KasvuCamp 2015 Case: Umacon Oy

Ammattijohtaja viihtyi yrittäjien matkassa viime vuonna. KasvuCamp 2016 kasvuhakuisille yrityksille on parhaillaan suunnitteilla ja haku mukaan on jo käynnistynyt. 

Umacon Oy:n toimitusjohtaja Sami Moisio epäröi tovin, kun kutsu kävi Kouvola Innovationin ja Cursorin järjestämälle kasvuleirille. KasvuCamp Kymenlaakso 2015 -leiri oli tarkoitettu kasvuyrittäjille – miten porukkaan sopisi puhdas ammattijohtaja, joka ei omista yrityksestä siivuakaan?  

Rankin saarella Kotkan edustalla oli kuitenkin luvassa houkutteleva kattaus: kansainvälistymisen strategiakuvioita, kilpailukykyasioita, kv-kaupan lainsäädäntökiemuroita…Moisio päätti sittenkin ilmoittautua elokuun lopussa järjestetylle leirille.

 

Uutta kipinää!

Muutama päivä leirin päättymisen jälkeen on selvää, että reissu kannatti:

”Fiilis leiristä on hemmetin hyvä”, Moisio täräyttää. ”Leiriltä sai paljon virtaa omaan arkeen ja tekemiseen – se todella ylitti odotukset.”

KasvuCampillä Moisio huomasi, että muutkin olivat painiskelleet samantapaisten haasteiden kanssa ja yhtälailla miettineet suuntaviivoja tulevaisuuteen. Näin tuli vahva tunne siitä, että ei tässä ihan yksin ja eksyksissä olla puurtamassa, vaan kohtalotovereita riittää – ja kaikista kohtaamisista voi myös oppia jotain.

 

Kasvun ituja alulle

Osallistujalista oli odotetun yrittäjävoittoista, mutta taas sparraajissa ja esiintyjissä oli johtajia ja asiantuntijoita, jotka toivat analyyttista ja strategista ajattelutapaa yrittäjien ”sormet savessa” -asenteen rinnalle. Moision mielestä tämä lähestymistapa oli hyvin hedelmällinen:

”Samalla oppi, että mikään asia ei ole mustavalkoinen. Keskusteluista nousi paljon hyviä aihioita tulevaisuutta silmälläpitäen.”       

 

Perinteikäs perheyritys

Umacon Oy on kouvolalainen vuonna 1988 perustettu perheyritys, joka on johtava toimija vaativissa teollisuuden kone- ja laitepurkutöissä ja projektihaalauksissa. Viime vuosina ovat betonin purku ja sahaus lisääntyneet voimakkaasti – ja myös betonin käsittelyssä Umacon omaa kovan ammattitaidon ja ajanmukaisen konekannan. Vuosien varrella on toteutettu myös kansainvälisiä projekteja ja isommat ympyrät kiinnostavat yhä enemmän:

”Kun on kapealla alueella maan markkinajohtaja niin kuin me ollaan, niin jossain vaiheessa suuntautuminen ulkomaille alkaa tuntua järkevältä”, Moisio muotoilee. 

Ennen KasvuCampia Moisio ajatteli, että kansainvälistymisen suunnaksi tulisi Venäjä ja Itä-Eurooppa. Leirillä mies kuitenkin koki ”herätyksen” ja alkoi katsella länteen:

”Tulin siihen tulokseen, että Ruotsi olisi meidän kannalta parempi. Se on lähellä sekin ja helpompi tapaus kuin Venäjä.”

 

Saaristolaiscocktail

Kaikesta huomaa, että Moisio on saanut paljon irti leirin esityksistä ja keskusteluista. Hänen mukaansa Rankissa oli koolla porukka, jossa oli sopivasti nuorta voimaa ja kokemusta. Tässäkin asiassa hyvä balanssi on kaikki kaikessa:

”Nuorista huomaa, että niillä on draivia ja energiaa, joka tarttuu. Samalla tavalla laaja liike-elämän kokemus tekee vaikutuksen ja kertynyttä elämänviisautta pitäisi meillä arvostaa nykyistä enemmän.”

 

Myynti, myynti, myynti!

Entä sitten esiintyjäkaarti, jonka muodostivat Nokian Renkaiden Raimo Mansikkaoja, M-Filesin Olli Nuutinen, Radical Advertisingin Karoliina Lehtonen sekä Jukka Sankamo ja Ville Mielonen Almgren & Sankamosta? – Moisio peukuttaa koko nelikkoa:

”Esitykset olivat hirveän hyviä. Jos yksi pitää nostaa ylitse muiden, niin on pakko mainita Olli Nuutinen – myynnillisen lähestymistavan tärkeyttä ei voi koskaan korostaa liikaa ja esitys oli todella kova”, Moisio hehkuttaa.

 

Oma sparraaja

Leirillä jokaiselle yritykselle valittiin myös oma kasvukonkari, joka sparraa firmaa koko leirin ajan. Kasvuyrityksissä kannuksensa jo ansainneet konkarit olivat leirillä kovaa valuuttaa:

”Meitä sparraanneet konkarit olivat todella hyviä ja osasivat kyllä asiansa”, Moisio kiittelee. Hänen kasvukonkarikseen nimettiin Cursorin hallituksen puheenjohtaja Hannu Karavirta ja yhteystyö sujui hyvin alusta asti:

”Hannun kanssa löydettiin nopeasti yhteinen sävel. Sparraajalla voi olla hirveän iso merkitys yrityksen kasvun kannalta”, Moisio pohtii.

 

Saisiko olla strategiaa?

Entä mitä kehityskohteita Moisio keksii tulevia kasvuleirityksiä varten? – Mitään isompaa puutetta leirillä ei hänen mukaansa ollut, mutta strategiaa ei koskaan voi olla liikaa:

”Strategian jalkautuksesta olisi voinut olla enemmän esimerkkejä, koska se on aihepiiri, joka kaipaa konkretiaa.” 

 

KasvuCamp Kymenlaakso 2015 -leiri järjestettiin 20.-21. elokuuta 2015. Rankin saarella Kotkan edustalla järjestetyn kasvuleirin isäntinä toimivat Cursor ja Kinno. Leirillä osallistujia oli 39 henkilöä. Kymmenestä eri yrityksestä oli paikalla edustajia ja heitä sparraamassa kymmenen kasvukonkaria.

Vuonna 2016 KasvuCamp järjestetään Kouvolan maisemissa 6.-7. syyskuuta. Haku on meneillään ja haussa sekä kasvuyritykset sekä konkarit. Lue lisää täältä.

 

Juttu KasvuCamp 2015:sta: Case Hannu Vakkari (konkarin näkemys)
Juttu KasvuCamp 2015:sta: Case Helppo Oy

 

Lisätietoja antaa: