BLOGI: Matkailun puskaradio

27.1.2016 - Matkailun puskaradio on TripAdvisor.

Kokemuksia halutaan jakaa ja niitä halutaan vastaanottaa.  Kun kokemukset ja jutut ennen kulkivat suusta suuhun, nykyään ne kulkevat sosiaalisessa mediassa. Ihmiset jakavat kokemuksiaan käyttämistään palveluista ja kirjoittavat niistä arvosteluja, joita lukijat hyödyntävät omaa valintapäätöstä tehdessään.

TripAdvisor on yksi internetmarkkinoinnin perustyökaluista.  Se on kansainvälinen matkailusivusto, joka perustettiin  vuonna 2000. Palvelun tarkoituksena on auttaa matkailijoita jakamaan kokemuksiaan majoituskohteista, ravintoloista ja käyntikohteista. Se tarjoaa neuvoja, vaihtoehtoja ja erilaisia suunnittelutoimintoja linkitettynä varaustyökaluihin, jotka puolestaan hakevat esim. parhaat majoitushinnat eri verkkosivustoilta. Sivustolle kirjautuneena käyttäjä voi kirjoittaa arvosteluja ja lisätä kuvia kohteista. Ilman rekisteröitymistä sivustolla voi tutustua muiden tekemiin arvosteluihin.

Seuraavat luvut kertovat TripAdvisorin laajuudesta:

  • 340 miljoonaa yksittäistä kävijää kuukaudessa
  • yli 250 miljoonaa arvostelua 4,9  miljoonasta yrityksestä (majoitusliikkeet, ravintolat, kohteet)
  • sivusto toimii 45 maassa.

Tutkimuksen* mukaan TripAdvisorin käyttäjistä yleensä tai aina 77 % katsoo arvostelut ennen hotellin varaamista, 50 % ennen ravintolan valitsemista ja 44 % ennen kohteen tai nähtävyyden valintaa.

Hakusanalla Kouvola löytyy tällä hetkellä TripAdvisorista lähes 600 arvostelua tai mielipidettä. Arvosteltuina on 48 ravintolaa, 12 majoituskohdetta ja 25 nähtävyyttä tai käyntikohdetta. VisitKouvola on käynnistänyt seudun matkailutoimijoille suunnatun TripAdvisor-kampanjan, jolla tavoitellaan yrityksille lisää näkyvyyttä ja kehitetään asiakasarviointien keräämistä ja niiden hyödyntämistä. Me VisitKouvolassa autamme ja koulutamme yrityksiä TripAdvisorin käytössä.

Huhtikuussa julkaistavan uuden visitkouvola.fi –verkkosivuston sisällössä tullaan käyttämään matkailijoiden ja matkailuyritysten tuottamaa sisältöä, muun muassa TripAdvisor-arviointeja. Me kannustamme yrityksiä mukaan TripAdvisoriin ja yritykset puolestaan kannustavat asiakkaitaan antamaan arvosteluja saamistaan palveluista yrityksissä. Perinteisten paperisten asiakaspalautekuponkien sijaan yritys voi kerätä palautteen TripAdvisorin kautta.

Huomiota saadaan lisäämällä TripAdvisor-widget yrityksen nettisivuille ja TripAdvisor –tarra tai kyltti fyysisiin tiloihin. Ja sitten aktivoidaan asiakkaat antamaan palautetta, jota hyödynnetään markkinoinnissa ja palvelujen kehittämisessä. Yrityksen saaman palautteen laadun, määrän ja ajankohtaisuuden mukaan muodostuu yritysten ranking-lista aina omassa luokassaan omalla paikkakunnalla.

Kampanjaan ja koulutukseen voivat osallistua yritykset, joilla on yhteistyösopimus (palvelupaketti) VisitKouvolan kanssa. Koulutuspäivät ovat ti 8.3. ja ti 19.4. klo 9-12, paikka Kinnon koulutustilat. Valitse itsellesi sopivin ajankohta ja tule mukaan!

Ilmoittaudu tästä: http://digiumenterprise.com/answer/?sid=1384577&chk=NX93Y8TD

 

* ”Customer Survey Research Engagement”  Independent PhoCusWright study of 12,225 global  respondents prepared for TripAdvisor, December 2013