Ajankohtaista v2

  • GoSmart&Excel BSR

    GoSmart&Excel BSR

    GoSmart&Excel BSR -hanke on Interreg Itämeren alueen ohjelman 2014-2020 rahoittama hanke, joka liittyy …
  • Bringing Together

    Bringing Together

    Hankkeen kohderyhmiin kuuluvat pk-yritykset, start-up-yritykset, yrittäjät, innovaatioiden kehittäjät, sijoittajat, kiihdyttämöt ja akseleraattorit, liike-elämän …
  • Yrittäjän tukiverkko 2.0

    Yrittäjän tukiverkko 2.0

    Yritysten valmius toimia äkillisesti ja radikaalistikin muuttuvissa toimintaympäristöissä on paremmin turvattu projektiin osallistuneiden …
  • GoSmart&Excel BSR

    GoSmart&Excel BSR -hanke on Interreg Itämeren alueen ohjelman 2014-2020 rahoittama hanke, joka liittyy älykkään erikoistumisen …
  • Bringing Together

    Hankkeen kohderyhmiin kuuluvat pk-yritykset, start-up-yritykset, yrittäjät, innovaatioiden kehittäjät, sijoittajat, kiihdyttämöt ja akseleraattorit, liike-elämän asiantuntijat ja …
  • Yrittäjän tukiverkko 2.0

    Yritysten valmius toimia äkillisesti ja radikaalistikin muuttuvissa toimintaympäristöissä on paremmin turvattu projektiin osallistuneiden yritysten osalta.
  • Hyötyvirran ekosysteemipalvelut

    Kiertotaloustavoitteiden kasvava vaikutus tuo mukanaan haasteita mutta myös mahdollisuuksia menestyä. Kiertotalouden kasvupotentiaali alueen pk-yritysten liiketoiminnassa …
  • Smart Hub Solutions

    Railgate Finland - Smart Hub Solutions on jatkumo Kouvolan kaupungin vetämälle Kouvola RRT -investointihankkeelle ja …
  • KOSKES

    KOSKES-projektissa kehitetään kiertotalousosaamiskeskuksen konseptia Hyötyvirta-yritysalueelle Kouvolaan. Toteutuessaan keskus tarjoaisi erilaisia palveluita ja yhteistyömahdollisuuksia pk-sektorin yrityksille …
  • BUT

    Biotalouden uudet tuulet. Kymenlaakso tavoittelee hiilineutraalisuutta. Alueella on useita merkittäviä toimijoita, joiden yhteistyötä tarvitaan tavoitteeseen …

Kaikki henkilöt

#SupportYourLocal #TuePaikallista

Nyt jos koskaan on tarpeen tukea paikallisia yrittäjiä. VisitKouvola ja Kouvolan Sanomat ovat koonneet listan paikallisista toimijoista, jotka ovat muuttaneet toimintaansa korona-epidemian takia. Useat yritykset tarjoavat palvelujaan etänä ja toimittavat tuotteitaan koteihin. Tuetaan heitä yhdessä!

Kun koronavirusepidemian aiheuttama poikkeustila alkoi, ryhtyi VisitKouvola yhteistyöhön Kouvolan Sanomien kanssa koostaen yhdessä listaa Kouvolan alueen yrityksistä, jotka tarjoavat palveluita joita voi hyödyntää vaikka omalta kotisohvalta.

Listalle kertyi nopeasti kymmeniä yrityksiä ja yhteensä niitä onkin jo toista sataa. Listan on tarkoitus helpottaa karanteenissa olevien ja riskiryhmiin kuuluvien ihmisten elämää kertomalla, että heidän on mahdollista saada tarvitsemansa palvelut suoraan kotiovelle ja ulkona liikkumista on mahdollista välttää.

On myös haluttu  nostaa paikallisia yrityksiä ja heidän palveluitaan esiin. VisitKouvola ja Kouvola Innovation on toteuttanut aiheesta myös markkinointikampanjan, johon on kuulunut radiomainontaa sekä näkyvyyttä VisitKouvolan ja Kinnon verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa, kuten myös katukuvassa.

Käynnissä on myös arvontojen sarja, jossa VisitKouvola arpoo viikoittain Facebook-sivuillaan paikallisten yritysten tuotteita aina toukokuun lopulle saakka. Palkintoina on kaikenlaista kivaa, herkuista autokatsastukseen.

Listaa kotiin toimitettavista palveluista päivitetään edelleen aktiivisesti Kouvolan Sanomien sivuille ja uusia vinkkejä palveluista voi toimittaa VisitKouvolan sivujen kautta, tai kommentoimalla suoraan Kouvolan Sanomien artikkelin alle.

Puuttuuko listalta joku palvelu? Vinkkaa palvelusta meille tästä.

Palveluiden listaukseen Kouvolan Sanomissa pääset tästä. 

