BLOGI: Tulevaisuuskuiskaaja ilmoittautuu palvelukseen!

Ennakointi on tärkeä osa yrityksen riskinhallintaa. Kinno haluaa olla paikallisten yritysten apuna hahmottamassa erilaisia tulevaisuuspolkuja ja mahdollisuuksia.

Kristallipalloa ei ole meistä kenelläkään, mutta ennakoiminen ja tulevaisuuden peilaaminen on silti rasti, jota yksikään vastuullinen yritys ei voi hyvällä omallatunnolla välttää. Mutta mitä ennakointi sitten on nykytiedon valossa?

Ennakoinnin voidaan sanoa koostuvan kolmesta osa-alueesta. Ensin on tuotettava ennakointitietoa tavalla tai toisella. Sitten tietoa tulkitaan. Lopulta tuota tietoa käytetään päätöksenteon tukena, kun yritys piirtää suuntaviivoja tulevaisuuteensa.

Kinno on mukana parissakin ennakointia koskevassa, XAMK:in vetämässä hankkeessa (Etiäinen ja KYMIEXACT), joissa on pohdittu ennakoinnin lainalaisuuksia ja sitä, kuinka ne voidaan paremmin valjastaa paikallisten toimijoiden käyttöön. Itse olen ollut vuoden päivät maakunnan Ennakointinyrkki-työryhmässä ja oppinut paljon siitä, mitä ennakoinnin työkalut tänä päivänä ovat. 

Kapteeni katsoi horisonttihin
Yksi keskeinen opetus on se, että kannattaa aina katsoa riittävän kauas tulevaisuuteen. Yrityksen kannalta ratkaisevan tärkeä tieto voi nousta jostain kauempaa kuin polun seuraavasta mutkasta. Teräksinen haukankatse tosin vaatii treeniä sekin: tässä työssä auttaa, jos on mistä ammentaa.

Kun tulevaisuuden kehityskulkuja yritetään hahmottaa, tulee hyödyntää kaikki oman organisaation ja omien verkostojen tarjoama taustatieto. Eli: kun oma mitta ei riitä, kannattaa kavuta kaverin hartioille ja kurkistaa sieltä.

Ennakointiin liittyy vahva pelillinen viehätys: kortti tuo, kortti vie. Kuluttajat eivät halunneet kosketusnäyttöjä kännyköihinsä – kunnes sitten eräänä päivänä halusivatkin. Muutos murtaa paradigmat ja takoo uutta tulevaisuutta joka ainoa päivä. Tähän muutokseen ei kannata ajaa käsijarru päällä, vaan nälkäisin mielin, valmiina oppimaan. Paikallisilla yrityksillä on kaikki mahdollisuudet onnistua tulevaisuuden kesyttämisessä.

Arvopohjan muutos voi olla maanjäristys
Lähtökohdaksi kannattaa ottaa yrityksen arvon säilyttäminen – ja kasvattaminen – vaikkapa viiden tai kymmenen vuoden säteellä. Tulevaisuudesta on vaikea lausua mitään varmaa, mutta nykyhetkestä voi jokainen ainakin yrittää poimia niitä signaaleja, jotka kertovat asiakkaiden toiveiden muuttumisesta tai toimialan uusista tuulista.

Miinojakin polulla tietysti on. Yksi näistä on liiallinen ”teknousko”: eri mahdollisuuksia käsitellään etupäässä teknologiasidonnaisina seikkoina, huomaamatta että kuluttajien ja asiakasyritysten arvot ja kulutustottumukset muuttuvat.

Mahdollisuuksien maailmaan
Kinnon nöyränä toiveena on toimia yritysten tulevaisuuskuiskaajana. Me ymmärrämme etenkin pienten yritysten resurssipulan ja haluamme auttaa näitä paikallisia toimijoita kehittämään ennakointivalmiuksiaan. Kukin toimiala ja toimija kehittyy omaa vauhtiaan – ja se, mikä tänä päivänä ei ole mahdollista, voi olla mahdollista jo muutaman vuoden päästä.

Uuden vuosikymmenen alkaessa voimme hyvin antaa tämän ajatuksen haastaa ja kirittää meitä eteenpäin: ennakointityössä parhainta näkemystä ei välttämättä saa rahalla, vaan avoimella mielellä.