VisitKouvolan Viivi auttaa matkailijoita 24/7

Tiedote 15.6.2020  -  Live & VisitKouvola-tiimissä on aloittanut kesäharjoittelija nimeltä Viivi, joka palvelee sähköisesti visitkouvola.fi-sivustolla. Viivi on tekoälyä hyödyntävä chatbot, joka neuvoo matkailijoita kolmella kielellä (suomi, englanti, venäjä) 24/7.

Kevään aikana Viiviä on koulutettu vastaamaan matkailuneuvonnan usein kysyttyihin kysymyksiin, jotka liittyvät esimerkiksi Repoveden kansallispuistoon, Kouvolan luontokohteisiin ja majoitukseen. Chatbot on tietokoneohjelma, joka simuloi ihmisten välistä keskustelua. Käydyistä keskusteluista tallentuu dataa, jonka perusteella matkailuneuvojat opettavat jatkuvasti Viiville uusia asioita.

”Matkakuume ei tunne kellonaikoja, vaan tieto pitää olla saatavissa mihin aikaan tahansa”, kertoo asiantuntija Marianne Mokkala-Räty.

”Tietääksemme, olemme ainoa Visit-organisaatio Suomessa, joka hyödyntää chatbotia asiakaspalvelussa. Yrityspuolella botit ovat olleet arkipäivää jo jonkin aikaa”, Live & VisitKouvolan kehittämispäällikkö Kirsi Vainio toteaa.

Verrattuna perinteiseen live chat –palveluun chatbot lisää asiakaskontaktien määrää, nopeuttaa asiointia ja madaltaa kynnystä kysyä neuvoja. Viivi-chatbotin toiminta on alkanut vasta äskettäin ja mitä enemmän sille esitetään kesän aikana kysymyksiä, sen osuvammin se oppii vastaamaan niihin.

VisitKouvolan matkailuneuvonta palvelee maanantaista perjantaihin 9-15 sosiaalisen median kautta, puhelimitse ja sähköpostilla. Viivi-chatbot ohjaa käyttäjän keskustelun päivystävän matkailuneuvojan puheille aukioloaikojen puitteissa. Kouvolan matkailuesitteitä ja karttoja on jaossa esimerkiksi alueen matkailukohteissa, ABC-asemilla ja Kouvolan Matkakeskuksessa.

Chatbot-palvelua testataan osana Kymenlaakson matkailun digiloikka –projektia, jossa parannetaan mm. kävijöiden asiakaskokemusta ja palveluiden digitaalista saavutettavuutta.

Lisätietoja:

Tagged , , , .