Lisätietoja: 
Anne Harrila, markkinointipäällikkö
p. 020 615 9030   |   anne.harrila@kinno.fi

Valmennuksella houkuttelevaksi työnantajaksi

Tiedätkö millainen työnantajamielikuva yritykselläsi on? Miten pärjäätte rekrymarkkinoilla? Osallistu valmennukseen 7.9. ja 14.-15.9.2021. Ilmoittaudu 27.8. mennessä!

Työn motivoivuus, siitä saatu korvaus ja mm. yrityksen arvot ovat tärkeitä tekijöitä etenkin osaajille, joiden tietoja ja taitoja kaivataan yrityksissä ympäri Suomen, ja jotka saavat jopa valita tulevan työpaikkansa. Osaajien houkuttelu lähtee yrityksen työnantajakuvasta. Yrityksen tulee pärjätä työnantajamarkkinoilla yhtä lailla kuin työtä hakevien kandidaattien

Erityisesti pk-yrityksille suunnattu valmennus mahdollistaa yritysten valmentautumisen kilpailukykyisiksi työnantajiksi ja tarjoaa ensimmäistä kertaa valmennukseen osallistuville mahdollisuuden yhteismarkkinoinnin toimenpiteisiin. Yhteismarkkinointikampanjan suunnittelu käynnistetään valmennuksen yhteydessä ja toteutetaan syksyllä 2021.

Panostamalla aikaa valmennukseen, yritys hyötyy opeista vuosiksi eteenpäin ja parantaa merkittävästi asemaansa työnantajamarkkinoilla. Yrityksellä on valmennuksen päätteeksi valmiudet tunnistaa omat vahvuutensa työnantajamarkkinoilla.

Ohjelma
7.9. klo 9-16 Työnantajakuvan kehittämisen valmennuspäivä

Osa 1: Mitä on työnantajakuva ja miksi siitä pitäisi olla kiinnostunut?
Osa 2: Liiketoiminnan kehitysnäkymistä työnantajakuvatyön kohderyhmiin
HARJOITUS: työnantajakuvatyön kohderyhmän/kohderyhmien määrittely
Osa 3: Kohderyhmäymmärryksestä työnantajan arvolupaukseen
HARJOITUS: työnantajan arvolupauksen haarukointi
Osa 4: Työnantajakuvatyön tavoitteet ja mittarit
Osa 5: Vuosisuunnittelu, toimeenpano ja kehittymisen seuranta
Osa 6: Sisäinen työnantajakuvatyö ja kulttuurin johtaminen
HARJOITUS: Sisäinen työnantajakuvatyö
OSA 7: Viestintä ja markkinointi työnantajakuvan kehittämisessä
HARJOITUS: Markkinointi- ja viestintäsuunnitelman laatiminen
OSA 8: Kumppanuudet ja verkostot työnantajakuvan kehittämisessä
HARJOITUS: Kumppanuuksien ja verkostojen parempi hyödyntäminen
14.9. klo 9-16 Rekrytoinnin kehittämisen valmennuspäivä

Osa 1: Tyypillinen rekrytointiprosessi: totuuden hetket ja rekrytoinnin sudenkuopat
Osa 2: Hyvä työpaikkailmoitus ja kustannustehokas rekrymarkkinointi
Osa 3: Ehdokkaiden kartoitus ja kontaktointi: miten toimitaan silloin kun hakijoita ei ole?
Osa 4: Ryhtiä ja rakennetta työhaastatteluihin: näin onnistut haastatteluissa
Osa 5: Hyvä ehdokaskokemus rekrytoinnin prioriteettina
Jokaiseen yllä mainittuun osioon sisältyy lyhyt harjoitus
15.9. klo 9-12 Alueellisen yhteismarkkinointihankkeen suunnittelutyöpaja

– Hyvän rekrytointimarkkinoinnin yleisiä kulmakiviä
– Työpajaosuus: kohderyhmän, sisällön ja kanavien hahmottelu
– Yhteenveto: mitä saatiin aikaan ja miten hanke jatkuu tästä eteenpäin?

Kouluttaja
Kouluttajana toimii työ- ja organisaatiopsykologian erikoispsykologi Juho Toivola, joka on Suomen tunnetuin rekrytointialan täydennys- ja jatkokouluttaja. Lue lisää: Juho Toivola (linkki toiselle sivustolle).

Valmennus on tarkoitus toteuttaa lähitapahtumana, jos vallitseva tilanne sen sallii. Lounas on omakustanteinen. Valmennukseen ja markkinointikampanjaan osallistuminen on maksutonta.

Ilmoittaudu Kouvolan kaupungin verkkosivujen kautta, täältä.

Yrityksen perustaminen toi valoa, kun muussa elämässä myllersi

Aiemmin Tiia Sorjonen, 37, ylisuoritti elämäänsä, eikä hän tahtonut pahoittaa toisten mieltä. Hän halusi olla hyvä opettaja, mustikkakeksien tuoksuinen äiti ja illat hän veti täysillä spinningiä sekä jumppia. Lopulta hän uupui.

