Kinno selvitti yritysten kansainvälistymistarpeita ja valmistautuu kv-teemavuoteen 2017

Kansainvälisillä markkinoilla toimivia kouvolalaisyrityksiä kiinnostavat erityisesti Pohjoismaat ja Viro. Tukea kansainvälistymiseensä yritykset kaipaavat eniten suunnitellessaan ja valmistautuessaan uusille markkinoille.

”Kansainvälistyvä yritys haluaa myös markkinatietoa kohdemaasta ja apua markkinointiinsa”, kertoi haastattelututkimuksen alueen 58 yritykseen tehnyt hallintotieteiden opiskelija Aira Ranta.
 
Kouvola Innovation Oy selvitytti kouvolalaisyritysten kansainvälistymisastetta ja palvelutarpeita kehittääkseen omia palvelujaan ja valmistautuakseen Kinnon ensi vuoden kansainvälisyys –teemavuoteen. Tutkimuksen yleistä osuutta esiteltiin Kinnon ja kauppakamarin yhteisillä kansainvälistymisaamukahveilla. Yrityskohtaisiin palvelutarpeisiin vastataan Kinnon kansainvälistymispalveluista kiinnostuneille yrityksille.
 
”Kansainvälistymispalvelun toimenpiteinä ovat muun muassa vientiklusterit, vientikampanjat, valmennukset ja asiantuntija-apu yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa. Tarkempi aikataulutettu ohjelma esitellään joulukuussa”, kertoi toimitusjohtaja Martti Husu Kouvola Innovation Oy:stä.
 
Kauppakamarin Tiina Paavola esitteli Team Finland –verkoston palveluja ja korosti verkostojen merkitystä yrityksille. Oman yrityksensä kansainvälistymistarinan kertoi toimitusjohtaja Tomi Hautala Propentus Oy:stä. Hän muistutti, että henkilöstön osaamisen kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää yrityksen menestymiselle niin kansainvälisillä kuin kansallisillakin markkinoilla.

 

Lisätietoja: