Suomalaisten tuottajien yhteisellä kaupankäyntialustalla Kiinan jättimarkkinoille

Tavarakaupan tehostamiseen erikoistunut Suppilog Oy tarjoaa digitaalisen kauppapaikan tehokkaaseen kaupankäyntiin niin kotimaassa kuin globaalisti. Vuonna 2012 perustetulla Suppilog Oy:lla on 95 osakasta, jotka ovat pääosin suomalaisia yksityishenkilöitä. Omistajiin kuuluva yhtiön markkinointijohtaja Marko Jäppinen uskoo, että tämän vuoden aikana Kouvolan ja Kiinan välille käynnistyvä konttijunaliikenne vilkastuttaa entisestään kaupankäyntiä Kiinaan.

”Olemme erikoistuneet erityisesti alkoholin, lääkkeiden ja elintarvikkeiden kaupankäyntiin, joille Kiinassa on suuret markkinat. Alustaamme käyttävät suomalaisyritykset ovat havainneet palvelumme kustannustehokkaaksi, sillä meidän kauttamme voi hoitaa koko kaupankäyntiin liittyvän prosessin aina lupa-asioista, ostajan ja myyjän kommunikointiin, tuoteinformaatioon, reklamointiin ja laskutukseen asti”, Jäppinen kertoo.

Digitaalinen kauppapaikka mahdollistaa myös usean yrityksen yhteenliittymän. Näin pienetkin yritykset pääsevät tekemään kauppaa, joissa volyymit ovat usein suuria. Suomelle pienenä maana ovat jo ennestään tuttuja yritysten vientirenkaat muun muassa paperiteollisuuden alalla. Kustannusten jakaminen ja yhdessä vieraaseen kaupankäynnin kulttuuriin oppiminen kannustavat yrityksiä yhteisiin hankkeisiin.

”Kiinassa arvostetaan suomalaista puhdasta luontoa ja kunnioitetaan suomalaisia. Kiinalaiset odottavat vastaavasti meiltä kunnioitusta ja arvostusta. Kaupankäynnissä se tarkoittaa sitä, että on tärkeää mennä paikan päälle, ja keskustella henkilökohtaisesti kauppaan liittyvistä asioista”, Marko Jäppinen kertoo.

Suppilog Oy koordinoi vastikään usealle suomalaisyritykselle messumatkan Kiinan Xi’aniin, jossa syntyi hyvin kauppaa. Kiinan jättimarkkinat kiinnostavat vientiyrityksiämme, joten tulevalle syksylle ollaan järjestämässä uutta yhteistä messumatkaa.

Kiinan kuljetukset ovat toistaiseksi kulkeneet Hampurin junayhteyden kautta. Kouvolan ja Kiinan välinen liikenneyhteys tarjoaa hyvän kilpailuedun, kun matka lyhenee noin 10 vuorokauteen nykyisestä kahdesta viikosta. Elintarvikkeiden kuljetuksissa tällä on suuri merkitys. Marko Jäppinen uskookin, että tämä tulee entisestään lisäämään kilpailua.

”Kaupan alalla ulkomaiset toimijat tulevat entistä enemmän kilpailemaan suomalaisten kanssa. Jos me haluamme menestyä, meidän on kilpailtava myös ja osattava tehdä yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Muussa tapauksessa Suomesta tulee globaalien kauppapaikkojen siirtomaa”.

 

Kuva: Suppilog Oy koordinoi vastikään usealle suomalaisyritykselle messumatkan Kiinan Xi’aniin.