Kouvolan kesä näkyy ja kuuluu – matkailukohteet vetävät hyvin

Kouvolan matkailukohteet houkuttelevat nyt erityisesti kotimaan matkailijoita ja lapsiperheitä ja koronasta huolimatta kausi on alkanut hyvin. VisitKouvola –tiimi on pitänyt huolen siitä, että Kouvola näkyy ja kuuluu.

Arboretum Mustilassa on vieraillut kesäkuun aikana kävijöitä enemmän kuin koskaan aikaisemmin, arvioi toiminnanjohtaja Jukka Reinikainen.
”Erityisen paljon meitä on ilahduttanut kausikorttien myynti. Odotukset loppukesän suhteen ovat positiiviset. Kävijämme pääsevät nauttimaan Hemlokkimetsän konserttisalista, metsägalleriasta, Arboretumin veistospuistosta ja lasten luontopolusta”.

Tykkimäen kesä starttasi 10.6. tarkoin turvatoimin asiakasmääriä rajoittamalla sekä hygieniasta ja turvaetäisyyksistä huolehtimalla Tykkimäen huvipuistossa, Aquaparkissa ja Actionparkissa.
”Toivomme, että kotimaanmatkailu lisääntyy ja kaudesta saataisiin vielä kohtuullinen. Huvipuistot kuuluvat perinteisesti lapsiperheiden kesään”, kertoo toimitusjohtaja Sakari Pasanen.

Repovesibussi (linja 15) liikennöi viikonloppuisin kahdella vuorolla Verlan tehdasmuseoon ja Repoveden kansallispuistoon jo neljättä kesää peräkkäin. Repovesibussin kyydissä voi kuljettaa myös maastopyörän, kun tekee siihen varauksen etukäteen bussin kuljettajalta. Arkena kohteisiin pääsee linja 5 -bussivuorolla. Molemmat vuorot on synkronoitu Helsingistä saapuvien junien aikatauluihin sopivaksi niin, että Kouvolan matkakeskuksessa siirryttäessä junasta bussiin ja päinvastoin vaihtoaika on kohtuullinen.

Viime syksynä valmistunut Lapinsalmen uusi silta on kävijämagneetti. Jos haluaa tutustua kohteeseen rauhallisempaan aikaan, kannattaa käynti ajoittaa arkipäivälle. Kävijämäärän kasvuun on vastattu ennakoivalla ja opastavalla luontovalvonnalla. Puiston poluilla ja vesillä kiertää opastava valvoja, joka opastaa ja valvoo muun muassa retkietiketin toteutumista. Lapinsalmen parkkipaikalta löytyvät WC, puiston opastaulut ja kahvilakioski.

Myös Verlan kesä on käynnistynyt vilkkaasti ja kävijöitä on ollut odotettua enemmän - myös sateisina päivinä iloitsee Jaana Rannanpää Verlan tehdasmuseolta.

Kouvola näkyy ja kuuluu
Kouvolan asukkailta ja yrityksiltä on tullut vahvaa viestiä siitä, että Kouvolan markkinointiin on panostettava. Alueen markkinointi on pitkäjänteistä työtä, jota tehdään jatkuvasti. VisitKouvola –tiimi on tuottanut esimerkiksi kesäkuun aikana 60 sähköisen uutismedian julkaisua sekä kotimaisiin että kansainvälisiin medioihin.
”Aiheinamme ovat olleet Kouvolan matkailukohteet, alueen yritysten palvelut ja tempaukset, tapahtumat ja luontomatkailu. Pidämme tärkeänä myös Kouvolan näkyvää kampanjointia”, kehittämispäällikkö Kirsi Vainio kertoo.

Kouvolan kesän monipuolista tarjontaa esitellään muun muassa Radio Rockilla kahden viikon ajan 6.7. alkaen. Kaksiviikkoisen kampanjan ytimenä on kilpailu, jossa joku onnekas voittaa seurueelleen aktiivisen viikonlopun Kouvolassa. Voittaja saa itse valita miten majoittuu ja millaisen aktiviteettipaketin haluaa Kouvolassa kokea. Kilpailuun voi osallistua Radio Rockin verkkosivuilla.

Heinäkuun lopulla avautuvaa Kimolan kanavaa markkinoidaan valtakunnallisessa 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjassa.

Kouvolassa elokuussa ajettavassa Rallicrossin MM-osakilpailussa kisaavat maailman parhaat rallicross-tähdet Tykkimäen moottoriradalla. Vaikka tapahtuma järjestetään todennäköisesti ilman yleisöä, tapahtumaa voi seurata Ylen kanavilta 29. – 30.8.2020. Kouvola on tapahtuman yhteistyökumppani.

 

Lisätietoja: