BLOGI: KASVISVALLANKUMOUS KOLKUTTAA OVELLA

2.2.2017 - Vuosi 2016 nosti tietoisuuttamme kasvipohjaisista elintarvikkeista. 

Kauppojen hyllyt täyttyivät ja tyhjentyivät mm. nyhtökaurasta, Vihiksestä ja Härkiksestä. Aiheesta kirjoitettiin laajalti ja vegaanipohjaiset elintarvikkeet nousivat myös monen ”sekaanin” eli sekasyöjän ruokavalioon. Perusteluja oli monia: kokeilunhalu, terveellisyys, eettisyys ja ekologiset syyt.

Tammikuu nosti neljännen kerran esiin vegaanihaasteen. Tempaus haastoi kenet tahansa kokeilemaan vegaaniruokavaliota kuukauden verran. Yli 5000 henkilöä tarttui haasteeseen ja jakoi kokemuksiaan muun muassa sosiaalisessa mediassa.

Viime vuoden lopulla Helsingin Sanomat uutisoi kasvisten myynnin lisääntyneen miljoonilla kiloilla (HS 11.1.2016). Yksinomaan S-ryhmän kaupoista ostettiin 12 miljoonaa kiloa enemmän kasviksia kuin edellisvuonna. Myös kasvispyöryköiden, -pihvien ja kasvipohjaisten juustojen myynti moninkertaistui.

Muuttunut suunta näkyy myös äskettäin uudistetuissa ruokavaliosuosituksissa, joissa suomalaisia ohjeistetaan syömään punaista lihaa tai lihavalmisteita enintään puoli kiloa viikossa. Punaisen lihan sijaan lautasilla tulisi entistä runsaammin olla kalaa ja siipikarjaa sekä vihanneksia, palkokasveja, hedelmiä ja marjoja.

Olemme kuitenkin lihansyöjäkansaa. Suomalaisista 93 prosenttia syö lihaa ja viimeiset kymmenen vuotta olemme kuluttaneet lihaa yli 70 kg henkeä kohti vuosittain. Eurooppalaisessa vertailussa sentään häviämme lihansyönnissä vielä esimerkiksi Tanskalle, Ranskalle ja Saksalle.

Kasvisruokavalion kasvun airut on nuoriso. 15-24-vuotiaista 16 prosenttia ei syö lihaa missään muodossa. Iän myötä lihansyömisellä on kuitenkin taipumus lisääntyä: 35-44 -vuotiaista vain 8 prosenttia ei syö lainkaan lihaa. Miten käy tulevaisuudessa?

Yhteistyöllä lisäarvoa ruokaketjuille – elintarvikeyritysten aktivointi Kaakkois-Suomessa”- hankkeessa teimme kaakkoissuomalaisten elintarvikealan yrittäjien kanssa tutustumis- ja verkottumismatkan Suomen ensimmäisille Vegemessuille tammikuussa. Yksipäiväinen tapahtuma Helsingin Suvilahdessa houkutti paikalle 3200 kävijää. Vaikutelma kasvipohjaisten elintarvikkeiden suosion jatkumisesta vahvistui. Uusia innovaatioita nousee esiin vauhdilla ja rajat ylittävälle yhteistyölle on tilausta.

Kouvolalainen Hoviruoka on menestyksekkäästi kasvattanut kasvipohjaisten valmisruokiensa tuotepalettia. Vihis nousi nopeasti yhdeksi Hoviruoan kärkituotteista. ”Keho- ja ruokapositiivinen, vegaaniseen mättöruokaan suuntautunut” fb-ryhmä Sipsikaljavegaanit suosii Vihiksen kaltaisia tuotteita. Terveyshifistelyn ja kasvisruoan liitosta on kuljettu sitä arkea kohti, jossa kasvisten käytölle ja siitä puhumiselle sallitaan myös laajempia ulottuvuuksia.

Vaikka osa näkee kasvisruokaan ja kasvipohjaisiin elintarvikkeisiin liittyvän hypetystä, yhä useampi uskoo muutoksen kohti kasvispainotteista ruokalautasta olevan pysyvä. Oletusta tukevat elintarviketeollisuuden lisääntyneet satsaukset kasvipohjaisten elintarvikkeiden tuotekehitykseen.

Kuten useat tutkijat ovat todenneet, on vegaaninen ruokavalio aina ympäristöteko ja ekologisesta näkökulmasta on perusteltua suosia kasvispainotteista ruokavaliota. Tämä lisää yhteistyömahdollisuuksia myös yritysten kesken. Uusille innovaatioille on tilausta.

Lisätietoa: Yhteistyöllä lisäarvoa ruokaketjuille – Elintarvikeyritysten aktivointi Kaakkois-Suomessa
Katso myös: ruokakouvola.fi