BLOGI: Kurkota kuuseen!

19.4.2016 - Suomessa ei työllä rikastu, eikä suomalainen sovi palvelualalle. Eikä suomalainen ainakaan osaa myydä tai markkinoida.

YLE pureutui äskettäin suomalaisen työelämän myytteihin – ja osoitti monta uskomusta vääräksi. Se ainakin kävi ohjelman aikana selväksi, että suomalainen yrittäjä on vaatimaton, vaikka tarjoaa laadukasta palvelua. 

Itse pohdin yrittäjän paineita. Jokainen odottaa jotakin: asiakkaat hyvää palvelua ja hyviä tuotteita, työntekijät työhyvinvointia, yrittäjä itse menestystä ja vaurastumista, rahoittajat tulosta ja maksukykyä, yrittäjän perhe yhteistä laatuaikaa, valtio verotuloja, uusia työpaikkoja ja lisää kilpailukykyä. 

Yrittäjyys on asennetta, totesi muun muassa Varustelekan Valtteri Lindholm. Asenteesta muodostuu yrittäjän työmotivaatio ja työn mielekkyys. Myös yrityksen sisäiset prosessit ovat asenteen tulosta ja kun asenne on kunnossa, kokee henkilöstö työn selkeäksi ja helpoksi. Tyytyväinen työntekijä palvelee asiakasta hyvin. Yrittäjän pitää mennä asiakkaan ihon alle ja pohtia, kuinka tehdä tämän elämästä helpompaa. Kuinka säästää asiakkaan hermoja, aikaa tai rahaa? 

Myyminen ei ole helppoa. Ostopäätös ei ole tuotteen ominaisuuksien ansiota, vaan asiakaskokemuksen. Tuotetta ei siis kannata hioa pajalla loputtomiin. Pitää voittaa rimakauhu, kehittää tuotetta edelleen palautteen perusteella ja sillä aikaa myydä sitä, mitä on. 

Vaatimattomuus ei myyntityössä kaunista, vaikka suomalaisella luotettavuudella ja hienotunteisuudella arvonsa onkin. Kaupat syntyvät rohkeuden, sisukkuuden ja toiston tuloksena. Tavoitteita pitää olla.

Tässä ohjelmassa yrittämisestä puhutaan kansantajuisesti. Suosittelen lämpimästi!

 

Katso: 8 myyttiä työstä YLE Areenassa