Kouvolan ja Kiinan välinen rahtijunareitti avattiin

Railgate Finland, Kouvola-China Express eli Kouvolan ja Kiinan välinen uusi rautatieyhteys on avattu. Ensimmäinen juna Kouvolasta kohti Kiinan Xi´ania lähti matkaan tänään aamupäivällä, lastinaan muun muassa metsäteollisuustuotteita. Avajaisissa puhunut oikeusministeri Antti Häkkänen korosti reitin työllisyysvaikutuksia Kouvolassa.

 

Avajaisissa puhunut oikeusministeri Antti Häkkänen totesi olevansa erittäin mielissään uudesta Kouvolan ja Kiinan välisestä reitistä.

”Kiina on EU:n toiseksi tärkein kauppakumppani, siksi on erittäin tärkeää kehittää eri yhteyksiä Euroopan ja Kiinan välillä. Myös Suomen valtion viennin ja tuonnin sekä kansainvälisen kaupan näkökulmasta rautatietieyhteys Euroopan ja Aasian välillä on hyvin merkityksellinen. Rautatieyhteys Suomesta Kiinaan on ympäristöystävällinen, nopea ja taloudellisessa mielessä erittäin kilpailukykyinen.”

Oikeusministeri korosti puheessaan toimivan logistiikkainfrastruktuurin merkitystä ja huomautti rautatieliikenteen kehittämisellä olevan Kouvolassa myönteiset työllisyysvaikutukset.

”Kouvolassa sijaitsee Suomen suurin rautatielogistiikkakeskus ratapihoineen. Nyt on varmistettava, että Kouvolan rautatie- ja maaliikenneterminaalin kehittyminen taataan, jotta se vastaa lisääntyvää tarvetta.”

”Toiminnan kehittymisellä on erittäin merkittävä työllistävä vaikutus Kouvolan seudulla ja toiminnan kehittyessä myönteiset vaikutukset lisääntyvät, eli myös työllisyyspoliittiset vaikutukset ovat merkittävät”, korosti Häkkänen.

”Reitti avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia tuoteryhmille, joille lento on ollut liian kallis ratkaisu, mutta laiva liian hidas. Kiinan lisäksi reitti mahdollistaa viennin Japaniin, Australiaan, Etelä-Koreaan sekä tuonnin Eurooppaan ja Pohjoismaihin”, luonnehtii toimitusjohtaja Martti Husu Kouvola Innovation Oy:stä.

Nykyisellään Euroopan ja Kiinan välinen konttijunaliikenne potee kroonista konttipulaa, eikä tarjonta vastaa suureen kysyntään. Uuden reitin nopeuden ansiosta myös kylmäkuljetukset, erityisiä olosuhteita edellyttävät tuotteet ja sesonkituotteet on mahdollista kuljettaa junarahtina.

Uusi konttijunareitti lyhentää Kiinan ja Euroopan välistä raideyhteyttä 2000 kilometrillä ja juna on perillä noin kymmenessä päivässä. Ensimmäisessä junassa asiakkaana oli muun muassa Kuehne+Nagel. Alkuun kerran viikossa liikennöitävällä konttijunareitillä operaattorina toimii Kazakstanin rautateiden rahtiyhtiö KTZ Express.

Yksi uuden reitin vahvuuksista on matkan aikaisen uudelleenlastaustarpeen jääminen yhteen kertaan, sillä Suomen ja Venäjän rautateiden raideleveys on sama.

Kuljetuskäytävää on kehitetty aktiivisesti vuodesta 2013 alkaen Kouvola Innovation Oy:n johdolla yhteistyössä Kouvolan kaupungin, alueen yritysten ja eri yhteistyökumppanien kanssa.

 

Lisätietoja: