KOUVOLA KARTALLE – LIVE & VISITKOUVOLA UUDISTUU

Kouvolan kaupunkimarkkinointi siirtyi kehittämisyhtiö Kouvola Innovationiin vuoden 2019 alusta. Kouvolan kaupunkimarkkinoinnin uusi kokonaisuus muodostuu elinkeinomarkkinoinnista, asumisen markkinoinnista ja matkailumarkkinoinnista.

Kouvolan kaupunkimarkkinoinnilla on kolme pitkän aikavälin tavoitetta.

  • Kaupungin tunnettuutta pitää parantaa systemaattisesti.
  • Uskottavuutta rakennetaan tekojen kautta ja mainetekojen löytämiseksi kehitetään uusia yhteistyötapoja.
  • Kouvolan ja alueen yritysten digiloikkaan haetaan vauhtia ja tähdätään parempaan Kouvolan digitaaliseen saavutettavuuteen. 

Kouvolaan haetaan uusia tapahtumia

Kouvolaan haetaan aktiivisesti erilaisia tapahtumia. Kaupunkimarkkinoinnin osana VisitKouvolan kokous- ja tapahtumapalvelu vakiinnutettiin. Maksuttoman palvelun tehtävänä on houkutella kokouksia, seminaareja ja tapahtumia Kouvolaan. Myös kouvolalaiset yritykset voivat hyödyntää palvelua esimerkiksi kokoustilojen ja tyhy-ohjelmien etsimisessä.

 

Kätketyt matkailuhelmet on aika paljastaa

Matkailuun kannattaa panostaa, koska se on kasvava vientitoimiala, jolla on paljon kerrannaisvaikutuksia muille aloille; se on merkittävä työllistäjä, suuren kasvupotentiaalin palveluala ja alueellisesti merkittävä elinkeino.

Kouvolan matkailussa haetaan nyt ympärivuotisuutta ja uusia asiakasryhmiä. Kestävää liiketoimintaa ja elämyksiä on mahdollista ammentaa tapahtumista, kokouksista, kulttuuri- ja teollisuushistoriasta sekä luonnosta huomattavasti nykyistä enemmän.

Suuret kasvuhyppäykset edellyttävät investointeja. Investoinnit tuovat suorien taloudellisten vaikutusten lisäksi merkittävää osaamisen kehittymistä, toimialan monipuolistumista, synnyttävät alihankintaketjuja sekä tarvetta olemassa oleville yrityksille kasvaa ja kansainvälistyä. Live & VisitKouvola tukee myös elinvoimaisen kaupunkikeskustan kehittämistä.

Yksin ei ole hyvä yrittää, joten matkailutoimialalla vannotaan vahvan verkoston nimiin. Tiiviissä yhteistyössä matkailun, palvelun ja kaupan yritysten kanssa suoritettavat yhteismarkkinoinnin toimenpiteet kohdistuvat kotimaan lisäksi Venäjälle ja yrittäjien toivomana uutena markkina-alueena saksankieliseen Keski-Eurooppaan.

Tutustu tästä linkistä VisitKouvolan ja yritysten yhteismarkkinoinnin toimintamalliin!

Live & VisitKouvolassa tapahtuu 2019:

Kouvolan yhteismarkkinointi

  • Uutta! Kouvolan kaupunkimarkkinointi (elinkeinomarkkinointi, asumisen ja matkailun markkinointi) siirtyi vuoden 2019 alussa Kouvola Innovationiin. Vuoden aikana kehitetään uusia kaupunkimarkkinoinnin toimintamalleja. Mukaan yhteistyöhön kutsutaan entistä laajemmin kouvolalaisia yrityksiä ja toimijoita.
  • Tehtävänä on positiivisen Kouvola-mielikuvan ja tunnettuuden vahvistaminen. Kouvola kartalle!
  • Asuntomessuvuosi on näytön paikka. Kouvola käynnistää systemaattisen viestinnän Kouvolasta monipuolisen asumisen paikkana. Näköisesi paikka.
  • Kouvolan matkailutoimiala esittäytyy VisitKouvola-brändin alla.
  • Matkanjärjestäjä- ja mediayhteistyö. Vaikuttajamarkkinointi ja –viestintä. Järjestämme tutustumisvierailuja Kouvolaan.

 

Kokous- ja tapahtumapalvelu

  • Uutta! Maksuton Kokous- ja tapahtumapalvelu vakiinnutettiin vuoden 2019 alussa. Autamme tapahtumanjärjestäjiä kokousten, tyhy-päivien sekä tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa alusta loppuun.
  • Visitkouvola-sivustolla on esitelty monipuolisesti kokous- ja tapahtumatiloja. Sivuston kautta voi jättää tarjouspyynnön.
  • Vuonna 2019 Kouvolassa otettiin käyttöön kumppanuuteen perustuva tapahtumayhteistyön toimintamalli. Yhteistyö voi olla markkinointia ja tiedottamista eri kanavissa, tilaratkaisuja, mutta tapahtumajärjestäjä voi hakea Kouvolan kaupungilta myös rahallista tukea tapahtumalleen.

 

Matkailuneuvontapalvelut ja välitysmyynti

  • Asiakaslähtöiset neuvontapalvelut matkailijoille. Palvelemme suomeksi, englanniksi ja venäjäksi, myös chatissa.
  • Markkinainformaation (tutkimukset, tilastot, trendit) tuottaminen matkailuun liittyvien palvelualojen sidosryhmille. Visitkouvola.fi/Ammattilaiset-osioon ei tarvitse rekisteröityä.
  • Välitys/myynti:
    • Kiinan Technical visit-asiantuntijavierailujen järjestäminen Kouvolassa.  
    • Kaupunkiopastusten välitysmyynti
    • Kotimaan päiväretkipaketit

 

Matkailun kehittämispalvelut

  • Useita koulutuksia yrityksille esim. digitaalisesta saavutettavuudesta
  • Verkostoihin osallistuminen ja niissä vaikuttaminen kuten Business Finland / Visit Finland. Verkostoitumismahdollisuuksien tarjoaminen yrityksille ja benchmarking-matkat.
  • Matkailuinvestointien edistäminen.
  • Messukohteena koko Kouvola -projekti. Tavoitteena saada asuntomessuvieraat tutustumaan laajasti Kouvolaan ja käyttämään alueen yritysten palveluita.
  • Luontomatkailun vauhtiratas -projekti yhteistyössä Metsähallituksen ja Mäntyharjun kanssa.
  • Kymenlaakson matkailun digiloikka -projekti yhteistyössä Cursorin ja XAMK:in kanssa.

 

Kouvolassa ovat jo nämä matkailuhitit:

  • Tykkimäki, Aquapark ja Actionpark – millä muulla kaupungilla on huvi-, sisäaktiviteetti- ja vesipuisto?
  • Verla – Kaakkois-Suomen ainoa Unescon Maailmanperintökohde
  • Arboretum Mustila – Pohjois-Euroopan suurin ja vanhin puulajipuisto
  • Repoveden kansallispuisto – yksi maan suosituimmista vaellus- ja luontokohteista

…mutta mukaan mahtuu vielä! Kouvolan matkailussa on sekä vetovoimaa että potentiaalia.

Tutustu matkailuhitteihin: VisitKouvola.fi

Tutustu vuonna 2017 päivitettyyn Kouvolan seudun matkailun MasterPlaniin

Tutustu Kouvolan seudun matkailun MasterPlan-videoon
 

Ota yhteyttä ja tule juttelemaan!

Yhteystiedot: