, kaikki hyvin

Meikkaaja työssään
Janika Rikkola meikkaamassa

Janika Rikkola vastasi kuvauspäivän meikeistä ja kampauksista. Oman Peruukki ja palmikko -nimisen yrityksen vuosi sitten perustanut Rikkola nautti päivästä täysillä: ”Oli älyttömän hauskaa ja helppoa työskennellä niin hyvän tiimin kanssa.”

Rikkolalla oli jo ennestään kokemusta yhdestä Tavattoman tuotannosta, joten hänellä oli aavistus siitä, mitä tuleman pitää.
”Kun Jonna kysyi, lähdin innolla mukaan. Tämän tyyppisiä projekteja teen aina erittäin mielelläni”, Rikkola hehkuttaa.

Ja lopussa kiitos seisoo: ennen hiihtolomia pyörineeseen TV-spottiin saatiin ladattua sitä ihmisläheisyyttä ja tarinallisuutta, jota Kouvolan Asunnot oli toivonutkin. Mainoksen energia ja valoisuus vakuuttaa: vuokra-asuminen on saanut ansaitsemansa kasvojenkohotuksen.

 

 

Älä pidä brändiäsi vakan alla!

Mari Martikainen Kouvolan Asunnoista toteaa, että kaikki rullasi tiiviistä aikataulusta ja koronan tuomista rajoituksista huolimatta juuri niin kuin pitikin. ”Prosessi ja lopputulos ylittivät odotuksemme”, hän kiittelee.

Samaan hengenvetoon Martikainen toteaa, että moni paikallinen toimija voisi hyötyä vastaavasta brändioperaatiosta.
”Kouvolassa on paljon hienoja yrityksiä, joiden pitäisi uskaltaa lyödä rohkeammin rumpua itsestään.”

Tavattoman Jonna Savolainen on samoilla linjoilla: hänkin haluaa rohkaista yrityksiä nostamaan profiiliaan paikallisten kumppanien kanssa. ”Kun tällaisia kampanjoita rakennetaan yhdessä, ne nostavat esiin alueen yritysten osaamista ja potentiaalia, niin mainostajan kuin tuotantoyhtiönkin näkökulmasta.”

 

Katso valmis video: Kouvolan Asunnot - Elämäsi kokoinen koti

 

Teksti: Sami Anteroinen
Kuvat: Misa Kannos

 

 

Scroll to top