Sorjonen oppi rentoutumaan ja olemaan läsnä joogan avulla. Vuosien joogaharrastuksen jälkeen hänelle virisi ajatus joogaopettajaksi kouluttautumisesta, jotta hän pääsisi jakamaan sitä samaa hyvää oloa eteenpäin, jota hän on itse joogasta saanut. Sorjonen on koulutukseltaan kasvatustieteiden ja terveystiedon maisteri. Alakoulun opettajan työn lisäksi hän on ohjannut erilaisia jumppia työnsä ohella yli 10 vuoden ajan. Sorjonen kokee, että hänen opettajan taustasta on paljon hyötyä joogaopettajan ammatissa.

"Minusta on ollut ihana päästä opettamaan yläkoululaisille joogaa. Voi, kun olisin itsekin joogannut sen ikäisenä."

Viime syksynä Sorjonen pohti opintovapaallaan, että kokeilisiko siipiään joogayrittäjänä. Isän yllättävä sairastuminen pani pohtimaan, onko aika oikea yritykselle. Yrittäjäisä kuitenkin kannusti ja tsemppasi tytärtään yrittäjäksi. Sorjosen piti mennä Kinnoonkin aloittavan yrittäjän tapaamiseen, mutta lopulta yritys syntyi niin nopeasti, että se jäi.

"Päivää ennen kun sain yritykseni kaupparekisteriin, isäni nukkui pois. Yritykseni kehittäminen on ollut minulle valoa pimeyden keskellä. Uskon, että isäni on minusta ylpeä."

Sorjonen kertoo olevansa isintyttö isolla I:llä. Vaikka isä oli yrittäjänä aina töissä ainakin ajatuksen tasolla, Sorjosesta ei koskaan tuntunut siltä, että isällä ei olisi ollut aikaa lapsilleen.

"Ihailen sitä, että isäni jaksoi aina yrittää uudelleen, vaikka hänelle sattuikin yrittäjänä kaikenlaista kurjaa."

Sorjonen otti aluksi yksityisoppilaita vastaan paikallisella joogastudiolla. Nykyään Sorjosella on Kymin Ruukissa Kuusankoskella Studio Yogananda -niminen yritys, joka tarjoaa muun muassa yin- ja flow-joogatunteja. Sorjonen oli aluksi virkavapaalla oleva kevytyrittäjä. Nyt hän on päätoiminen toiminimiyrittäjä. Sorjosella on vahva tunne, että hänen yrityksensä kasvaa vielä. Sorjonen suosittelee kevytyrittäjyyttä kaikille, jotka haluavat kokeilla siipiään yrittäjänä.

"Alussa oli iso apu siitä, että oli joku jolta pystyi kysymään tyhmiäkin kysymyksiä ja kaikkeen sai aina selkokielisen vastauksen."

Sorjosen mukaan yrittäjyydessä on parasta, että saa tehdä sitä, mitä rakastaa. Vaikeinta on ollut oppia pyytämään rahaa.

"Joogayrittäjyyttä ei voi tehdä rahan takia, mutta on kuitenkin tiedettävä oman työnsä arvo. Muistan vieläkin, kun alkuaikoina yksi oppilaista kysyi minulta yksityistunnin hintaa. Pyysin häntä katsomaan netistä, kun en silloin uskaltanut sanoa summaa ääneen. Nykyään on jo helpompaa. Tiedän, että olen hyvä työssäni, teen sitä täydellä sydämellä, niin kuuluuhan minun saada työstäni korvaus."

Sorjonen on kotoisin Kouvolasta, mutta hän muutti parikymppisenä Jyväskylään opiskelemaan ja jäi asumaan sinne. Takaisin Kouvolaan hän muutti maisterin papereiden, aviomiehen, kahden lapsen ja farmariauton kanssa.

"Kävimme pientä vääntöä Kouvolaan muutosta, kun tulimme työni perässä tänne ja rakensimme vanhan Kouvolan alueelle talon. Nykyään koko perhe viihtyy hyvin täällä."

Entinen suorittaja harjoittelee vieläkin rajojen asettamista, mutta hän nauttii siitä, että yrittäjänä voi olla menemättä maanantaina aamukasilta töihin, jos se ei ole itselle sopiva aika. Sorjonen huolehtii hyvinvoinnistaan varaamalla päiviin paljon hiljaisia hetkiä.

"Minulla on kolme lasta, kaksi äänekästä koiraa ja aviomies, joten meillä on kotona aina vilinää. Joogatessa ja juostessa saan olla hiljaa itseni kanssa."

 

Teksti ja kuva: Elina Iiskola-Joutjärvi, julkaistu heinäkuussa 2021

Aloittavan yrittäjän apuna:

Timo Lehmusmetsä

Lehmusmetsä Timo

Yritysneuvoja
+358 20 615 5957
timo.lehmusmetsa@kinno.fi

Timo Lehmusmetsä
Lehmusmetsä Timo

Yritysneuvoja
+358 20 615 5957
timo.lehmusmetsa@kinno.fi

Scroll to top