TourNatur-messut esittelivät luontomatkailun viimeisimmät trendit

14.9.2016 - Keski-Euroopassa yhdistetään nyt leirielämään glamouria ja luksusta. 

TourNatur –messut keräsivät syyskuun alussa luontomatkailun Keski-Euroopan markkinoille suunnatun palvelutarjonnan jo 14. kertaa esille Dusseldorfin valtaisaan messukeskukseen. Kaikkiaan näillä Saksan suurimmilla luontomatkailun kuluttajamessuilla oli mukana yli 5000 matkakohdetta, joiden tuotteisiin viikonlopun aikana tutustui yli 200 000 vierasta. Messujen näkyvin harraste oli monissa eri muodoissaan pyöräily, jonka lisäksi tarjontaa riitti runsaasti melonnan, lumikenkäilyn sekä tietysti perinteikkään patikoinnin ympärille.

 

Vastakohdat kiinnostavat

Palvelutarjonnassa korostuivat mielenkiintoisella tavalla kontrastit. Moderni teknologia on monen luontomatkailijan varustelussa jo tuttu juttu. Teknisyys on kuitenkin muuttumassa entistä näkyvämmäksi myös palvelutarjonnassa. Modernin vastapainona entistä enemmän tuodaan esille myös retroa. Paikallisuus ja hidas matkailu vetoavat kiireiseen arkeen vastapainoa hakevaan luontomatkailijaan yhä voimakkaammin, toisaalta myös eksoottisuus ja kohdebongaus kiinnostavat monia. Palveluntarjoajan näkökulmasta tärkeää on löytää omasta tuotteestaan ja kohteestaan se ominaisuus, joka matkailijan silmissä luo kontrastia arkeen. Tässä vertailussa fyysisellä etäisyydellä on usein pienempi merkitys kuin henkisellä. Luontomatkailija voi kokea suuria elämyksiä myös matkaamalla ”lähelle kauas”.

 

Tuotteistamiseen uusia ulottuvuuksia  

TourNatur näytti selvästi että tuotteistaminen on Keski-Euroopan markkinoilla viety pidemmälle kuin meillä Suomessa. Messuilla esitellyissä ohjelmapalveluissa ja reiteissä olikin huomioitu erikseen sellaisia asiakasryhmiä, joita meillä ei vielä ole totuttu erottelemaan. Entistä pidemmälle viedyn räätälöinnin lisäksi palvelutarjonnassa näkyi myös tuotevalikoiman kasvaminen korkean laatutason tuotteissa, halu yhdistää luksusta luontomatkailuun ja glamouria leirielämään. Tämän uuden luksuksen kautta myös ruokamatkailu tekee entistä näkyvämmin tuloaan luontevaksi osaksi luontomatkailua. Viinireitit ovat hyvä esimerkki tuotteesta, jossa luontomatkailun ja ruokamatkailun vetovoimatekijöitä yhdistetään samassa kokonaisuudessa. 

 

Elämyksellisyys näkyi, Skandinavia ei

Pyöräily oli ehkä näkyvin harrastepohjainen teema messuilla. Sen ympärille oli rakennettu useita elämyksellisiä kokonaisuuksia kuten sähköpyöräreitti ja välinetestauspisteitä. Lisäksi messuhallissa oli mm. lumikenkäilyareena, kiipeilyseinä ja luonnonolosuhteita muistuttamaan rakennettu taukopaikka. Myös markkinoinnissa elämyksellisyys ja omakohtainen kokeilu oli tuotu näkyvästi esille esim. virtuaalireittien kautta. Suomi näkyi messuilla ainoastaan Visit Finlandin pienellä osastolla ja Skandinavia kokonaisuudessaan oli tapahtumassa hyvin näkymätön, huolimatta siitä että meillä on erinomaiset olosuhteet ympärivuotiseen luontomatkailuun. Meillä Kouvolassa matkanjärjestäjäyhteistyö on jo avannut uusia ovia Keski-Euroopan markkinoille, mutta vankemman jalansijan saamiseksi tulevina vuosina on tarpeen hankkia lisää näkyvyyttä myös kuluttajamarkkinoilla.